[column] Top 5-TikTok-trends: glitterchampie, óveral een strik om en winning met Wonka

[column] Top 5-TikTok-trends: glitterchampie, óveral een strik om en winning met Wonka
  • Media
  • 22 dec 2023 @ 10:15
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. SOUND: Pure Imagination (uit de film ‘Wonka’)

Sinds afgelopen week draait Wonka wereldwijd op het witte doek, een nieuwe interpretatie van de filmklassieker Charlie and the Chocolate Factory. Het is dé kerstfilm van het jaar en trekt vooralsnog behoorlijk volle zalen, en die populariteit (mede dankzij de razendpopulaire hoofdrolspeler Timothée Chalamet) is ook op TikTok te merken. Een geluidsfragment uit de film wordt momenteel volop gebruikt op het platform: Timothée’s versie van het nummer Pure Imagination. De tekst luidt: “Come with me and you’ll be, in a world of pure imagination. Take a look and you’ll see into your imagination”. Het nummer is al bijna 170K keer gebruikt door TikTokkers, op allerlei verschillende manieren. Een exact format bij deze sound is er namelijk niet, dus je kunt hiermee geheel je eigen draai aan de content geven. Gebruik de sound bijvoorbeeld voor een project waarbij je je pure ‘imagination’ hebt gebruikt, laat er je creativiteit mee zien, of zet ‘m gewoon onder Wonka-gerelateerde content. De film zal gedurende de kerstvakantie immers zeker nog wel een hot topic blijven en veel bekijks trekken, dus ook dat is een prima trend om op in te haken.



2. TREND: ChatGPT4 Image-trend

Sinds de lancering van ChatGPT ruim een jaar geleden is de chatbot die gebruik maakt van Artificial Intelligence mateloos populair. Hoewel de AI-bot in eerste instantie voornamelijk gebruikt werd als slimme tekstgenerator, proberen steeds meer gebruikers ook beeldmateriaal te creëren met ChatGPT. Om antwoord te krijgen op de vraag ‘hoe ver kun je gaan met ChatGPT?’ vraagt men de bot nu massaal om extra versies van hun ingediende verzoek. Wat begint met bijvoorbeeld de opdracht ‘laat een babyschildpad zien’, wordt vervolgd met ‘maak ‘m schattiger’, ‘maak ‘m nóg schattiger’ en ‘maak de schattigste babyschildpad van het hele universum’. Omdat je ChatGPT alles kunt vragen wat je wil, kun je gemakkelijk een voor jouw bedrijf passend verzoek indienen, wat de trend zeer makkelijk toepasbaar maakt.


@brunopadilhatt What happens if we keep asking ChatGPT to make the cat smarter? #ai #chatgpt #dalle3 #generativeart ♬ Right Here Right Now - CDM Project

3. TREND: Glitterchampagne

De feestdagen staan nu écht op punt van beginnen en velen zijn driftig bezig met het bij elkaar shoppen van hun kerstmenu’s en nieuwjaars-borrelplanken. Iets dat we - als we TikTok mogen geloven - daarbij echt níét mogen overslaan dit jaar, zijn bubbels met glitters. De hashtag #glitterchampagne is al ruim 13.2 miljoen keer bekeken. Verschillende supermarkten hebben deze december alles in huis om dit hippe ‘sparkling’ drankje zelf te maken. Van goudkleurige suikerspin die je in je glas kunt doen, tot goudpoeder én goudspray om de boel een beetje op te leuken. Wie dat te veel gedoe vindt, moet rennen naar de Lidl, want daar liggen de kant-en-klare flessen bubbels met zowel gouden als roze glitter in de schappen. Vooral deze flessen zijn een hot item onder Tiktokkers, maar ook met elk ander glitterend eigen brouwsel lijk je te kunnen scoren op het platform. Uiteraard is het voor de foodbranche een slimme move om op deze trend in te haken, maar goed, drinken doet iedereen, dus in feite kan iedere marketeer met de feestelijke glitterchampie aan de haal. Cheers!



4. TREND: Coquette Aesthetic

Terwijl we de leus ‘strik erom en weg ermee’ nu prima zouden kunnen inzetten om het jaar 2023 vaarwel te zeggen, strikken flink wat Tiktokkers ons nu om een nieuwe trend te tippen: de ‘coquette aesthetic’-trend. Voor wiens Frans wat roestig is; ‘coquette’ kan vertaald worden als koket, wat ‘flirterig’ betekent. Het woord stamt uit de achttiende eeuw en werd gebruikt om een vrouw - destijds dikwijls gehuld in strikjes, kantjes en bandjes - te omschrijven die haar vrouwelijkheid en seksualiteit gebruikte om de aandacht te trekken. Waarom dit plots een ding is? Dankzij zangeres Lana del Rey, die zichzelf eerder dit jaar als ‘coquette’ omschreef. Met de term wordt nu enigszins de draak gestoken, door de meest random dingen - van huishoudelijke apparaten tot huisdieren - van roze lintjes en strikjes te voorzien. Uiteraard worden de #coquetteaesthetic-beelden (de hashtag is al 3.7 miljárd keer bekeken) begeleid door een fragment van Del Rey’s in 2023 uitgebrachte nummer Let The Light In. Zeer laagdrempelig, want letterlijk óveral mag een strikje om. Prima dus om je producten mee in de spotlight te zetten, bijvoorbeeld.


@kennarwood #coquette #coquetteaesthetic 🎀🎀 I HAD TO🤌🏻 the aquaphor tub still stands strong 🤝🏻 #aquaphor ♬ original sound - ⭐️

5. TREND: Clearly not a lot

In Australië zijn ze mateloos populair: The Matildas, het nationale damesvoetbalteam van het land. Op TikTok heeft de ploeg ruim 325.000 volgers die ze geregeld backstagebeelden voorschotelen, maar ook Q&A’s laten doen. In zo’n vraag-en-antwoordsessie werd één van de speelsters onlangs gevraagd wat er in haar omging toen ze voor een wedstrijd vergat te poseren voor de teamfoto en meteen aan haar warming-up begon. Haar ietwat sarcastische antwoord - “Clearly not a lot” - wordt nu volop gebruikt in video’s waarin TikTokkers een onhandige, domme, lachwekkende actie van zichzelf of iemand uit te lichten. Hoe je ‘m toepast? Gebruik de trending Original Sound van Commbank Matildas en plaats een ‘wat ging er in je hoofd om toen’-vraag gericht aan jou of een ander in beeld. Enkel het laatste deel van het geluidsfragment, het antwoord van de voetbalster, hoef je te playbacken en klaar is Kees. Wederom een laagdrempelige trend waar eigenlijk iedere branche wel op in kan haken. Want tja, wat heb je er nou eenmaal voor nodig? Clearly not a lot. (:


@netflix

mystery of the poo that flew

♬ original sound - CommBank Matildas

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken