Tiende Twinkle100: bol.com neemt afstand
- Online
- 21 sep 2017 @ 13:30
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Online betalen
- 21 sep 2017 @ 13:30
- Redactie MarketingTribune
Bol.com is aanvoerder van de Twinkle100, de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland. Met een omzet van 950 miljoen euro heeft de webwinkel een ruime voorsprong op Coolblue, de nieuwe nummer 2 onder de retailers. KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland.
Voor de tiende keer heeft de redactie van Twinkle de grootste online retailers en de grootste online reisverkopers in ons land in kaart gebracht, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De jubileumeditie van de Twinkle100 is zojuist gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar het event Shopping Today plaatsvindt.
Retailers
Lijstaanvoerder bol.com zag zijn Nederlandse consumentenomzet (inclusief marktplaats) in 2016 met ruim tweehonderd miljoen euro stijgen, om uit te komen op 950 miljoen euro. Het gat met de nummer 2 is groter geworden, maar Coolblue groeide het afgelopen jaar wel harder. Het Rotterdamse bedrijf was in de vorige Twinkle100 nog de nummer 4. Andere stijgers in de top-10 zijn Albert Heijn Online en H&M.
Hieronder vind je de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:
1. bol.com 950
2. Coolblue 615
3. wehkamp 540
4. Zalando 530
5. Albert Heijn Online 400
6. Amazon 250
7. H&M 205
8. Van Dijk Educatie 197
9. Media Markt 190
10. Nextail (Blokker Holding) 173
In de rangschikking van retailers staan bedrijven die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Achter de eerste honderd retailers biedt de Twinkle100 een lijst met honderd runners-up, de ‘Tweede100’.
Reisverkopers
Hieronder vind je de top-5 van de Travel30, de lijst met de grootste online reisverkopers in Nederland:
1. KLM 580
2. TUI Nederland 565
3. Travix 455
4. Sundio Group 375
5. Corendon 356
‘Behalve de bovenkant is ook de onderkant van de Twinkle100 interessant’, zegt hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. ‘We telden dit jaar tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro Nederlandse web omzet. Vorig jaar lag de ondergrens voor opname nog op 3,1 miljoen euro. Het is dus een hele opgave om de publicatie binnen te dringen, iets wat onder andere AO.nl, Bloomon, Made.com en Picnic is gelukt.’
Voor deze Twinkle100 heeft de redactie samengewerkt met Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights (CMI) van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Alle websites zijn verder aan een content analyse onderworpen waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.
MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.
De Twinkle100 is te bestellen op www.twinkle100.nl.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

