Vivian Butzelaar (Simpel): 'Onze marketeers handelen vanuit eenvoud en optimisme'

Vivian Butzelaar (Simpel): 'Onze marketeers handelen vanuit eenvoud en optimisme'
  • Online
  • 21 feb 2018 @ 10:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big dataMobile

Simpel heeft een #60-positie in de Top-100 adverteerders behaald. Evengoed heeft de telecomprovider ook mindere tijden gekend. En hoe gaat het om met de overname van Tele2 door T-Mobile? Marketing director Vivian Butzelaar licht toe.

'In 2007 was de markt lastig, we verloren geld op iedere klant die we binnenhaalden', zo liet jouw baas Jasper de Rooij vorig jaar weten in een interview met ons. Hoe is Simpel uit die moeilijke tijd geklommen? En waarom gaat het nu wel goed?

We groeiden een periode harder dan waar we op waren ingericht. Vervolgens hebben we een tijdje onze adem ingehouden, zijn in 2010 overgenomen door T-Mobile en werden onderdeel van hun multibrand strategy. Destijds hebben we onder die vleugels, als marketing-sales apparaat van het merk, Simpel doorgebouwd. Zowel aan het merk als de intake. In 2014 hebben we ons merk teruggekocht samen met Private Equatie partij de Hoge Dennen. In 2016 is Parcom ingestapt. We zijn dus alweer een tijdje onafhankelijk en lekker bezig. 

Jasper geloofde niet in een plan B toen het minder ging. Dat werkte in die periode aanstekelijk voor het handjevol mensen dat simpel toen telde. We zijn het avontuur toch ooit vanaf niets aangegaan en geloofden in slechte tijden niet minder in de potentie en filosofie van ons merk. We hebben Simpel ooit vormgegeven vanuit een overtuiging de complexiteit in de markt uit te kunnen dagen en de voordelen daarvan te vertalen in proposities die we consistent en overal communiceren. Ik denk dat we met deze instelling moeilijke tijden hebben benaderd. Romantisch bijna, vind je niet? Toen we tien jaar geleden begonnen als online sim-only aanbieder moest de markt nog worden opgeschud door dit principe. Vandaag is zo'n 70% van de markt sim-only. En meer dan 60% van de aankopen vindt online plaats. Noem het een visie of ordinaire marktbeweging, maar deze ontwikkeling heeft de afgelopen jaren in ieder geval in ons voordeel gewerkt. 

T-Mobile heeft recent Tele2 overgenomen - beiden concurrent van Simpel. Wat vind je daarvan? En welke invloed heeft het op Simpel?

Het is een grote beweging in de Nederlandse telecommarkt. Het opnieuw schudden van kaarten zorgt altijd voor verandering en kansen. Ik ben benieuwd in welke vorm dit merk en gedachtegoed blijft voortbestaan.

Welke invloed het op ons heeft hangt af van de voorwaarden die de ACM en Europese Commissie aan de fusie verbinden. Als Tele2 opgaat in T-Mobile blijven er in Nederland drie netwerkinfrastructuren over. Dat zou kunnen betekenen dat er minder ruimte bestaat voor innovatie en het beconcurreren van elkaars positie om pluriformiteit te waarborgen. De ACM en Brussel moeten eerst nog iets vinden van het samengaan van deze partijen. Wat dat zal zijn weet ik niet, maar vanuit merkoogpunt is het zeker een kans voor Simpel en daarbij zijn wij de vierde grootste partij in de markt en hebben zin om die positie krachtig in te nemen.

Simpel bevindt zich in de Top-60 adverteerders van Nederland. Tegelijkertijd zitten er in jouw team 'maar' vier marketeers. Hoe boks je dit voor elkaar?

Wij denken altijd vanuit eenvoud en optimisme, zo probeer ik ook zaken nooit ingewikkelder te maken dan ze zijn. Daar zijn we behoorlijk handig in geworden met elkaar en dit vertaalt zich in een hoop voordelen. Ik neem op een dag snel en veel beslissingen, vergader zo min mogelijk en kort. Zo sturen we elkaar zelden uitnodigingen om zaken te bespreken. Ik stem vaak vanachter mijn laptop onderwerpen af. In onze startup-fase deed ik dat ook, zelfs toen er letterlijk een verdieping tussen zat. Beetje rumoerig wel, maar het werkte. 

Wat is de rol van verantwoordelijk bureau Zandbeek in dit kader?

PR is een onderdeel van ons campagnevoeren. Zandbeek vervult hier al jaren een uitstekende rol door campagnes en proposities te introduceren bij vak- en consumentenmedia. 

 

Lees ook: 'Big data is een modedingetje geworden'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken