Oosterveer legt datafundament voor hoger onderwijs
- Online
- 4 jun 2018 @ 10:55
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 4 jun 2018 @ 10:55
- Wout Maas
Danny Oosterveer (31) schreef het boek Basisboek Digital Analytics - Benut de kracht van databedreven marketing. Hiermee wil de digital marketeer van Burgers’ Zoo een deel van het gat dichten dat volgens hem bestaat tussen de marketingopleidingen en de beroepspraktijk.
Tegelijkertijd wil het ‘databeest’ data niet tot de troon verheffen. Het moet wel onderdeel zijn van de marketingstrategie.
Oosterveer gaat voor in het Arnhemse dierenpark dat hij kent als zijn broekzak. Je zou als je hier rondloopt niet zeggen dat je in een dierenpark bent en dat is dan ook precies de bedoeling. ‘We maken zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke afscheidingen. De dieren en de bezoekers moeten het gevoel hebben dat zij echt in bijvoorbeeld de Bush of de Desert zijn.’
We strijken neer op een terrasje van het restaurant in de Safari-area met uitzicht op de giraffen. Dat het vandaag 26 graden is, draagt bij aan de ervaring. Oosterveer werd ruim een jaar geleden door de onderwijsuitgeverij Noordhoff Uitgevers gevraagd om een boek te schrijven over digitale marketing met de focus op data. ‘Uit een enquête van Noordhoff onder marketingdocenten kwam naar voren dat zij de grootste behoefte hadden aan lesmateriaal met analyses over big data. In mijn zoektocht naar antwoorden heb ik twee vragen centraal gesteld, namelijk wat is data en hoe kan ik aanbevelingen doen waar docenten marketing op een werkbare manier iets mee kunnen? Het antwoord op de eerste vraag is wat mij betreft het materiaal dat je in staat stelt om resultaten te meten. Bij de oplossing voor het tweede vraagstuk ben ik van het lean-principe [principe binnen agile werken, red.] uitgegaan. Dat is een kortcyclische manier van werken waarbij je door voortdurend te testen learnings vindt over wat wel en niet werkt. Daarmee optimaliseer je vervolgens.’
Burgers’ Zoo
Het boek laat zich volgens de digital marketeer kenschetsen als een mix van basiskennis en verdieping. ‘Ik begin op basisniveau en naarmate mijn boek vordert ga ik steeds meer de diepte in. Binnen de online omgeving van Noordhoff staan inmiddels ook concrete cases die docenten en studenten kunnen raadplegen. Meer in het algemeen geldt dat uiteindelijk maar een klein deel van de marketeers elke dag met data te maken heeft. Zij hoeven heus niet alles datatechnieken te beheersen. Het is wel nuttig en fijn als je in ieder geval de basis beheerst. De opleidingen laten dat nu veel te veel liggen. Dat blijkt uit de signalen van de beroepspraktijk. Kijk, de Bol.com’s van deze wereld zullen hun personeel vermoedelijk altijd nog wel iets van een interne dataopleiding geven, maar het is dan wel wenselijk, of zelfs noodzakelijk, om in ieder geval de basisprincipes te kennen.’
Veel bedrijven zitten nu nog middenin een digitaal transitietraject. Dat geldt zeker ook voor Burgers’ Zoo. ‘Wij zijn een oud familiebedrijf en marketing heeft hier nog niet zo lang zijn plaats binnen de bedrijfsvoering. Daarom maken we nu een inhaalslag waarin we de data bij elkaar brengen. We brengen de klantreis - zowel offline als online - van onze bezoekers in kaart. Door middel van marketingautomation gaan we personaliseren. Alleen al vanuit een serviceprincipe zodat wij bijvoorbeeld mensen die regelmatig bij ons op bezoek komen, kunnen wijzen op het prijsvoordeel van een abonnement. Het is de bedoeling dat we deze zomer deze digitale transitie maken.’
The Next Web
Daarentegen zijn er natuurlijk ook de innovators. Techmediaplatform The Next Web - dat vooral bekend is van de organisatie van eigen druk bezochte congressen - is daar wat Oosterveer betreft een sterk voorbeeld van. ‘De marketingafdeling is daar georganiseerd op basis van tech. Ze werken met kleine, functionele teams die dicht op elkaar zitten. Marketing werkt bijvoorbeeld samen met de ontwikkelingsafdeling. Daardoor hebben ze een snelle en grote ontwikkelcapaciteit. Daarnaast meten ze voortdurend of het werkt wat ze in de markt zetten. Als dat het geval is, schalen ze razendsnel op. Martijn Scheijbeler en Simon Vreeman zijn daar allebei belangrijk in geweest.’
Data op de juiste manier filteren, lezen en vervolgens gebruiken, is een machtig wapen binnen de marketingmix van merken, zo betoogt Oosterveer in zijn boek. Tegelijkertijd was hij weliswaar vroeger een ‘datasexual’ en nu een ‘databeest’ - ‘ook de data moeten gemarket worden’ - toch maakt hij bezwaar tegen de datahype die al een tijd woedt. ‘Ik word kriegelig als ik marketeers voor de zoveelste keer hoor vertellen dat big data nu allesbepalend zijn voor hun marketingstrategie. Data moet je niet tot de troon verheffen. Ze zijn uiteindelijk een middel en geen doel. Het is wel belangrijk om ze de plaats te geven die ze verdienen binnen je marketingmix.’
Het boek van Oosterveer zal vanaf september 2018 onderdeel uitmaken van het lesmateriaal binnen verschillende HBO-opleidingen, zowel in Nederland als in België. ‘Ik hoop met mijn boek toekomstige marketeers te helpen om digital en data savvy te worden. Als ik daar een bijdrage in kan leveren, is mijn missie geslaagd.'
<Kader> Lesmateriaal op hogescholen
Oosterveer is sinds september 2015 online marketeer bij Burgers’ Zoo. Hij noemt zichzelf sinds die tijd met een knipoog databeest. Daarvoor was hij in verschillende functies werkzaam bij Marketingfacts. In deze periode ging hij door het leven als datasexual. Hij behaalde in 2011 een Master in Business Administration met marketing als specialisatie.
Zijn boek Basisboek Digital Analytics - Benut de kracht van databedreven marketing zal in ieder geval als lesmateriaal dienen bij Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Windesheim, Hogeschool Vives (BE), Hogeschool Utrecht en Hogeschool HoGent (BE). De opleidingen wisselen van Commerciële Economie tot Bedrijfseconomie. Over het algemeen wordt het in jaar 2 of 3 ingezet of tijdens minoren in het 4e jaar, bijvoorbeeld bij de minor Customer Insights bij Windesheim.
<Prijsvraag> Win Basisboek Digital Analytics - Benut de kracht van databedreven marketing
Wat voor 'beest' is Danny Oosterveer?
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Burgers' Zoo
- Danny Oosterveer
- Martijn Scheijbeler
- Basisboek Digital Analytics - Benut de kracht van databedreven marketing
- Simon Vreeman
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing