Europees Parlement en Europese Commissie akkoord met DMA

Europees Parlement en Europese Commissie akkoord met DMA
  • Online
  • 25 mrt 2022 @ 10:08
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn akkoord met de Digital Markets Act (DMA). Door deze nieuwe Europese wetgeving moeten grote techbedrijven aan aanzienlijk strengere wetgeving voldoen.

De DMA is bedoeld om de dominante marktpositie van grote techbedrijven te breken. Deze partijen worden ook wel 'poortwachters' genoemd. Het gaat daarbij om bedrijven die een aanzienlijke impact hebben op de interne markt in de Europese Unie. Deze partijen moeten daarom aan strengere regels gaan voldoen.

Zo mogen poortwachters onder meer persoonlijke gegevens van gebruikers alleen nog combineren voor gerichte advertenties indien gebruikers hiervoor expliciet toestemming geven. Ook moeten gebruikers een vrije keuze krijgen voor webbrowsers, spraakassistenten en zoekmachines.

Openstellen
Grote chatdiensten moeten daarnaast verplicht hun platform openstellen en interoperabiliteit mogelijk maken met kleinere chatdiensten, indien deze diensten hierom vragen. Dit houdt in de praktijk in dat het mogelijk moet worden via grote chatdiensten berichten en bestanden uit te wisselen met gebruikers van kleinere chatdiensten. Betrokken instanties gaan nog overleggen of deze interoperabiliteit ook van toepassing moet worden op social media-platformen.

De DMA is overigens nog niet direct van kracht. De definitieve tekst van de wetgeving wordt nu afgerond en voorgelegd aan juristen. vervolgens moet deze definitieve tekst worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Commissie. Zodra dit proces is afgerond, treedt de wetgeving 20 dagen na publicatie in het EU Official Journal in werking. Zes maanden later moeten partijen aan deze regels voldoen.

Apple
In een statement op techsite The Verge reageert Apple-woordvoerder Fred Sainz kritisch op de ontwikkelingen. ‘We blijven bezorgd dat sommige bepalingen van de DMA onnodige privacy- en beveiligingsproblemen voor onze gebruikers zullen creëren, terwijl andere ons verbieden om kosten in rekening te brengen voor intellectueel eigendom, waarin we veel investeren. We geloven sterk in concurrentie en in het creëren van bloeiende concurrerende markten over de hele wereld, en we zullen blijven samenwerken met belanghebbenden in heel Europa in de hoop deze kwetsbaarheden te verminderen.’
In Nederland heeft Apple het aan de stok met de ACM, die de techreus ondertussen al 45 miljoen euro aan boetes heeft opgelegd. Het geschil gaat over de voorwaarden die Apple stelt voor het gebruik van de  Nederlandse App Store aan datingapp-aanbieders. De ACM stelt dat datingapp-aanbieders naast het betaalsysteem van Apple in de App Store ook gebruik moeten kunnen maken van andere betaalsystemen. Daarbij moeten datingapp-aanbieders de mogelijkheid krijgen om in hun app te verwijzen naar betaalmogelijkheden buiten de app. Totdat dat gebeurt is legt de ACM Apple elke week een boete op van 5 miljoen euro, tot een maximum van 50 miljoen euro. Dat maximum is ondertussen bijna bereikt. Apple heeft al een aantal voorstellen tot wijziging naar de ACM gestuurd, maar tot nu toe is de autoriteit daar nog niet mee akkoord gegaan.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken