[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok

[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok
  • Online
  • 24 okt 2022 @ 10:47
  • Link
  • Oscar Mooy
    Oscar Mooy

    Chief of Getting Sh*t done
    Aidem, the TikTok Agency
  • Social media

Een nieuw tijdperk is aangebroken: de ‘TikTokification’ van de socialmediawereld.

Dankzij het succes van TikTok schuiven steeds meer platformen van een ‘social’ focused algoritme naar een ‘recommended’ focused algoritme. Hoe kun je hier als marketeer op inspelen en wat moet je absoluut NIET doen?

Wat is TikTokification?
Met TikTokification wordt bedoeld dat je in plaats van het zien van content van je eigen netwerk, content ziet gebaseerd op jouw interesses en gedrag op het platform, ongeacht of je de ‘creator’ volgt of niet.
Het aanbevelen van content die past bij je interesses en gedrag op het platform is stap 1 van dit tijdperk. Stap 2 zal het aanbevelen zijn van producten die je zou willen kopen en dit kan dan dus ook direct binnen de app.

Hoe speel je hier als marketeer op in?
Binnen een recommended based platform zoals TikTok - en nu bijna alle andere platformen - is goede content allesbepalend. Een simpele, in Canva gemaakte, video volstaat niet meer.

Je maakt je content niet voor je volgers

Daarnaast moet je te allen tijde onthouden dat je dus geen content maakt voor je volgers. Elke keer als je een video plaatst op TikTok zien ‘niet-volgers’ jouw video’s voorbij komen. De kunst is dus om deze kijkers te overtuigen van jouw merk, missie, dienst of product op een entertainende en waardevolle manier.
En nu zul je wel denken, leuk en aardig Oscar, maar kun je wat meer concreet zijn? Zeker! Ik wil je graag met onderstaande no go’s een handje helpen en je vertellen wat je absoluut NIET moet doen binnen een recommended based platform zoals TikTok.

TikTok no go’s
Om te beginnen - gelijk een boodschap aan alle Brand Managers - blijf zoveel mogelijk weg van je ‘merk’. Natuurlijk moet je een balans vinden, maar niemand zit te wachten op welke kleurencombinatie of lettertype je gebruikt in je TikTok-video’s. Gooi die brand guidelines uit het raam!

Blijf zoveel mogelijk weg van je ‘merk’ en gooi die brand guidelines uit het raam!

Kijk bijvoorbeeld naar Duolingo. Zij hebben de perfecte balans tussen brand en content gevonden.
Dit betekent natuurlijk niet dat je zomaar wat moet doen en, zoals veel bedrijven, beginnen aan TikTok zonder strategie om er vervolgens achter te komen dat de resultaten tegenvallen. Doe dit niet, maak een framework voor jezelf, bepaal je niche op het platform - dit is zo belangrijk! - en formuleer jouw eigen waardepropositie. Stel jezelf de vraag: waarom zouden gebruikers onze video’s moeten afkijken en ons moeten volgen? Vervolgens is het zaak dat je consistent blijft en voldoende frequent. Om de week een video plaatsen is een absolute no go en gaat je totaal niet verder helpen. Begin met minimaal drie video’s per week en leer al doende wat goed en minder goed gaat. Pas deze learnings vervolgens toe en wanneer je jouw golden nuggets hebt gevonden kun je van drie keer per week posten naar vijf keer per week gaan. Maar je moet één ding beloven: blijf consistent!
Tot slot, zoals ik al aangaf, is content allesbepalend op TikTok. En ik vind het persoonlijk heel pijnlijk om te zien zijn dat meerdere bedrijven nog steeds hun Instagram- en Facebook-content inzetten op TikTok. Doe dit niet! Ook vierkante of horizontale video’s zijn een absolute no go. Video’s langer dan 30 seconden zonder duidelijke reden? No go! Onthoud dat het een gevecht om aandacht is. Als jij binnen de eerste paar seconden de aandacht niet weet vast te houden is hij/zij al weer weg. Zorg daarom altijd voor een duidelijke headline, visuele trigger en maak gebruik van simpele edit-trucjes om de aandacht te grijpen, maar ook te behouden. Zoals wij altijd zeggen: don’t make ads, make TikToks.

Don’t make ads, make TikToks

Kortom, TikTok heeft het medialandschap opgeschud van een social approach naar een recommended approach. Vele bedrijven zien de waarde hiervan in, maar nog meer zijn nog steeds niet begonnen. Een ding is zeker, TikTok is here to stay. De vraag is: zit jij al op deze boot of ga je hem missen?

Alle no go’s op een rijtje

  • Staar je niet blind op je merk & brand guidelines
  • Begin niet zonder een duidelijke strategie
  • Wees niet inconsequent
  • Wees niet te weinig frequent
  • Plaats geen vierkante of horizontale video’s
  • Gebruik geen meta ads
  • Plaats geen te lange video’s plaatsen zonder duidelijke boodschap
  • Vergeet dat pakkende haakje niet
  • Wees niet inconsistent
  • Maak geen advertenties, maar maak TikTok’s!

 

 

 

Oscar Mooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken