[onderzoek] 20 procent jongeren verslaafd aan winkelen via social media
- Online
- 23 nov 2023 @ 09:42
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 nov 2023 @ 09:42
- Michiel van Zaane
24 procent van de Nederlandse consumenten heeft de afgelopen twee jaar meer impulsaankopen gedaan door social media. Vooral jongeren zijn gevoelig: 20 procent geeft aan ‘verslaafd’ te zijn aan shoppen via social media.
Dit blijkt uit onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed, waarin duizend consumenten werden gevraagd naar hoe social media hun winkelgedrag beïnvloeden. Ruim een kwart van de consumenten in Nederland (27%) is naar eigen zeggen de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven, als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag.
Vooral jongeren zijn gevoelig voor producten die in hun social media-feed verschijnen; zowel in de apps zelf als via gerichte advertenties en social media-sponsorships, waarin producten worden aangeprezen door influencers. Maar liefst twintig procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan ‘verslaafd’ te zijn geraakt aan winkelen via social media. Zestien procent van deze leeftijdsgroep zegt een aantal keren per week een aankoop te doen via social media, zeven procent doet zelfs meerdere aankopen per dag.
Nieuwe producten en winkels
Social media is voor alle leeftijdsgroepen de plek bij uitstek voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal zegt 38 procent van de consumenten via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit geldt voor 43 procent van de 18- tot 44-jarigen. Onder 45- tot 64-jarigen is dit 24 procent, bij 65-plussers 19 procent. Vijftien procent van de consumenten gaf aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

