[onderzoek] 20 procent jongeren verslaafd aan winkelen via social media

[onderzoek] 20 procent jongeren verslaafd aan winkelen via social media
  • Online
  • 23 nov 2023 @ 09:42
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

24 procent van de Nederlandse consumenten heeft de afgelopen twee jaar meer impulsaankopen gedaan door social media. Vooral jongeren zijn gevoelig: 20 procent geeft aan ‘verslaafd’ te zijn aan shoppen via social media.

Dit blijkt uit onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed, waarin duizend consumenten werden gevraagd naar hoe social media hun winkelgedrag beïnvloeden. Ruim een kwart van de consumenten in Nederland (27%) is naar eigen zeggen de afgelopen twee jaar meer gaan uitgeven, als gevolg van de invloed van social media op hun aankoopgedrag.

Vooral jongeren zijn gevoelig voor producten die in hun social media-feed verschijnen; zowel in de apps zelf als via gerichte advertenties en social media-sponsorships, waarin producten worden aangeprezen door influencers. Maar liefst twintig procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar geeft aan ‘verslaafd’ te zijn geraakt aan winkelen via social media. Zestien procent van deze leeftijdsgroep zegt een aantal keren per week een aankoop te doen via social media, zeven procent doet zelfs meerdere aankopen per dag.

Nieuwe producten en winkels
Social media is voor alle leeftijdsgroepen de plek bij uitstek voor het ontdekken van nieuwe producten: in totaal zegt 38 procent van de consumenten via social media nieuwe producten te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze bestonden. Dit geldt voor 43 procent van de 18- tot 44-jarigen. Onder 45- tot 64-jarigen is dit 24 procent, bij 65-plussers 19 procent. Vijftien procent van de consumenten gaf aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken