Hoe start je een YouTube-kanaal voor je bedrijf?
- Online
- 2 dec 2013 @ 10:16
- Link
-
Koen van der Donk
Mede-oprichter
Playforward en Animators - Virale marketingSocial mediaOnline advertisingStorytelling
- 2 dec 2013 @ 10:16
- Koen van der Donk
YouTube is een hit. Bijna iedereen zit op YouTube. Sportliefhebbers, techniekfanaten, sensatiejunkies en modekoninginnen. Ook voor bedrijven is YouTube de plek om je verhaal te vertellen en vooral te laten zien. Wil je dat je verhaal gehoord wordtn dan moet je opvallen. Een YouTube-kanaal voor je bedrijf is dan belangrijk, maar hoe start je dat op?
Duidelijke keuze maken
Een bedrijfskanaal op YouTube is het videokanaal van je bedrijf en van daaruit organiseer je alle video-activiteiten. De meeste bedrijven weten niet wat ze op YouTube gaan doen en maken geen duidelijke keuze. Het is daardoor voor de kijker vaak niet duidelijk wat het YouTube-kanaal biedt. Ik onderscheid drie typen YouTube-kanalen voor bedrijven:
1. Promotiekanaal
Dit kanaal gebruik je voor promotionele doeleinden op YouTube. Je wilt een professionele presentatie en promoot je bedrijf of product.
2. Trainingskanaal
Dit type kanaal is een digitaal trainingscentrum of online handleiding. Je wilt kennis delen of klanten instrueren over hoe ze je product beste kunnen gebruiken.
3. Sociaal kanaal
YouTube is onderdeel van je social media. Je wilt interactie met je publiek en de kijker vermaken. Je kijkers worden ambassadeurs van je YouTube-kanaal en merk.
De keuze voor een type kanaal bepaalt wat voor video’s je plaatst. Als je alleen maar korte promotiefilms plaatst dan heb je geen sociaal kanaal. Dat is duidelijk. Zorg dus dat de video’s die je upload goed aansluiten bij het kanaal dat je wilt voeren.
Een overzichtelijk YouTube-kanaal
Voor je het weet is je kanaal op YouTube onoverzichtelijk. Met een goede indeling oriënteert de kijker zich makkelijk en haken ze minder snel af. Een goede indeling staat of valt met de homepage van het kanaal. Voeg op de homepage altijd een ‘kanaaltrailer’ en afspeellijsten toe. De kanaaltrailer kan de meest recente video zijn, je populairste video of een speciale welkomstvideo ter introductie van het kanaal en om de kijker uit te nodigen om abonnee te worden. Maak afspeellijsten van video’s met hetzelfde thema, bijvoorbeeld onderwerp of filmstijl. Voeg deze afspeellijsten toe op de homepagina als sectie. Zo hebben kijkers snel een overzicht van het aanbod aan video’s.
Een herkenbaar YouTube-kanaal
Je bedrijf moet duidelijk herkenbaar zijn op YouTube. Zorg daarom voor een mooi ontwerp dat in de eigen huisstijl ontworpen is. Een YouTube-kanaal ontwerpen bestaat uit het maken van een YouTube-portret en een YouTube-banner. Het portret komt in de zoekresultaten bij zoekopdrachten van gebruikers. Het moet daarom duidelijk zijn. Gebruik hier je logo en maak die passend voor de afmetingen van het YouTube-portret. De YouTube-banner is de eyecatcher van het kanaal. Maak een rustig ontwerp. Een goede foto is vaak al genoeg, maar zorg wel dat die past bij het onderwerp van het kanaal. Gebruik tekst zodat je aangeeft wat het YouTube-kanaal biedt.
-
Koen van der Donk
- Werkt bij: Playforward en Animators
- Functie: Mede-oprichter
- Website:https://www.animators.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

