[column] Wat zijn de marketing-banen van de toekomst?

[column] Wat zijn de marketing-banen van de toekomst?
  • Online
  • 19 jul 2019 @ 00:03
  • 26665 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InfluencermarketingRecruitmentHRInnovatieInteractie

Er was eens een periode dat het werk van een marketeer heel rechttoe, rechtaan was: je trok de aandacht van de mensen die je wilde bereiken, en je schreeuwde daarna het allerhardst. In vroegere tijden, waarin de hoeveelheid kanalen kleiner was en de gemiddelde aandachtsspanne langer, was dat nog een prima aanpak. Maar we leven in 2019.

We worden gebombardeerd met honderden boodschappen op een dag – als het geen duizenden zijn – op basis van algoritmes. Die voorspellen wat er aan wie moet worden voorgeschoteld, en wanneer. De merkbeleving van de toekomst is dan ook volledig gebaseerd op connectiviteit en data-intelligentie.

Marketing is momenteel een duivels spel om te beheersen. Eén inschattingsfoutje en een merk dat jarenlang zorgvuldig zijn reputatie heeft opgebouwd, kan schade van catastrofistisch omvang ondervinden. Klanten worden zo rechtstreeks de armen van de concurrent in gejaagd. De marketeer van vroeger, smooth en strak in het pak, past niet meer in deze tijd. De slimme hipsters die de delicate wisselwerking tussen on- en offline, algoritmes en empathie wél snappen, des te meer. En hoe tegenstrijdig dit ook lijkt, de meest succesvolle merken vertrouwen op technologie om authentieke verhalen te vertellen en dito ervaringen te bieden.

Een flexibele mindset en de kunst om zich snel aan te passen aan de steeds veranderende wens van de consument is de basis van een succesvolle marketeer. De steeds veranderende vraag van de consument moet binnen een paar uur, of liever nog: seconden, worden opgevolgd. Met een keur aan tools en technologieën wordt geëxperimenteerd en getest wat klanten motiveert om bepaalde producten te kopen. Zo kan een goede marketeer de weg naar een aankoop achterhalen, terwijl hij tegelijkertijd de klant- en merkervaring optimaliseert.

Baanexplosie in komende tien jaar

Het simpelweg afschrijven van marketingbanen is te kort door de bocht. Uit een rapport van Cognizant zijn dan ook 21 nieuwe mogelijke banen gerold voor functies die in de komende tien jaar ontstaan en zelfs de nieuwe hoekstenen van marketing kunnen worden. Deze banen gaan goed samen met de belangrijkste macro-economische, politieke, demografische, maatschappelijke, culturele, zakelijke en technologische trends die anno nu zichtbaar zijn. Denk hierbij aan de opkomst van de circulaire economie, toename in hyper-personalisatie, de bevolking die steeds ouder wordt, duurzaamheid, data, automatisering, AI en virtual reality.

We hebben deze 21 banen van de toekomst gepositioneerd op een 10-jaren-tijdlijn op basis van hun “tech-centricity”. Deze omvat onder andere:

  • Data Ethnographers: ze analyseren niet alleen cijfers, maar ze gebruiken die gegevens om te illustreren hoe klanten en merken met elkaar omgaan. Hun bevindingen leiden tot verfrissende, nieuwe ideeën, en brengen nieuwe marketinginvalshoeken aan het licht.
  • Mood & Empathy Manager: inzicht in het sentiment bij klanten blijkt in de toekomst steeds waardevoller. De juiste toepassing van deze data op het juiste moment, kan klantactivatie omzetten in sales, en maakt van diepgewortelde connecties loyale klanten. Op dit front speelt de Mood & Empathy Manager een belangrijke rol.
  • Sixth Sense Analyst: waar een trendspotter een neus heeft voor opkomend marketinggedrag en -kansen, gaat een Sixth Sense analist een stap verder door trends te voorspellen nog voordat ze gebeuren.

De drie voorbeelden van de 21 banen die hier worden gepresenteerd, creëren kansen voor werkgelegenheid. Ze verschaffen werk voor de vele marketingmedewerkers die mogelijk niet weten welke kant ze op moeten in hun vakgebied. De genoemde banen zijn dan ook absoluut geen science fiction, het zijn functies waar binnen korte termijn concrete vraag naar zal zijn.

Euan Davis, European Lead van Cognizant’s Center for the Future of Work 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken