[column] Wat Clubhouse merken kan bieden

[column] Wat Clubhouse merken kan bieden
  • Online
  • 1 apr 2021 @ 08:00
  • 17121 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Clubhouse. Als je nu denkt ‘wat?’, dan heb je de laatste tijd echt onder een steen geleefd, sorry for saying! Het is vooralsnog the next big thing in social media en houdt de gemoederen bezig.

Ik zit er inmiddels ook al even op en ben erg enthousiast over deze op voice gerichte app. En hoewel de toekomstige mogelijkheden nog ongewis zijn, heeft Clubhouse potentie voor merken.

Audio only platform
Waar platformen als Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest vooral gericht zijn op beeld en copy is Clubhouse een audio only platform. Dat maakt het uniek en vaart het op een grotere trend waarbij audio steeds populairder wordt. Niet voor niks groeit de podcastmarkt enorm.
Simpel uitgelegd is Clubhouse een digitaal clubhuis vol met kamers. In deze ‘rooms’ worden gesprekken gevoerd. Er zijn openbare kamers, maar je kunt ook besloten kamers maken. Elke kamer heeft een podium waar de moderator in gesprek gaat met deelnemers. Ook is er een tribune van toehoorders. Als deze iets willen zeggen of vragen kunnen zij een handje opsteken en door de moderator op het podium worden uitgenodigd.

Laagdrempelig karakter is kracht
Vooralsnog is de app alleen beschikbaar voor de iPhone en is het een ‘invite only’ toepassing, hoewel er een manier is om dit te omzeilen. Op deze manier kan de app langzaam en stabiel opschalen én wordt een sfeer van schaarste - FOMO - gecreëerd.
Eenmaal binnen kun je ongelimiteerd alle openbare kamers binnen stappen, luisteren en meepraten. Dat maakt het heel laagdrempelig om nieuwe mensen te ontmoeten en op onderwerp met elkaar in gesprek te gaan. Dat laagdrempelige karakter is voor mij de grote kracht van het medium.

In gesprek met je publiek
Het aantal gebruikers is nu nog beperkt, maar die laagdrempeligheid heeft veel potentie voor merken. Het is een relatief eenvoudige manier om in contact te komen met je publiek en in gesprek te gaan. Mogelijkheden voor advertising zijn er - nog - niet en het heeft geen zin om via dit platform aan product push te doen. Het draait juist om het gesprek en de interactie. De inhoud en de context staan centraal. Met context bedoel ik bijvoorbeeld thema’s die passen in de maatschappelijke relevantie van je organisatie. Een bank kan bijvoorbeeld het gesprek aangaan over financiële gezondheid of het starten van een bedrijf in crisistijd. Een vliegtuigmaatschappij zou een serie van gesprekken over de tofste bestemmingen kunnen faciliteren. Zo zijn er tal van mogelijkheden en thema’s om over in gesprek te gaan. Hierbij zou je ook deskundigen en/of influencers kunnen inzetten.
Het is nog hartstikke nieuw en misschien spannend. We weten immers nog maar weinig over het platform. Er zijn nog geen benchmarks, er is nog geen bewijs dat dit echt iets kan doen voor je merk. Maar dat zou je er niet van moeten weerhouden om het eens uit te proberen. Lekker creatief zijn, nieuwe dingen bedenken, vanuit goede formats en met een strakke moderatie.

Deze column is op persoonlijke titel geschreven door Dennis Lith, head of brand bij Essent, en verscheen eerder in MarketingTribune 06, 2021. De headerfoto is van Adem Ay via Unsplash.

 

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken