[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing

[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
  • Online
  • 3 jul 2023 @ 10:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.

Een merk lanceren is tegenwoordig slechts het begin, want succes op de lange termijn vereist meer dan alleen goede marketing en een degelijk product. Het vraagt om een vastberaden groeimentaliteit én de juiste tools om die groei ook werkelijkheid te maken.

Gouden combinatie
Dat is waar de gouden combinatie van no-code en growth marketing om de hoek komt kijken. No-code is simpel gezegd een vorm van softwareontwikkeling waarmee je digitale producten kunt bouwen zonder te hoeven coderen. Ja, er komt nog steeds code aan te pas, maar nee, je hoeft het zelf niet te schrijven. In plaats daarvan kun je bouwen met behulp van een drag-and-drop-interface op een no-code platform. Iets wat je enorm veel tijd en geld bespaart als je een nieuwe app, een community of een nieuwe website wil lanceren.
Organisaties zoals WeTransfer, Dropbox, Discord en TED plukken al de vruchten van no-code en low-code, en volgens onderzoeksbureau Gartner zal de markt naar verwachting groeien van 10 miljard dollar in 2023 tot 45,5 miljard dollar in 2025. Door no-code te combineren met growth marketing kunnen bedrijven niet alleen sneller bouwen, maar ook experimenteren, groeikansen identificeren en snel optimaliseren. Hoe werkt het in de praktijk en waarom is deze combinatie zo effectief?

Het overbruggen van de kloof tussen marketeers en ontwikkelaars
Vóór de komst van no-code platforms waren marketeers op zoek naar pakkende teksten voor hun campagnes, legden growth marketeers de nadruk op het gebruik van trefwoorden, en waren geïsoleerde programmeurs wekenlang bezig met het schrijven van ingewikkelde code.
No-code stelt iedereen - zonder technische kennis - in staat om samen te werken aan het ontwikkelingsproces van digitale producten. Het heeft de deur wijd opengezet voor transparante communicatie, zodat start-ups, marketeers, creatieven en zelfs klanten betrokken kunnen worden bij het bouwen van applicaties.
Dit betekent dat no-code tools fungeren als een broedplaats voor creativiteit en innovatie, maar dan op steroïden. Het kost minder tijd om op de markt te komen, realtime samen te werken, feedback te krijgen, aanpassingen te maken en de stappen te zetten die waardevolle groei stimuleren.

In-house en in control
Los van het feit dat no-code tien keer sneller is dan conventionele softwareontwikkeling, biedt het ook voorgebouwde sjablonen, drag-and-drop-interfaces en kant-en-klare componenten, waardoor er weer meer tijd vrijkomt voor andere belangrijke taken.
Al met al worden growth marketing activiteiten een stuk makkelijker, zoals bijvoorbeeld het bouwen van landingspagina's voor leadgeneratiecampagnes, e-mailmarketing, of het optimaliseren van conversieratio's op websites of webshops. Met no-code tools kun je problemen opsporen, zoals een aanmeldformulier met een hoog uitvalpercentage, een nieuwe versie bouwen én A/B-testen, en als iets beter werkt, direct implementeren op je website.

Toekomstbestendig
Met no-code zijn dure ontwikkelaars verleden tijd, wat betekent dat experimenteren voor iedereen mogelijk is. Stel je eens voor hoe effectief dit kan zijn voor bedrijven die nieuwe bedrijfsmodellen of waardeproposities willen testen, terwijl ze hun aanbod ontwikkelen.
No-code tools zijn uiterst flexibel en eenvoudig aanpasbaar, en kunnen een bedrijf in een kortere tijd van de ene fase naar de andere brengen. Van MVP, naar testen en aanpassen, naar lancering en niet alleen wat betreft producten en diensten. No-code kan een enorme impact hebben op de interne productiviteit van een bedrijf door repetitieve taken en workflows te automatiseren, zoals klantenondersteuning, marketingautomatisering, gegevensverwerking, voorraadbeheer, het koppelen van CRM-systemen en meer.
Het is dan niet gek dat steeds meer mensen met no code gaan werken, juist zonder technische achtergrond. Het geeft de volgende generatie merkenbouwers de kracht om snel te innoveren, met kleinere budgetten, kleinere teams en met eigen controle.

Conclusie
In een wereld waar overleven voor merken afhankelijk is van wie het snelst is, kan de combinatie van no-code en growth marketing dé manier zijn om voorop te blijven lopen. Van het stroomlijnen van processen, het vormen van synergieën tussen teams, het versterken van groeiprocessen tot het versnellen van de creatie van digitale oplossingen, de voordelen zijn eindeloos. En laten we niet vergeten dat het merken in staat stelt dit allemaal te doen zonder hun merkidentiteit te verliezen. ‘Nee’ tegen code, en ‘ja’ tegen groei is het motto dat merken moeten omarmen, anders lopen ze het risico om achter te blijven.

Dit artikel is geschreven door Erwin Luijendijk, medeoprichter van Cut the Code.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken