Kanshebber MOTY Beeren: 'Ik gooi continue de speer vooruit'

Kanshebber MOTY Beeren: 'Ik gooi continue de speer vooruit'
  • Algemeen
  • 27 mrt 2018 @ 10:00
  • 14034 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Awards

Donderdag 29 maart a.s. wordt de nieuwe marketeer of the year bekendgemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards. Anouk Beeren van Bidfood is een van de genomineerden.

In welke zin heb jij in het afgelopen jaar als marketeer verschil gemaakt?

‘Wij zijn getransformeerd naar een online bedrijf met 95% online sales (€ 650 mio per jaar). We zijn  van een inkoop- en logistiek gedreven bedrijf veranderd in een klantgedreven organisatie waarbij digital en data leidend zijn geworden. Bovendien zitten we halverwege de transformatie naar een open platform voor onze leveranciers (producenten, boeren, telers, etc.). Wij zien onszelf veel meer als verbinder dan als traditionele groothandel. Dit hebben we ook in de gehele positionering en communicatie doorvertaald. Daarnaast was 2017 nóg een bijzonder uitzonderlijk jaar aangezien ik verantwoordelijk was voor de rebranding van de naam Deli XL naar Bidfood. We hebben ons bedrijf, kortom, opnieuw gepositioneerd, de cultuur gemanaged, de klanten én de markt weten mee te nemen in deze positionering, de webshop succesvol gemigreerd én een groei weten te realiseren.’

Welk marketingmiddel is in 2017 heel expliciet als nieuw door Bidfood gebruikt en waarom?

‘Allereerst zijn we vanuit een procesmatige aanpak het merendeel van onze middelen gaan inzetten met een focus op de customer journey. We hebben de afdeling ingericht met bijbehorende rollen en KPI’s. Er is een sterke focus op onze online (en offline) community Foodyard en de marketplace Bidfood en deze weer geplot op de customer journey. De verwevenheid binnen dit ecosysteem van Foodyard – off- én online en de koppeling met ons merk en de webshop binnen elk moment van de klantreis  - is m.i. erg vernieuwend. Ik vind het ook heel vooruitstrevend om te focussen op de groei vanuit een community als trafficdriver voor Bidfood.’

Wat kunnen collega-marketeers van jou leren?

‘Ik zie mijzelf als een ambassadeur voor marketing nieuwe stijl en dus niet als een traditionele marketingmanager zoals je die nog in veel bedrijven hebt. Ik ben digital & data driven: wees relevant en verras je klant. Ik sta erop dat marketing & sales op 1 lijn zitten en het beste bieden om samen te kunnen groeien. Focus op de bijdrage aan de targets van je organisatie, niet op het resultaat van je eigen projecten. Commerciële focus is van wezenlijk belang naar mijn idee, net zoals transparantie in kosten en resultaat. Daarnaast stimuleer ik mijn team om te leren, om nieuwsgierig te blijven. Ze krijgen veel vrijheid om zaken uit te proberen en hun eigen pad te kiezen. Training en cursussen die passen binnen je eigen fase, binnen je eigen behoefte, daar geloof ik in.’

Wat is anno 2018 de grootste uitdaging/dilemma voor de marketeer?

‘De technologische ontwikkelingen gaan zo hard. Blijf bij je merk en waar je voor staat, zorg voor een goede positionering en ga daar voor. Zoek goede partners die jou kunnen ondersteunen, je hoeft niet alles zelf te doen. En spring niet op alles wat voorbij komt aan innovaties. Blijf goed kijken wat jouw bedrijf verder kan helpen en wat ook bij jouw bedrijf past.’

Waarom ga jij winnen?

‘Ik gooi continue de speer vooruit, weet trends van buiten onze markt door te vertalen naar strategie en beleid en zorg ervoor dat ons bedrijf continu koploper blijft. Dit resulteert in een aanhoudende groei die stukken hoger is dan de markt. Marketingactiviteiten veranderen daadwerkelijk ons bedrijf, helpen ons bedrijf verder, zorgen voor resultaat onderaan de streep. Het zit verweven in alles. Klantgedreven denken is tot in ons DNA doorgedrongen. Als laatste: wat is een marketeer in 2018 en verder? Ik denk dat ik daar een goed voorbeeld van ben. Marketing nieuwe stijl: het is een commercieel, mensgedreven én digital minded persoon met een duidelijke focus op het resultaat en altijd bezig om te zien hoe de marketingactiviteiten bijdragen aan het beoogde doel. Dit doe ik met een goede mix van zowel nieuwe als traditionele marketinginstrumenten om zo een succesvolle strategie neer te zetten en uit te rollen.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken