'Pride is er voor merken die diversity omarmen'
- Algemeen
- 2 aug 2018 @ 12:21
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CommunicatieInterviewPersonalia
- 2 aug 2018 @ 12:21
- Lucas Boon
De Pride Amsterdam is in volle gang. Opvallend hoeveel merken dit jaar op het diversity-festival inhaken, variërend van Primark tot Smullers. Wat vindt managing director Lucien Spee daar eigenlijk van?
Marketeers springen maar wat graag in op de populariteit van de Pride, op MarketingTribune was al te lezen over roze mayonaise van Smullers, de regenboogkleurenpas van ING en wc-papiermerk The Good Roll heeft zijn naam voor de gelegenheid tot The Gay Roll omgedoopt. 'Leuk, maar ik kan je verzekeren dat er geen enkel merk is dat door deelname aan de Pride zijn verkoop ziet stijgen', zo stelt Spee. 'Maar als je als bedrijf -ook buiten de Pride om- een onderwerp als diversity omarmt en in dat perspectief aanwezig bent op ons event, dan kan ik daar alleen maar achterstaan. Daar behaal je namelijk wél een doel mee en dat is groei van je bedrijfsresultaat. Bijvoorbeeld door tevreden medewerkers of minder ziekteverzuim. Maar er is geen homo die overstapt van KPN naar Vodafone omdat die eerste niet meevaart.'
Lucien Spee (door Benjamin Farrell).
Spee moet -helaas- constateren dat niet alle merken even eerlijk in de wedstrijd staan. 'Primark op de Pride? Dat voelt hypocriet. Die hele collectie wordt gewoon gefabriceerd in Bangladesh - en daar wil je als homo echt niet geboren worden.' En de roze mayo van Smullers? 'Daar wist ik niet eens van. Volgens mij heeft het ook niets te maken met emancipatie. Ik heb in ieder geval nooit gehoord over een kassamedewerker van Smullers die dankzij roze mayonaise ineens wel uit de kast durft te komen.'
'Maar ik vind het prachtig hoe ING overal in de stad aanwezig is, tot aan de bagageband op Schiphol. Homoseksuelen uit het buitenland komen aan in ons land en het eerste wat ze zien is: Welcome to our freedom. Daar ben ik trots op.'
Pride
De Pride, voorheen Gaypride, is een negendaags festival om te vieren dat 'je kunt zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt'. Het jaarlijkse hoogtepunt is de Canal Parade bestaande uit een stoet van tachtig boten en honderdduizenden bezoekers. Het event duurt nog tot en met aanstaande zondag. Zaterdag is de botenparade.
Inhakers
Zie hieronder een overzicht van de merken die dit jaar op de Pride inhaken:
- ING kleurt Pride Amsterdam
- SodaStream pleit voor gelijkwaardigheid
- Smullers introduceert roze fritesaus vanwege Pride
- The Good Roll eenmalig omgedoopt tot The Gay Roll
- Gratis naar het museum dankzij Tinder-match
- H&M-medewerkers in campagne Pride
- GVB presenteert roze Pride-pont
Beeld boven door Jeroen Ploeger.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
- Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

