[De zomer van] Tijmen Bos: 'GP gaat als een trein'

[De zomer van] Tijmen Bos: 'GP gaat als een trein'
  • Algemeen
  • 20 sep 2019 @ 09:00
  • 8599 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

We zomeren nog even door bij Marketingtribune. Tijmen Bos is sinds een half jaar commercieel directeur van de Dutch GP die in 2020 losbarst in Zandvoort. Eerst nog even chillen met de kids, een wijnmarathonnetje lopen en dan gas erop.

Het allerlaatste nieuws komt volgens Bos niet van de Formule 1 of de Dutch Grand Prix maar vanuit de Nederlandse Spoorwegen en Prorail. Zij gaan ervoor zorgen dat de capaciteit van het spoor van maximaal 6 naar 10 treinen per uur gaat. Dat betekent bijna een verdubbeling van de maximale capaciteit en tienduizenden racefans extra die met de trein naar de Formule 1 in Zandvoort kunnen komen. Hiermee is volgens Bos weer een belangrijke stap gezet in de bereikbaarheid van Zandvoort. ‘Overigens zijn daar niet alleen heel veel race-fans blij mee maar ook heel veel badgasten die tijdens de zomer Zandvoort aandoen.’

Je bent nu een klein halfjaar bezig in je nieuwe rol als commercieel directeur. Hoe bevalt het tot dusverre?

‘Dit is werkelijk een van de allerleukste en meest interessante jobs die ik tot dusverre heb mogen doen. Allereerst is het enorm inspiratievol om deel uit te mogen maken van een club visionairs en ondernemers die zo passievol zijn over Sport & Marketing in het algemeen en de Formule 1 & Sponsoring in het bijzonder. Daarnaast is het natuurlijk erg uniek om in het middelpunt van zo veel belangstelling te staan. De terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort heeft de Max-mania en Oranje-gekte naar nog grotere hoogte gestuwd en dat merken we natuurlijk aan de enorme vraag naar tickets voor het race-weekend. De enorme aantrekkingskracht op miljoenen Nederlanders gaat natuurlijk niet voorbij aan het bedrijfsleven en die willen ook massaal instappen. Van de allergrootste Nederlandse (familie)bedrijven die wij tot onze hoofdsponsoren mogen rekenen tot de MKB-ondernemers in Zandvoort en particulieren die via AirBnB ook willen meeprofiteren.’

De terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort heeft de Max-mania en Oranje-gekte naar nog grotere hoogte gestuwd en dat merken we natuurlijk aan de enorme vraag naar tickets voor het race-weekend.

Hoe heb je de zomer beleefd?

‘De zomer in Nederland is eigenlijk niet te verslaan. Ik woon in de binnenstad van Amsterdam en elk voorjaar lijkt de hele stad en al haar inwoners zich te ontdoen van haar sluier. Terrasje en parken zitten vol, kinderen spelen op straat en natuurlijk elk weekend wel een leuk festival. Een prachtige periode. Uiteraard is dit ook de periode om met m'n kinderen vakantie te vieren. Afgelopen jaar was het Zuid-Frankrijk. Een heerlijk afwisselende vakantie tussen de Gorges du Verdon, de wijnvelden van de Provence en de strandjes tussen Ramatuelle en Cavalaire. M'n favoriete strandje waar ik vele jaren kom dankzij goede vrienden is Plage Heraclee waar je je soms nog in de tijd van Brigitte Bardot waant.’

Wat is in deze zomertijd je favoriete merk en waarom?

Heineken 0.0 vind ik echt wel een uitvinding tijdens de warme zomerse dagen. Het is 30 jaar geleden dat Youp van 't Hek een einde maakte aan de vooruitziende blik van Heineken dat alcoholvrij bier weleens een grote behoefte zou kunnen vervullen. Ik ben geen frisdrank-drinker en de hele dag water is soms ook een beetje eentonig. Dus ik vind het dan echt heerlijk om (overdag) zo'n lekkere verfrissing te nemen als 0.0. Daarnaast vind ik het natuurlijk net zo geniaal als interessant dat Heineken de sponsoring van de Formule 1 wereldwijd heeft opgehangen aan 0.0. Dat zegt overigens ook wel genoeg...’’  

Welk marketingboek ligt er in je reiskoffer?

‘Tijdens de vakanties ben ik zo veel mogelijk samen met m'n kinderen. De dagen zijn lang en zitten vol activiteiten en gezelligheid. Ik ga zelfs vaak gelijktijdig met ze naar bed want anders blijf ik ze niet de baas. Ik kreeg wel een leuk boek van ze voor tijdens m'n vakantie: Formule 1 voor Dummies. Zij weten natuurlijk als de beste dat ik geen expert ben op het gebied van autosport 😉. Maar goed jullie willen natuurlijk iets anders horen. Ik volg Seth Godin graag. Met name z'n dagelijkse tweets zijn vaak verrassend simpel, maar o-zo krachtig. Z'n laatste boek "This is Marketing, You Can't Be Seen Until You Learn To See" had ik bij me maar ben ik niet aan toegekomen. Het ligt nu op mn nachtkastje...’

Wat is je favoriete festival in marketingopzicht?

‘Tja, ik vind met name de kleinere muziekfestivals leuk. En dat is eigenlijk omdat deze vaak wat minder commercieel zijn, minder schreeuwerig en relatief intiem. Als ik daar al wat vanuit marketing perspectief van meekrijg zijn het de uitgekiende en soms gepersonifieerde social campaigns waarin waarden als  authenticiteit, samen en vertrouwen te herkennen zijn. Daarnaast werk ik nu aan het meest unieke festival wat Nederland kent: het race-festival at the beach. Drie dagen lang feest, sport & entertainment on-track en off-track. Ik kijk er enorm naar uit; het aftellen naar het weekend van 1 tot en met 3 mei is begonnen.’

 

 

Het mediaseizoen gaat weer van start. Hoe bereid je je daarop voor?

‘Zoals ik het seizoen heb afgesloten: alle doelen worden weer helder geformuleerd en het stappenplan wordt nog eens tegen het licht gehouden. Ik heb geen last van opstartproblemen. Als de lichten op groen gaan geef ik gas!’

Wil je verder nog iets kwijt?

‘Ik liep begin september de Marathon du Medoc. Het was m'n 4e marathon maar in elk opzicht anders dan anders. Je loopt rond Pauillac (vlakbij Bordeaux) van wijnkasteel naar wijnkasteel. Tijdens de 42 kilometers kun je zo'n 20 wijnproeverijen aandoen die allemaal de moeite meer dan waard zijn want er worden nagenoeg alleen maar grand cru's aangeboden. Ook ontbreken de oesters, entrecote en het roomijs tijdens het hardlopen niet. Een prachtig festijn waar het genieten voorop staat en de winnaar de minste aandacht krijgt.’

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken