[onderzoek] Werken op afstand is een blijvertje

[onderzoek] Werken op afstand is een blijvertje
  • Algemeen
  • 6 mei 2021 @ 09:08
  • 9449 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMaatschappij

In het Mobility Futures-onderzoek van Kantar werden meer dan 9.500 stadsbewoners uit 13 wereldsteden afgelopen februari ondervraagd over hun huidige reiservaringen en gewenste vervoerswijzen. Een van de uitkomsten: werken op afstand is een blijvertje.

Guillaume Saint, Global Automotive & Mobility Practice Lead Kantar: ‘De groeiende populariteit van thuiswerken gecombineerd met het stigma van het openbaar vervoer plaatst steden mogelijk voor grote veranderingen in de infrastructuur. Meer dan de helft van de forenzen wereldwijd is van plan om minstens gedeeltelijk te blijven thuiswerken na de coronacrisis. Samen met een groeiende voorkeur voor gezondere vervoerswijzen, maar ook een opleving van het woon-werkverkeer per auto, betekent dit dat het komende jaar van cruciaal belang zal zijn voor de inrichting van de infrastructuur en de toekomst van de mobiliteit.’

De belangrijkste wereldwijde mobiliteitstrends:

•       De pandemie heeft geleid tot een daling van 30% van het aantal verplaatsingen naar werk, onderwijsinstellingen en vrijetijdsactiviteiten.

•       50% van de forenzen denkt na de pandemie minstens gedeeltelijk op afstand te blijven werken.

•       Het openbaar vervoer heeft 5,6% aan marktaandeel moeten inboeten vanwege de ongerustheid over hygiëne.

•       Het aandeel van autogebruik in het totale aantal verplaatsingen is tijdens de pandemie met 3,8% gestegen en het ziet ernaar uit dat dit na de pandemie zo zal blijven.

•       In West-Europa zien we tijdens de coronacrisis een verschuiving van 5% naar gezonde vervoerswijzen zoals lopen, fietsen en steppen, waarbij een toenemend aantal mensen zegt dat dit hun favoriete vervoerswijze zal blijven.

Lopen en fietsen winnen terrein

Saint: ‘Gezondere vervoerswijzen zijn, vooral in Europa, aanzienlijk toegenomen in deze periode. Met de beperkte mogelijkheden om vervoer te delen, hebben Europeanen de voorkeur gegeven aan lopen en fietsen voor hun dagelijkse verplaatsingen. In Europa zag Kantar een stijging van 4,8% in het gebruik van gezonde vervoerswijzen, waarbij lopen de grootste voorkeur geniet en 78 van de 100 scoort in de tevredenheidsindex. In Amerikaanse steden is het gebruik van gezonde vervoermiddelen echter slechts licht gestegen (0,6% op jaarbasis), voornamelijk vanwege de grote afstanden en de op de auto ingerichte infrastructuur.’

Lokalisme

Saint: ‘De pandemie heeft geleid tot een grotere nadruk op lokalisme en kortere reizen. Deze trend zou een positieve invloed kunnen hebben op het concept van de “15-minuten-stad”. In dit concept ligt de nadruk minder op de auto en worden alle voorzieningen voor de essentiële en dagelijkse behoeften van mensen op 15 minuten lopen of fietsen aangeboden. De data van Kantar ondersteunen dit beeld; lopen en fietsen zijn momenteel de hoogst scorende vervoersmiddelen in termen van tevredenheid.’

Autogebruik stijgt, OV krijgt klap

Saint: ‘Ondanks de gezondheidskick is er ook een toename van het autogebruik. Sociale afstandsmaatregelen en bezorgdheid over de gezondheid leidden ertoe dat meer mensen ervoor kozen alleen te rijden tijdens de pandemie om de blootstelling aan corona te beperken. Ondanks de negatieve milieueffecten van benzineauto's blijft autorijden een van de favoriete manieren van verplaatsen; op jaarbasis groeit het gebruik met 3,6% en de voorkeur met 1,9%. Daarmee is autorijden na lopen de populairste vervoerswijze. Met een daling in het gebruik met 5,6% en een tevredenheidsscore van slechts 37 op 100, heeft het OV daarentegen een zware klap gekregen tijdens de pandemie. Deze daling komt onder meer door de restricties in het gebruik, sociale afstandsmaatregelen en de keuze voor individuele vervoermiddelen (d.w.z. lopen of fietsen). De uitdaging voor steden zal zijn hoe ze het publiek terug naar het openbaar vervoer kunnen lokken om de verkeersopstoppingen te verminderen en de milieuschade in steden te beperken.’

Meer informatie: Kantars Mobility Futures 2021-onderzoek.

Photo by Callum T on Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken