Nederlandse bedrijven verliezen 80% van hun marketingdata
- 23 jun 2021 @ 10:34
- Ryan Baij
Vanaf 2022 verdwijnen third-party cookies. Dat heeft grote consequenties voor de adverteerders, bedrijven en marketeers in Nederland, omdat gemiddeld 80% van hun data verloren gaat.
Digital marketing draait om data, die zowel waardevol als privacygevoelig is. Consumenten hebben het recht te weten en bepalen hoe hun gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld voor commerciële doeleinden. Cookies zijn op zichzelf onschadelijk. Maar omdat ze informatie kunnen bevatten die zonder toestemming op een individueel persoon kan worden teruggevoerd, valt het gebruik in sommige gevallen onder de Europese privacywetgeving.
Bedrijven als Facebook en Google verzamelen nu third-party cookies om advertenties in te stellen en klantprofielen op te bouwen. Zonder de third-party cookies wordt de consument dus niet langer overal gevolgd, maar zullen bedrijven klantgerichter moeten worden om de consument te bereiken.
Het gevolg is nu dat bedrijven op zoek moeten naar een andere aanpak om inzicht in data te houden om marketingactiviteiten uit te kunnen blijven voeren. De focus zal verschuiven naar zero-party cookies. Dit zijn de gegevens die consumenten vrijwillig of met toestemming achterlaten, meestal in ruil voor korting of persoonlijke gegevens.
Werk aan een duurzame klantcontactstrategie
In het onderzoek van de DDMA Barometer 2021 gaven bedrijven aan nog lang niet klaar te zijn voor de cookieless world. Diana Janssen, directeur van DDMA, adviseerde in het rapport snelle en functionele vervanging van third-party cookies. ‘Werk aan een duurzame klantcontactstrategie, waar zowel je organisatie, als de consument voordelen van ondervindt.’ Drie op de vier bedrijven vertrouwen voorlopig op specialistische partners om de huidige marketingactiviteiten door te zetten zonder third-party cookies.
Eerder schreef Dennis Peters op deze site al een column over het verdwijnen van de third-party cookies.
Beeld: Polina Tankilevitch/Pexels
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

