Omnichannel marketingtrends 2017: dit staat marketeers te wachten

Omnichannel marketingtrends 2017: dit staat marketeers te wachten
  • B2b
  • 28 nov 2016 @ 15:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketingOnderzoek

Wat kunnen marketeers verwachten binnen omnichannel marketing in 2017? En welke marketingstrategie zorgt volgend jaar voor concurrentievoordeel? René Kulka, e-mailmarketing evangelist bij Optivo, geeft een vooruitblik op de vijf ontwikkelingen in het komende jaar.

1. Kunstmatige intelligentie neemt een vlucht
In 2017 zal het binnen campagnemanagement grotendeels draaien rondom thema’s zoals ‘kunstmatige intelligentie’, ‘machine learning’ en ‘predictive analytics’. Met behulp van kunstmatige intelligentie, is het mogelijk om zeer grote hoeveelheden data eenvoudig en doeltreffend te gebruiken. De inzichten die daarbij worden opgedaan, zijn van grote toegevoegde waarde voor bedrijven. Deze know-how stelt bedrijven tegelijkertijd in staat om de consument op een sterk gepersonaliseerde en geautomatiseerde wijze te bedienen. De trend gaat ook richting het genereren en voorbereiden van content met behulp van kunstmatige intelligentie. Bovendien kun je andere factoren, zoals verzendtijden of onderwerpsregels, ook automatiseren én personaliseren voor elk individu. In deze gevallen zal de exacte inhoud - die het algoritme definieert als de meest veelbelovende, gebaseerd op het klantgedrag in het verleden - worden gebruikt. In de zogeheten ‘next best actions’ zit ook een groot potentieel. Hierbij ‘voorspelt’ de kunstmatige intelligentie welke van de mogelijke volgende communicatie-acties het meest succesvol zal zijn.

2. Context-gevoelige real-time content
Tot voor kort kon je e-mails nauwelijks nog aanpassen tussen verzending en opening. Gepersonaliseerde elementen toevoegen gebeurde daarom altijd vooraf. En dat terwijl e-mailmarketing al mogelijkheden biedt om content eenvoudig te personaliseren per individu, zelfs nadat de mail is verstuurd en in de inbox van de ontvanger zit. De dynamische content wordt toegevoegd en weergegeven wanneer de ontvanger de e-mail opent. Je kunt zelfs rekening houden met de huidige situatie van de individuele lezer. Aspecten zoals de locatie, de plaatselijke weersomstandigheden of het tijdstip zijn dan te gebruiken voor het aanbieden van op maat gemaakte real-time aanbevelingen. Op deze manier kan je pas echt voldoen aan de moderne personalisatiestandaarden binnen e-mailmarketing.

3. Design áltijd responsive voor mobiel
Vroeger was de laptop het belangrijkste apparaat om toegang tot het internet te krijgen. Tegenwoordig is dat de smartphone. Volgens cijfers uit een recent onderzoek van Litmus, opent het grootste deel van de consumenten een e-mail op een mobiel device met een e-mail open rate van 56%. Deze trend zal doorzetten in 2017. Dat betekent dat je rekening moet houden met het feit dat er andere designprincipes gelden voor het weergeven van content op de kleine touchscreens in vergelijking met de desktopmonitor. Nieuwsbrieven moeten dus een responsive design hebben. Marketeers die deze ontwikkeling nog niet hebben omarmd, moeten hier voor het nieuwe jaar goed over gaan nadenken. Een mooie driver hiervoor is Google. Tot op heden ondersteunt de e-mailservice, Gmail, geen mobiel design. Maar met de nieuwste Gmail-update vervalt deze laatste barrière ook. Mobiel geoptimaliseerde e-mailmarketing wordt dus echt onmisbaar. Dit geldt ook voor websites en landingspagina’s. Vanaf januari is Google van plan om websites met opdringerige pop-ups in de mobiele index te verbannen. De uitdaging: veel websites maken gebruik van dergelijke pop-ups om bezoekers rechtstreeks om te zetten in nieuwsbriefabonnees. Aangezien deze mogelijkheid komt te vervallen, zullen websites eerder via de ‘natuurlijke’ weg abonnees moeten aantrekken.  

4. Cross-channel is relevanter dan ooit
Consumenten informeren zichzelf en doen aankopen via allerlei verschillende kanalen, na elkaar en door elkaar heen. Contacten binnen de customer lifecycle verlopen dan weer via de PC, dan weer mobiel en dan weer via een app. Tegelijkertijd verwachten ze dat informatie en aanbiedingen worden afgestemd op die individuele kanalen. Daarom kan je er in 2017 niet omheen om alle gegevens vanuit alle relevante kanalen samen te brengen en deze vervolgens te segmenteren. Een succesvolle strategie vereist een geplande en abstracte aanpak. Informatie delen en beheren moet over verschillende kanalen: online, offline, op social, in nieuwsbrieven en op de PC. Kanaal, content en timing moeten in 2017 non-stop synchroon lopen.

5. E-mail blijft het belangrijkste communicatiemiddel
Tools die zorgen voor een strak georkestreerde en geautomatiseerde dialoog in alle relevante kanalen – of omnichannel - zijn dus onmisbaar. Maar welke tool blijft centraal staan in die omnichannel drukte? E-mail! Het is niet alleen het meest succesvolle kanaal doordat het kosteneffectief, flexibel en krachtig is. E-mail kan op een eenvoudige en effectieve manier samenwerken met andere kanalen door de dialoog in bijna elk ander kanaal te initiëren en verspreiden. Maar ook omdat het de doorlopende stroom van profiel- en responsgegevens kan terugvertalen naar de database.

Optivo is een van de grootste specialisten in e-mail- en omnichannelmarketing. Het bedrijf helpt merken één-op-één contact te leggen met klanten over alle kanalen. Het bedrijf biedt omnichannel-diensten en -oplossingen voor succesvolle dialoogmarketingcampagnes op basis van een rijke en blijvende dialoog via e-mail, print, push, SMS, fax, sociale media en web.

 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken