Finalist SAN Next Merkenbouwer Danique Wildschut van Bertolli (2)
- B2b
- 26 apr 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - AwardsInterviewMarketing
- 26 apr 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering marketeer Danique Wildschut, Brand Manager Bertolli bij Enrico Food.
Wat is je eerste reactie op de nominatie?
Ik had het niet verwacht, dus vooral heel erg blij en trots. Een nominatie is al een enorme eer. Mijn collega’s zijn ook blij dat alle tijd en energie die we er gezamenlijk in hebben gestoken, niet onopgemerkt is gebleven. Enrico heeft Bertolli in 2021 overgenomen en een merk bouwen is een gezamenlijke effort, dus ik zie dit zeker ook als een gezamenlijke beloning.
Wat vind jij momenteel sterke merken?
Bij mij komt Oatly gelijk naar boven bij deze vraag. Oatly heeft een duidelijke missie, een herkenbaar ‘geluid’, geeft niet op, is bij zichzelf gebleven en heeft met creativiteit een uniek eigen merk neergezet. Daarnaast kijk ik met interesse naar Venco. Venco blijft altijd innoveren en heeft een goed format gevonden voor hun communicatie en commercials, waardoor het goed werkt aan herkenbaarheid en consistentie. Een ander merk is Tony’s Chocolonely, dat zich de afgelopen jaren bewezen heeft met marketing en duurzaam ondernemen vanuit consumentenperspectief en ook laat zien hoe je ‘collegamerken’ kunt uitdagen in campagnes en kunt samenwerken om een gezamenlijk probleem op te lossen. En als laatste is Stronger-sportkleding voor mij ook een mooi merk dat laat zien hoe je - vooral met digitale middelen - een echte community en loyaliteit bouwt.
Doen merken voldoende om zich als sterk merk te profileren?
Dit is een lastige vraag, want sommige merken doen dit beter dan andere. Het hangt ook af of van wat het doel, budget, focus en talent zijn. In het algemeen kunnen merken wel consistenter zijn om sterker te worden. Als je niet meerdere jaren consistent in de basis over kanalen bent, dan is het lastig om als consument te zien waar het merk voor staat en het te onthouden.
Wat is voor jou de grootste uitdaging bij het bouwen van jouw merk?
Na de overname van Bertolli was consistentie en herkenbaarheid ook gelijk de grootste uitdaging: het merk nieuw leven in blazen, omdat het de laatste jaren niet echt ondersteund werd, zonder de belangrijke, bekende en geliefde elementen te verliezen waar het merk groot mee is geworden. Dit betekende keuzes maken en goed voor ogen hebben waar je als merk heen wilt werken. Ik heb dan ook het afgelopen jaar alles aan kunnen raken terwijl de vertrouwde elementen - hopelijk - hetzelfde zijn gehouden. Een andere uitdaging binnen de categorie is de grondstoffenprijsstijging. Hoe zorg je ervoor dat je producten toegankelijk blijven voor je consumenten?
Waarom zou jij moeten winnen; wat zijn je sterkste punten?
Of ik zou moeten winnen, laat ik aan de jury over. Ook omdat er andere kandidaten zijn waar ik het verhaal niet van ken en omdat het lastig is om een oordeel over je eigen werk te vellen. Ik hoop dat mijn enthousiasme en passie voor het merk, de dingen die ik mag doen en de liefde voor de Italiaanse cultuur overkomen. Ik hoop en verwacht dat dit gezien wordt meer door de dingen die ik doe, zowel in mijn privé als werkleven, dan door wat ik alleen hier zou kunnen zeggen.
Winnaar
De SAN werkt voor deze Accent samen met executive search-bureau Top of Minds en op 9 mei 2022 presenteerden de kandidaten zich bij Top of Minds in Amsterdam. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2021 op 2 juni 2022 bij Studio 21 in Hilversum.
JURY
René Repko, marketing- en retailexpert en onafhankelijk voorzitter
Janko Klaeijsen, Founding Partner Top of Minds
Ine Stultjens, Head of Marketing & Communication bij Koninklijke Auping, Adverteerder van het Jaar 2020
Caroline van Turennout, Directeur Marketing & E-commerce bij Zeeman Textielsupers, winnaar van de Consistent Accent 2020
Charley Peereboom, Manager of Operations bij We are Blossom & Director Creatie bij Greenhouse (part of Group M - WPP) en VEA Next Legend
Els Versluis, European Brand Manager Abbot Kinney’s bij Wessanen Benelux en SAN Next Merkenbouwer 2020
Yvette Belt-Beekman, VP Brand, Marketing Communicatie & Sponsorships en bestuurslid SAN
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing