Abovo Maxlead lanceert AI Marketing Taskforce

  • B2b
  • 15 sep 2023 @ 08:19
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hoe organiseer je een snel opkomende trend als AI in de interne (marketing)organisatie? Om marketingteams daarin te ondersteunen lanceert Abovo Maxlead een nieuwe dienstverlening: de AI Marketing Taskforce.

In het vakgebied marketing wordt al volop geëxperimenteerd met generatieve tools als ChatGPT-4, Dall-e en Midjourney.

Maar van een structurele adoptie van AI-tools en aantoonbare effectiviteitswinst en waardecreatie is volgens Abovo veelal nog geen sprake.

AI-tools krijgen zonder twijfel veel aandacht, zeker ook in de marketing. Maar wat is er nu wel en niet al toepasbaar? Wat zijn de kosten en de baten van AI-implementaties? Hoe verhoog je de effectiviteit van marketingteams structureel met AI?

De AI Marketing Taskforce helpt aldus Abovo ‘marketingteams bij het beoordelen van de kansen die AI-tools bieden. En vervolgens deze kansen ook te verzilveren door het organiseren van relevante structurele AI-implementaties.’ Het gaat daarbij om diverse aspecten van het vakgebied: SEO & Content, Paid media, Data & Analytics, Creative (image-, tekst-, audio- en video-creatie) en Development & Coding.

3 fases

De AI Marketing Taskforce doorloopt een vast proces. Er wordt gestart met een ‘Scanfase’. Hierin wordt onderzocht waar AI nu al wordt toegepast binnen het marketingteam (inhouse en/of bij externe partners). Als tweede volgt ‘Trainingsfase’. Daarin worden de teams geconfronteerd met onderwerpen zoals prompt engineering, AI content development, Coding met AI en creative productie met AI. In de derde ‘Begeleidingsfase’ moet de organisatie zo aangepast worden dat na de opstart de inhouse AI Taskforce zélf kan doorbouwen.

Arjan ter Huurne, Chief Growth Officer Abovo Maxlead: ‘We merken dat AI een dagelijks onderwerp van discussie is, zowel bij onze partners, onze klanten als onze eigen teams. Dat vraagt om gebruiksscenario’s die de productiviteit direct verbeteren, via best practice ontwikkeling en adoptie van AI-tools. Om goed beslagen ten ijs te komen zijn we vanzelfsprekend eerst zélf begonnen met een multi-disciplinaire AI Taskforce. Bij ons was de uitkomst onder andere een eigen technische infrastructuur. Hierin zitten oplossingen zoals een Stable Diffusion Server en een Doelgroepen Chatbot. Deze tools hebben we inmiddels ook al in de praktijk kunnen inzetten bij meerdere klantcases.’

Willem-Albert Bol, CEO Abovo Maxlead: ‘Het is als bureau makkelijk roepen vanaf de zijlijn.

Wij zien het juist ook als onze taak om onze klanten te helpen de AI-uitdagingen zelf op te pakken.

Hoe kunnen wij eraan bijdragen dat klanten in hun werk en aanpak AI kunnen verweven? Alles draait hierbij om relevantie. Van een grote trend naar concrete toepassingen. Klanten vragen ons te zorgen dat er toepasbare oplossingen op tafel komen. Door gebruik te maken van de beste specialisten intern en extern zorg je samen dat het abstracte van AI wordt ontcijferd. Onze oproep: ga vooral de vele tools toetsen, gebruiken en analyseren op effect. En doe dat vooral op een gestructureerde wijze. Wij helpen daar graag aan mee met onze AI Marketing Taskforce methodiek.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken