Sell your socks off!

  • B2b
  • 19 nov 2013 @ 09:32
  • Link
  • Jan Peter van Doorn
    Jan Peter van Doorn

    founding partner
    The Food Agency
  • Leads

Het gonst doorlopend van toegevoegde waarde, marketing en ondernemerschap. Mooie woorden, met mooie diepgaande betekenissen, waar je lang over kan praten. Je kunt ze van alle kanten kan bekijken. Je kan ze twee keer omdraaien en herschikken. Ofwel, je kan ze zo groot of ingewikkeld maken, dat het bijna onmogelijk is er nog iets mee te doen. “Te moeilijk”, en misschien heb je daar ook nog wel gelijk in.

Het kan ook anders, simpeler. Je kan je neus buiten de deur steken, achter je computer vandaan komen, met je poten door de modder lopen, de klant in de ogen kijken, hem bevragen, tegenwerpingen aanhoren, naar kritiek luisteren, tien keer nee accepteren, zonder orders thuiskomen, en de concurrent zijn auto op het parkeerterrein zien parkeren.

Dat is simpeler, maar moeilijker. Moeilijker omdat het een directe confrontatie is. Een confrontatie met hoe goed je bent. Hoe onderscheidend. Hoe gewild. En dat is eng, angstaanjagend zelfs. Je kan worden afgewezen, voorbijgestreefd, buitengesloten. Veel makkelijker is het je te verschuilen achter verhalen, onderzoeksrapporten, vergaderingen en plannen. Of leuke advertenties en social media van mijn part. Ze doen niks, ze werken niet. Ze sussen je in slaap.

Lieve mensen, het draait uiteindelijk maar om één ding: verkoop. Eropaf en zo direct mogelijk (en zo snel mogelijk trouwens ook). Hoe overtuig je mensen van je goede zaak, hoe goed ben je in contact leggen, kan je luisteren, sta je open voor verbeteringen, voor kritiek. Kan je inspelen op (de steeds veranderende) situatie.

Verkoop is een hard vak, dat vraagt om veerkracht, weerbaarheid en incasseringsvermogen. Het is vaak niet eens je product of je bedrijf dat ter discussie staat, maar je bent het zelf. Dat vraagt om moed, om karakter, om durf. En dat is iets wat iedereen best heeft, je moet het alleen in jezelf aanspreken. Je wordt er niet slechter van.

Natuurlijk: voor de een is het makkelijker dan voor de ander, maar dat is geen reden om het niet te doen.

Waar je in de verkoop ook niet slechter van wordt is dat je eindelijk gaat nadenken. Je moet wel, er is geen ontsnappen aan. Nadenken over je product, de markt, je gebruikers, je concurrentie, je mogelijkheden, je communicatie, je aanpak. En dat is een zeer constructieve manier van nadenken. Je weet inmiddels wat er speelt, wat reacties en emoties zijn. Je hebt het aan den lijve ondervonden. En het is o zo veel doeltreffender dan in de veilige comfortzone van je kantoor te zitten luchtfietsen over deze dingen.

Mijn helden zijn de verkopers die langs ‘s heren wegen scheuren met hun presentatiekoffer en orderformulieren op weg naar de klant of potentiële klant. Week in, week uit. Velen kijken op ze neer. Maar ook dat is een vlucht. Als je geen sales kan, kan je ook geen marketing.

Dus nogmaals: sell your socks off!

Jan Peter van Doorn
 

Jan Peter van Doorn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken