[column] 3 tips hoe je lead magnets ten volle benut

[column] 3 tips hoe je lead magnets ten volle benut
  • B2b
  • 4 okt 2021 @ 09:41
  • 17204 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Je hebt vast wel eens een e-book, whitepaper of checklist online gedownload. Deze gratis downloads noemen we ook wel lead magnets. Deze zijn in eerste instantie bedoeld om informatie te geven aan jou, de lezer ervan. Maar het is als bedrijf ook een manier om er leads mee te verzamelen.

Een positieve aanpak, want daardoor heb jij als lezer niet het gevoel dat een bedrijf zich bij je opdringt. Toch? Jij als lezer bent namelijk geïnteresseerd in het onderwerp van die specifieke lead magnet. En omdat jij écht graag die checklist of dat handige stappenplan wil hebben, wil je daar best je e-mailadres voor achterlaten. Zo voegt een bedrijf jou toe aan hun lijst met leads. En wie weet word je uiteindelijk zelfs hun klant.

Ben jij zelfstandig ondernemer? Dan kan je deze methode gebruiken om zelf meer leads en klanten aan te trekken. Je hebt ongetwijfeld een schat aan kennis weg te geven.

Zo’n lead magnet is dan een stap in de juiste richting naar meer betrokken volgers, een e-maillijst gevuld met leads en op de lange termijn zelfs nieuwe klanten. Maar voordat je direct in de pen klimt om jouw lead magnet te schrijven, is het belangrijk om een aantal beslissingen te maken.

Beslissing 1: Bepaal je doel

Voordat je je lead magnet gaat publiceren, is het belangrijk om te bepalen wat je doel is. Waarde bieden voor jouw ideale klant en laten zien dat jij dé expert bent binnen een bepaald vakgebied is dat in dit geval. Je lead magnet is daarvoor een perfect middel. Hierin bied je namelijk tips, inspiratie of een checklist hoe jij jouw expertise aanpakt. Daarmee help je jouw ideale klant direct op weg. In plaats van je potentiële lead meteen af te schrikken met de boodschap: ‘Koop mij, NU!’

Met een lead magnet geef je veel kennis weg en inzicht in jouw werkwijze. Je warmt de relatie langzaam op om ze op de lange termijn een onweerstaanbaar aanbod te doen. Voor een super aantrekkelijke lead magnet is het dus belangrijk je doel heel goed voor ogen te houden. Bied met je lead magnet waarde voor jouw ideale klant en laat zien dat jij dé expert bent.

Beslissing 2: Bepaal het onderwerp van je lead magnet

Je lead magnet is een verlengstuk van jouw dienstverlening. Je gaat als relatiecoach natuurlijk geen e-book maken met tips om thuis te werken. Wellicht een wat overdreven voorbeeld, maar we zien regelmatig dat het onderwerp van de lead magnet niet (volledig) aansluit op het aanbod. Deze drie vragen kunnen je helpen om het onderwerp van je lead magnet in kaart te brengen:

  1. Welke vraag wordt altijd gesteld als je aan mensen vertelt wat jouw bedrijf doet? (Wat is de gemene deler hierin?)
  2. Wat is (op dit moment) het grootste pijnpunt of verlangen van jouw focus persona? Welke oplossing biedt jouw bedrijf daarvoor?
  3. Welke content is zo waardevol dat jouw focus persona zegt: “Ik kan niet geloven dat dit gratis is?!”

Beslissing 3: In welke vorm giet je je lead magnet?

E-books, whitepapers, videotrainingen, een quiz of template. Er zijn verschillende vormen waarin je een lead magnet kan aanbieden. Er zitten voor- en nadelen aan iedere vorm. Bij een e-book geef je veel waarde, maar het kan de lezer ook afschrikken. Dit klinkt namelijk alsof het veel tijd gaat kosten om door te lezen. Datzelfde geldt voor een videocursus. Een template is juist weer heel erg praktisch, maar vraagt om wat meer inspanning van de lezer zelf.

Ga weer even terug naar het doel van je lead magnet. Op welke manier wil jij waarde geven? Wil je inspireren of je doelgroep aan het werk zetten? Op basis daarvan kan je de vorm van je lead magnet bepalen.

En je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot één vorm: je kunt bijvoorbeeld een videotraining aanbieden met een aanvullend whitepaper. Kies de hoofdvorm, werk die helemaal uit en publiceer deze. Andere contentvormen proberen? Geen probleem! De content is er al, je hoeft het alleen nog in een andere vorm te gieten. Scheelt een hoop extra werk en je bereikt er weer nieuwe mensen mee. 

Tot slot: laat je inspireren door andere lead magnets

Je hoeft natuurlijk niet vanaf het begin uit te zoeken wat er in een lead magnet moet staan en waaraan het moet voldoen. Haal voorbeelden van je concurrent erbij ter inspiratie en kijk ook eens in andere vakgebieden. De inhoud is dan niet hetzelfde, maar door de vormgeving, copy en salestechnieken die zij gebruiken kan je je laten inspireren voor je eigen lead magnet.Met de nadruk op inspireren, want je wil geen een-op-een kopie maken van de lead magnet van je concurrent. Het is belangrijk dat je jouw eigen ‘sausje’ er overheen gooit en eigen blijft in je eigen oplossingen, communicatie en manieren. Van jouw bedrijf is er namelijk maar één: daar ligt juist de kracht.

In de Kickstart Gids, onze eigen lead magnet, helpen we je een kickstart te geven aan je e-maillijst met behulp van een waardevolle lead magnet. Check deze ter inspiratie voor jouw lead magnet. Maar gebruik hem ook zeker om jouw e-maillijst te vullen met potentiële klanten en daarmee je bedrijf een boost te geven.

Dit blog is van de hand van Stefanie Kokee van Hallo Blauw. 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken