[column] Merken zien duurzaamheid steeds meer als USP

[column] Merken zien duurzaamheid steeds meer als USP
  • B2b
  • 24 jan 2023 @ 10:34
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Merken willen van nature groeien en mensen houden van merken en willen graag met de nieuwste mode gezien worden. Kopen, verkopen was altijd het motto. Meer is beter. Maar de groeiende aandacht voor de planeet, het klimaat en de belasting ervan heeft het laatste decennium terecht heel veel aandacht gekregen.

Steeds meer mensen vragen zich af hoe producten en dus ook kleding geproduceerd wordt en welke impact daarmee op de planeet wordt gedaan.

Merken moeten transparant zijn en aangeven hoe, waar en door wie hun producten geproduceerd worden. Dit is de groeiende trend dat consumenten steeds vaker kiezen voor maatschappelijk verantwoorde merken. Merken die ertoe doen. Merken met een purpose. Duurzaamheid is al bijna een ijzeren randvoorwaarde geworden en steeds meer merken begrijpen dat.

Niet kopen is zeker ook een optie

Schoorvoetend komen er meer merken die een stap verder gaan en tegen hun klanten zeggen “koop mij niet”. Het bekende sportkleding merk Patagonia is een voorloper op dit nieuwe marketingterrein en adverteert dit credo. Het merk propageert om kleding te maken die langer meegaat en als het stuk gaat beter eerst gerepareerd kan worden en als je het toch weg doet aan een ander geeft zodat het langer gebruikt wordt. Statements als deze sluiten goed aan bij de missie van Patagonia, namelijk “We’re in business to save our home planet”. Daarnaast geeft Patagonia een klein deel van hun winst weg voor klimaatdoelen.

Foto: Patagonia

Foto: NIKE brand store London

Ook NIKE zet in op langer gebruik van hun producten

Nike test sinds het najaar een robotachtige circulaire schoenreparatietechnologie in zijn Nike Town London-winkel, waarmee het de duurzame richting aantoont die grote merken als Nike inslaan in hun winkels.

Het systeem, genaamd B.I.L.L (Bot Initiated Longevity Lab), is robot-augmented en kan schoenen schoonmaken en repareren in slechts 45 minuten.

Het pilotprogramma is bedoeld om de levensduur van Nike-producten te verlengen en zo te helpen bij het behalen van de circulaire en duurzaamheidsdoelstellingen van het merk.

Schoenen worden in de machine geladen – momenteel compatibel met vier verschillende productlijnen – en er wordt een 3D-model gemaakt om de gebieden te identificeren die verbeterd moeten worden. De in-store service is complementair aan andere circulaire diensten, zoals Nike Refurbished, Nike Recycling en Donatie.

Een reparatie duurt ongeveer 45 minuten, een tijd die zo kort is dat het logisch is dat klanten wachten en rondkijken - voordelig voor Nike. De integratie van B.I.L.L., hoewel nog in de pilotfase, biedt Nike de mogelijkheid om zich niet alleen te onderscheiden van de concurrentie als pleitbezorger van duurzaamheid.

95Percent is een Nederlands bedrijf en een jonge speler op de refurbished merkschoenenmarkt, maar wel eentje die nu al met grote schoenenketens samenwerkt. 95percent verlengt de levensduur van schoenen door ze te herstellen en een nieuw thuis te geven. Zij werken met geautoriseerde merken en professionele schoenmakers. Voor wederzijds succes, en een duurzame toekomst. In het hart van Amersfoort tref je de eerste conceptstore van 95percent.

In deze concept store verkopen zij een speciaal geselecteerde 95-collectie, bestaande uit refurbished dames-,heren- en kinderschoenen. Naast deze collectie bevindt zich hier een shop-in-shop van De Schoenmakers, de beste schoenmakerij van Enschede en omstreken. Hier bieden wij de mogelijkheid om je schoenen ter reparatie of refurbishment aan te bieden.

Duurzaamheid soms lastig te communiceren

Communiceren over duurzaamheid van je merk is best lastig. Ruim de helft van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk als het laat zien dat het een positieve maatschappelijke impact heeft volgens onderzoek van MarketResponse, b-open en IVRM Reputatie onder 1000 Nederlandse consumenten. Maar dan moet de communicatie daarover wel geloofwaardig zijn. En dat is volgens 52% van de consumenten niet het geval. Ook vinden zeven van de tien consumenten dat bedrijven hun producten vaak duurzamer laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

Het gaat hierbij dus vooral om transparantie en concrete bewijsvoering en natuurlijk moet de boodschap ook niet te hypocriet overkomen bij de massa.

Weggooien, mooi niet!

Een niet meer te stoppen ontwikkeling is die van de Repair Café’s die al in vele landen gestart zijn en waar je elektronica, fietsen, koffiemachines en ook meubels kan laten repareren en je behoeden voor aankoop van nieuwe spullen. Zij zijn een steunpilaar voor de circulaire economie.

More to follow

Dat de mode voorop loopt is niet zo verwonderlijk.

Alhoewel zo’n 95% van alle geproduceerde kleding gerecycled kan worden, belandt toch zo’n 75% nog op de vuilnisbelt.

Maar wat voor kleding geldt, geldt zeker ook voor heel veel andere producten en goederen.

Het is te verwachten dat duurzaamheid steeds meer vertaald wordt in bedrijfsvoering, productie van goederen, maar ook in marketing en communicatie. Als meer merken de omslag maken naar duurzaamheid gaan we nog mooie marketingtijden tegemoet en ontstaan nieuwe sterke merken.

Hoofdvisual: credits Patagonia, Martina Sasso

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken