Eén keer goud voor Nederland bij eerste Gerety Awards

Eén keer goud voor Nederland bij eerste Gerety Awards
  • Bureaus
  • 4 aug 2019 @ 00:19
  • 13958 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameAwardCampagnes

Nederland heeft vier prijzen gewonnen tijdens de allereerste uitreiking van de internationale Gerety Awards. Goud ging er naar de Nike-campagne met Caster Semenya, ontwikkeld door Wieden+Kennedy Amsterdam. TBWA\Neboko won tweemaal brons.

Het goud voor W+K is niet per se een verrassing, want het bureau won ook in Cannes meerdere Leeuwen met werk voor Nike, waaronder het enige Nederlandse goud. TBWA\Neboko, eveneens een vaste klant in Cannes, won ditmaal brons voor Albert Heijn ('The Biggest Secret Diet') en de Staatsloterij (Gouden Loeki-winnaar 'Frekkel'). W+K won ook nog brons met 'Oceans Week' voor AB InBev.

Ander Nederlands werk haalde wel de shortlist, maar won uiteindelijk niet: JWT Amsterdam met 'The Unbias Button' voor ElaN en de recruitment-case 'Jade' voor Opel, 180 Kingsday met 'We Need More Flowers' voor het Bloemenbureau en nogmaals TBWA\Neboko met 'McDonald's For You'.

Wie wonnen de hoofdprijzen?

Buitenlandse bureaus wonnen wel een Grand Prix. Lola MullenLowe won er eentje voor 'Hidden Flag', McCann New York voor 'Changing the Game', VMLY&R Warsaw voor 'The Last Ever Issue' en AMVBBDO won er zelfs twee met 'Viva La Vulva'.

BBDO New York werd gekroond tot Bureau van het Jaar dankzij twee keer zilver, vier keer brons en acht shortlist-vermeldingen. Opmerkelijk: het beste bureau won dus in geen enkele categorie goud, laat staan een Grand Prix. Werk van de winnaar omvat onder meer #DefyTheName voor Monica Lewinsky, Care-E voor KLM en 'Nurses Save Lives' voor Johnson & Johnson.

Netwerk van het Jaar werd BBDO Worldwide met twee Grand Prix, één goud, drie zilver, vier brons en zeventien shortlist-plekken. Behalve 'Viva La Vulva' won het netwerk ook met onder meer 'Train' van BBDO New York.

De meest bekroonde landen:

  • USA: 1 Grand Prix 1 Gold, 5 Silver, 8 Bronze and 13 Shortlist
  • UK: 2 Grand Prix 1 Gold, 2 Silver and 10 Shortlist
  • Duitsland: 2 Gold, 1 Silver, 1 Bronze and 9 Shortlist
  • Spanje: 1 Grand Prix, 2 Gold, 7 Silver, 1 Bronze and 2 Shortlist

Lucía Ongay, mede-oprichter van de Gerety Awards: 'I could not be prouder of the winners chosen by the Gerety jury, in total there were just 60 entries which reached the required score to be awarded this year’s Gerety Awards. The highly acclaimed and respected Gerety Awards Jury and the winners they have chosen clearly sets the benchmark for the very highest standard of creativity.'

Gerety-jurylid Angela Natividad, CCO van Hurrah.gg: 'There were plenty of woman-oriented ads, but that’s just the ad industry right now. What better focus group than Gerety to distinguish truly empowering works from femvertising? I also think some agencies believed that, because the jury is all women, work targeting women would stand a better chance. Not so. The winning brands from this year’s Gerety Awards draw from a range of industries and persuasions and are a testament to the discernment of a diverse and qualitative jury.'

Bekijk alle winnaars op www.geretyawards.com



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken