Waarom viel Cannes tegen?

Waarom viel Cannes tegen?
  • Bureaus
  • 3 jul 2019 @ 12:45
  • 16657 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardCreatieReclameCannes

Het reclamefestival in Cannes eindigde voor Nederland met een fikse kater. Niet meer dan tien reclameprijzen gingen mee naar huis, waaronder slechts één Gouden Leeuw. Wat kunnen we leren van de Nederlandse cases die wel en niet wonnen? Plus een overzicht van buitenlandse Grand Prix-winnaars.

Cannes Lions is het belangrijkste reclamefestival ter wereld, dus daar wil je als creatief of strateeg natuurlijk winnen. Als marketeer allicht ook, maar feit is wel dat de klantzijde doorgaans wat minder massaal is vertegenwoordigd in de Franse badplaats.

Nederland is geneigd om zichzelf te vertellen dat we een aardig deuntje meeblazen in de reusachtige prijzencarrousel die elk jaar vlak voor de zomervakantie neerstrijkt aan de Méditerranee. In dat verband is de score van dit jaar (met een tiental Nederlandse awards) ronduit teleurstellend. Er klinken talloze verklaringen: minder goed werk, minder inzendingen, minder goede Nederlandse juryleden. Of heeft Nederland de internationale trends gewoon minder goed in de vingers?

Topcases

Winnen is natuurlijk ook altijd tot op zekere hoogte afhankelijk van een bepaalde dosis geluk. Eén succescampagne kan de nationale ranglijsten al flink opschudden: denk aan de Sweetie-case uit 2014 en ING’s Next Rembrandt in 2016. Dit jaar sprongen voor Nederland twee cases eruit: Nike en Volkswagen. De meeste prijzen (in totaal zes) gingen naar de ‘Snelweg-sprookjes’ van het automerk, maar bureau Achtung McGarryBowen bleef er telkens mee steken op zilver.

Wieden+Kennedy won namens Nederland wel een Gouden Leeuw, maar kwam niet verder dan twee awards. Pech voor W+K Amsterdam was dat het belangrijkste werk voor topklant Nike is gemaakt in de Verenigde Staten. Stel je toch eens voor dat de meervoudige Grand Prix-winnaar ‘Dream Crazy’ in onze hoofdstad was bedacht, dan hadden we een heel andere analyse gemaakt.

Maar goed, as is verbrande turf. Nederland moet het dit jaar doen met een tiental beeldjes. Vooraf viel al op dat ons land op veel shortlists compleet ontbrak. Dat was het geval bij de categorieën Innovation, Pharma, Health & Wellness, Print & Publishing, Industry Craft, Creative Strategy en Creative Effectiveness.

Weinig prijzen

Bekijk hier een overzicht van alle Nederlandse nominaties, met erachter of er ook prijzen zijn gewonnen. Wat daarbij opvalt is dat veel grote adverteerders (KLM, Centraal Beheer, ING, Calvé en ABN Amro) geheel buiten de prijzen zijn gevallen, evenals een aantal toonaangevende bureaus (JWT, DDB en TBWA\Neboko). Ook productiebedrijf MediaMonks, dat de afgelopen jaren meer dan honderd Leeuwen opraapte in Cannes, moet het dit jaar doen met slechts drie prijzen.

Geen hoofdrol

Geen hoofdrol dus voor Nederland bij het reclamefestival in Cannes, maar dat doet niks af aan de campagnes die dit jaar de belangrijkste prijzen in de wachten sleepten. De grote winnaars zijn dit jaar Burger King, Nike en The New York Times.

Van de 26 Grand Prix Awards gingen er drie naar ‘Whopper Detour’ van Burger King. Twee andere merken wonnen ook meer dan één Grand Prix: Nike won zelfs vier prijzen, maar met verschillende cases. ‘Dream Crazy’, de spraakmakende campagne met football-rebel Colin Kaepernick, won tweemaal. Ook The New York Times (dat het belang van onafhankelijke journalistiek heeft aangekaart) vergaarde tweemaal de grootste prijs.

Alle Grand Prix-winnaars op een rij

  • Titanium, Direct en Mobile Lions: Burger King: Whopper Detour (FCB New York)
  • Film en Film Craft Lions: The New York Times (Droga5)
  • Outdoor Lions en Entertainment for Sport: Nike: Dream Crazy (Wieden + Kennedy)
  • Social & Influencer Lions: Wendy’s: Keeping Fortnite Fresh (VMLY&R)
  • Media Lions: Nike: Air Max Graffiti Stores (AKQA São Paulo)
  • PR Lions: The Tampon Book van The Female Company (Scholz & Friends)
  • Creative Data Lions: Go Back to Africa van Black & Abroad (FCB/Six Toronto)
  • Creative Strategy Lions: The E.V.A. Initiative van Volvo (Forsman & Bodenfors)
  • Entertainment Lions for Music: ‘This is America’, videoclip van rapper Childish Gambino
  • Entertainment Lions for Music: ‘Baco Exu do Blues’ van Bluesman
  • Entertainment Lions: Aids-docu van Johnson & Johnson (UM Studios New York, Highway 61 Films en Saville)
  • Industry Craft Lions: Nike: Just Do It HQ (Momentum Worldwide)
  • Digital Craft Lions: AdDress, the Future van Carlings (Virtue Copenhagen)
  • Innovation Lions: See Sound (Area 23, FCB Health Network)
  • Radio and Audio Lions: Westworld: The Maze van HBO (360i)
  • Design Lions: Creatability van Google
  • Print & Publishing Lions: Blank Newspaper van An-Hanar (BBDO Dubai)
  • Creative Effectiveness Lions: Black Supermarket van Carrefour (Marcel)
  • Ecommerce Lions: Doconomy: Do Black
  • Brand Experience & Activation Lions: Microsoft Xbox: Adaptive Controller (McCann New York)
  • Health and Wellness Lions: Ikea: ThisAbles
  • Pharma Lions: GSK: Breath of Life van GSK (McCann Shanghai)

Bekijk alle cases op www.canneslions.com

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken