De zomer van... Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders

- Bureaus
- 12 sep 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieOnderzoek
- 12 sep 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Mary Hoogerbrugge, in april 2023 nog tot eerste vrouwelijke VIA Legend uitgeroepen wegens haar voorzitterschap van de Effie Stuurgroep en Swocc, deelt haar vakantie-avonturen en vertelt wat er voor haar en haar bureau De Positioneerders in het vat zit de komende tijd. 'Merkonderzoek verdient meer aandacht.'
Introduceer jezelf graag kort. Wat heb je met marketing?
'Ik ben merkspecialist en mede-eigenaar van De Positioneerders. Samen met collega Onno Maathuis ondersteunen we organisaties en bedrijven met hun merkpositionering en -portfoliovraagstukken. Daarnaast hebben wij vorig jaar met tien vakgenoten Iris Academy gelanceerd. Als vakliefhebbers met ervaring op hoog niveau willen we onze kennis, ervaring en netwerk delen. Ons doel is om professionals in merken, marketing, communicatie, media verder te brengen. Onno en ik verzorgen de opleiding Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst. Ook ben ik beschermvrouw van Swocc, dat erop gericht is de wetenschap en de praktijk van merken, marketing- en communicatie te verbinden, door nieuwe kennis te ontwikkelen en bestaande kennis toegankelijk te maken.'
Waar ging de reis naartoe deze zomer?
'Wij waren in Italië, aan de Ligurische kust. We houden erg van het Italiaanse leven. En ik vind de kust daar ontzettend mooi. Onze twee dochters en vriendje sloten een dikke week aan, daarna hadden we ook nog tijd met z’n tweeën. De ochtend begon meestal met een duik in zee en een lekkere kop koffie. We hebben uitstapjes naar dorpjes en strandjes in de buurt gemaakt en onder andere de steden Genua en Bologna bezocht.'
Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?
'Een paar jaar geleden kwam ons vliegtuig tijdens een landing in een sneeuwstorm terecht. We stortten meters naar beneden. Er was grote paniek aan boord en we hoorden onze kinderen gillen. De piloot heeft totaal drie keer een doorstart gemaakt. Ik dacht echt dat we het niet zouden overleven. Later heeft de piloot uitgelegd dat door de sneeuw de landingsbaan niet zichtbaar was, en de kans op een crash met de omliggende bergen te groot was om het risico te nemen.
Een vakantie die er voor mij uitspringt is de rondreis die we met het gezin door China hebben gemaakt. We reisden met de silverbullet-trein en bezochten onder andere Shanghai, Beijing, de Chinese muur, het terracottaleger in Xian, de kastbergen en beroemde ‘drakenrug’-rijstvelden en Hong-Kong.'
Welk (marketing)boek ging er mee in de koffer?
'Boven op het stapeltje leesvoer lag ‘’Lieve Chris” van Antoinette Hoes en Sabine van den Eynden. Geweldig dat Antoinette een boek heeft geschreven. Het gaat over de vriendschap tussen twee meiden in de roerige jaren ’80 in Amsterdam. Ik heb het met veel plezier gelezen en mijn dochters gestimuleerd om het ook te lezen. Marketingboeken heb ik thuisgelaten. Ik vind het in de vakantie juist fijn om even afstand te nemen en over andere onderwerpen te lezen.'
Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
'Eind juni 2023 organiseerde we het Iris-zomerevent, om de bekendheid verder te vergroten en geïnteresseerden een beter beeld te geven van ons collectief en de opleidingen die we bieden. We waren heel blij met de opkomst. De sfeer was goed en het was erg leuk om samen met alle partners dit event neer te zetten. De reacties waren zo positief dat we besloten hebben om dit vaker te gaan doen. Zo wordt Iris ook echt een collectief van vakliefhebbers.'
Wat is je favoriete merk in de (na)zomer?
'Aperol is mijn favoriete drankje. Een borrel wordt meteen een zomers feestje. Door de opvallende kleur zie je meteen wat er in de glazen van je terrasgenoten zit. In Italië wordt het vooral gepromoot met vintage reclameposters. Het sluit aan bij de behoefte aan stijl van de Italianen en het willen vasthouden van het verleden.'
Hoe gaat het met het Swocc, waar je beschermvrouwe van bent?
'Het gaat goed met Swocc, we zijn tevreden over de kwaliteit en kwantiteit van de Swocc publicaties, het aantal begunstigers en bijeenkomsten. Maar wat ik alarmerend vind, is de beperkte aandacht voor het merk in de praktijk én in de wetenschap. Aan universiteiten wordt steeds minder onderzoek gedaan naar het merk en merkcommunicatie. Als je de wetenschappelijke literatuur erop naslaat, zie je dat het merk er nauwelijks in voorkomt. Er is veel aandacht voor digitalisering, AI, duurzaamheid, sociale kwesties. Uiteraard belangrijke onderwerpen, maar we willen ook dat ons kennisgebied in de belangstelling blijft en zich blijft ontwikkelen. Merkdenken kan een belangrijke bijdrage leveren aan de uitdagingen van organisaties en de maatschappij.'
Al een idee wat na de zomer jouw aandacht krijgt, ook op het werk?
'Dit najaar gaat de opleiding Merk Leiderschap van start. We starten op 14 september 2023. De opleiding bestaat in totaal uit acht opleidingsdagen en eindigt half december. Daarnaast loopt er een aantal mooie positionerings- en portfoliotrajecten én zijn er ook weer nieuwe vraagstukken waarover we mee mogen denken. “Het merk” gaat me dus weer op allerlei manieren bezighouden.'
(PvWK)
- Meer over De Positioneerders staat hier.
- Lees over haar eerdere decoratie: SWOCC-bestuurslid Mary Hoogerbrugge ontvangt Coq d’Honneur
- En natuurlijk: Mary Hoogerbrugge benoemd tot VIA Legend
Mary Hoogerbrugge aan de kust van Italië, te Rapallo
Presentatie Iris Academy j.l. zomer in Woerden.
Lees hier meer over op Merk Leiderschap: Positioneren voor de toekomst.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Iris Academy
- vakgenoten
- De zomer van...
- Onno Maathuis
- UvA
- Swocc
- Giep
- merkpositionering
- VIA Legend
- De Positioneerders
- portfoliovraagstukken
- Effie
- Mary Hoogerbrugge
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Wereldmuseum bepleit open blik naar... 09-05-2025
- Kellogg’s viert ochtendtypes met... 09-05-2025
- Otrium viert outletgeluk met... 09-05-2025
- Kamado Joe haakt in bij witte rook... 09-05-2025
- Gift a Tree en Ideapreneurs brengen... 09-05-2025
- Johnny Wonder strijkt grote... 08-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management