HEMA denkt wél out of the box

  • Bureaus
  • 24 dec 2013 @ 12:32
  • Link
  • Koen van Beurden
    Koen van Beurden

    Freelance marketeer
    Merk ZUID
  • Geen tag

Werkelijk prachtig! Ik las laatst de reactie van enkele notarissen en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) over de introductie van notariële diensten door ons oer-Hollands eenheidswarenhuis HEMA. De complete branche staat op haar achterste poten omdat een van ons meest geliefde winkelketens haar assortiment met gestandaardiseerde samenlevingsovereenkomsten en testamenten verbreedt.

Het idee hierachter is om deze traditionele markt open te gooien en een breed publiek in een beperkt aantal (standaard)situaties toegang te bieden tot betaalbare rechtsbescherming. Consumenten die deze dienst anders wellicht niet bij een dure notaris zouden afnemen. Bijvoorbeeld wanneer studenten gaan samenwonen en een samenlevingscontract willen aangaan.

HEMA, die aangeeft dit niet als haar core business te zien, grijpt haar kansen welke anderen laten liggen. Ondanks tegengesputter vanuit notarisland sluit zij hiermee naadloos aan op de vraaggerichte economie. Het goede en leuke hiervan is dat de consument er beter van wordt. Notarissen menen daarentegen dat de rechtsbescherming en invulling van de zorgplicht van notarissen verder verschraalt. Wat de notabele dames en heren echter vergeten is dat consumenten zelfredzaam zijn. Zij zijn prima in staat onderscheid te maken tussen een situatie waarbij zij kunnen volstaan met een standaardakte en een situatie waarbij de complexiteit vraagt om stevig specialistisch advies. Ik klop toch ook niet met een lichte hoofdpijn bij een neuroloog aan?

Dit is ook niet compleet nieuw in minder traditionele branches, integendeel. Er zijn tal van voorbeelden waarin organisaties zoeken naar ‘unlocked potential’ en standaardisatie in de markt en hierbij gebruik maken van de kennis en kunde van consumenten. IKEA is sinds haar oprichting een groot succes doordat zij zich richt op klanten die op zoek zijn naar trendy en betaalbare middelen én tevens in staat zijn deze zelf in elkaar te zetten. Ook Marktplaats positioneert zich tegenwoordig als uitgelezen plek om zelf je tweedehands auto te (ver)kopen. En dat is niet omdat de traditionele occasion-verkopers zich nu zo sterk geïnnoveerd hebben de afgelopen jaren. 

Ik begrijp dat traditionele branches zich verzetten en willen behoeden van enige vorm van inkomstenderving en mogelijke imagoschade, maar dit is vechten tegen de bierkaai. Omarmen zeg ik! Kijk om je heen en zie dat de wereld verandert. Verzoen je met je nieuwe concurrenten als je de strijd niet kan winnen. Het verbaast mij dan ook dat notarissen niet eerder zelf in dit gat zijn gesprongen. Blijkbaar zijn er betrekkelijk weinig notarissen die deze ontwikkeling toelachen. Tot dusverre zijn weinigen opportunistisch om, naast uitgebreid advies, ook degelijker en toegankelijkere vormen van rechtsbescherming aan te bieden. Jammer, want deze goedkopere ‘express’-gedachte zou velen gelukkig maken. Zo van: ik ren nog even snel langs de notaris voor een samenlevingscontract. Ik sta al in de startblokken. 

Koen van Beurden

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken