[column] Unwaste marketing in 2022
- Bureaus
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - TrendsMarketing
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Dick van der Lecq
We roepen weleens dat de helft van het advertentiebudget verspild is, maar was het maar zo’n feest. Onderzoek laat zien dat inmiddels 89% van alle commerciële boodschappen het ene oor of oog ingaat, en het ander weer uit.
En van de overige 11% wordt maar dan nog maar 4% positief onthouden.
Pierre Bokma van Rundfunk (foto onder) zou zeggen: 'Jullie hebben allemaal een onvoldoende!'
Dachten we soms te klein? De focus op de korte termijn heeft veel performance marketing en disposable content opgeleverd en pijnlijk weinig herinnering. Of trokken we juist een te grote broek aan? Met abstracte manifestofilms die de consument over onze purpose moesten informeren. Met hippe snel gesneden vignetfilms waarin het hele castingboek voorbijkomt. Toegegeven, ze doen het goed in de bestuurskamer en neuroscanner, maar laten nauwelijks sporen achter in recall-onderzoek, laat staan dat ze onvervreemdbaar gekoppeld worden aan het merk.
Als marketeers sluiten we natuurlijk aan op de tijdsgeest, nieuwe generaties en nieuwe trends. Maar laten we de basiswetten van onthoudbaarheid niet vergeten. Mark Ritson, Dave Trott en onze collega Les Binet wijzen ons dagelijks de weg. Net als Orlando Wood die zich in zijn boek 'Lemon' kwaad maakt over waste in advertising.
Uiteindelijk willen we allemaal een dikke voldoende van meester Bokma. Dus wat minder schermtijd en wat meer bladeren in de vakliteratuur is een heel goed voornemen. We verheugen ons erop de 4%-ambitie in het nieuwe jaar samen waar te maken met heel veel onvergetelijk werk.
Let's unwaste Marketing in 2022.
Dick van der Lecq
ceo DDB Unlimited
Rundfunk (screenshot: NPO)
De beroemde DDB 'Lemon'-ad voor de VW kever
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
- DDB Unlimited
- Effie
- visie
- ceo
- unwaste
- schermtijd
- Dick van der Lecq
- Pierre Bokma
- Lemon
- DDB
- VW
- Bill Bernbach
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- RA*W presenteert After-Cannes talk06-09-2024
- Dentsu wint wereldwijde mediapitch... 05-09-2024
- Health-e start campagne om digitale... 05-09-2024
- Nieuwe Bolletje-campagne vol pit(jes)04-09-2024
- Winnaars Gerety Awards 2024 bekend,... 03-09-2024
- Bierbrouwerij De 7 Deugden komt met... 03-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing