[column] Unwaste marketing in 2022
- Bureaus
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - TrendsMarketing
- 14 jan 2022 @ 11:34
- Dick van der Lecq
We roepen weleens dat de helft van het advertentiebudget verspild is, maar was het maar zo’n feest. Onderzoek laat zien dat inmiddels 89% van alle commerciële boodschappen het ene oor of oog ingaat, en het ander weer uit.
En van de overige 11% wordt maar dan nog maar 4% positief onthouden.
Pierre Bokma van Rundfunk (foto onder) zou zeggen: 'Jullie hebben allemaal een onvoldoende!'
Dachten we soms te klein? De focus op de korte termijn heeft veel performance marketing en disposable content opgeleverd en pijnlijk weinig herinnering. Of trokken we juist een te grote broek aan? Met abstracte manifestofilms die de consument over onze purpose moesten informeren. Met hippe snel gesneden vignetfilms waarin het hele castingboek voorbijkomt. Toegegeven, ze doen het goed in de bestuurskamer en neuroscanner, maar laten nauwelijks sporen achter in recall-onderzoek, laat staan dat ze onvervreemdbaar gekoppeld worden aan het merk.
Als marketeers sluiten we natuurlijk aan op de tijdsgeest, nieuwe generaties en nieuwe trends. Maar laten we de basiswetten van onthoudbaarheid niet vergeten. Mark Ritson, Dave Trott en onze collega Les Binet wijzen ons dagelijks de weg. Net als Orlando Wood die zich in zijn boek 'Lemon' kwaad maakt over waste in advertising.
Uiteindelijk willen we allemaal een dikke voldoende van meester Bokma. Dus wat minder schermtijd en wat meer bladeren in de vakliteratuur is een heel goed voornemen. We verheugen ons erop de 4%-ambitie in het nieuwe jaar samen waar te maken met heel veel onvergetelijk werk.
Let's unwaste Marketing in 2022.
Dick van der Lecq
ceo DDB Unlimited
Rundfunk (screenshot: NPO)
De beroemde DDB 'Lemon'-ad voor de VW kever
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
- ceo
- visie
- Bill Bernbach
- DDB Unlimited
- Effie
- DDB
- Lemon
- unwaste
- schermtijd
- Dick van der Lecq
- VW
- Pierre Bokma
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Een stukje van mij' van KPN en... 13-05-2025
- Mentos kiest HPB voor... 13-05-2025
- Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt... 13-05-2025
- 12-05-2025
- Domino’s verheerlijkt overwerken met... 12-05-2025
- Employer branding campagne... 12-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management