[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB

[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB
  • Bureaus
  • 6 jul 2022 @ 04:39
  • 16146 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

De commercialreview met de meest opvallende commercials uit de maand juni.

We beginnen deze maand met de commercial van Staatsloterij, gemaakt door TBWA\Neboko. In deze commercial draait het om de Droomsalaristrekking van 1 juli waarbij met humoristische beelden wordt getoond hoe het kan voelen om maandelijks het salaris van je baas bijgeschreven te krijgen. Golfen op kantoor, parkeren op de plek van de directeur, een vakantie plannen vanaf je kantoor. Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk. Totdat de baas binnenkomt. Hijgend omdat hij met de trap naar boven moest, aangezien er een golfbal klem zit tussen de liftdeuren.

De beelden zien er voor veel kijkers aantrekkelijk uit. Op deze humoristische manier wordt de droomsalaristrekking aantrekkelijk voorgesteld om zodoende de kijkers te overtuigen om deel te nemen. Veel kijkers vinden het overdreven karakter juist leuk, ook al weten ze dat het allemaal een tikje onrealistisch is. Staatsloterij weet zo weer op een goede manier de aandacht te trekken voor 1 van de loterijen.

Een aantal keer zien we in de reacties van het publiek terugkomen dat de commercial wat korter had mogen zijn. Dit kan een punt van aandacht zijn.

De volgende commercial die we onder de loep nemen is van Rivella, onderdeel van Vrumona. De commercial is geschoten door Alfred International met als titel 'Dat is wel zo lekker'. In de campagne profileert Rivella zich als een verfrissende drank waarmee je je met één slok in de natuur waant en die je het best kunt drinken in gezelschap van vrienden. “Met de lekkere smaak van Rivella verbreek je, voor even, de connectie met het drukke leven.” Het ontsnappen aan de hectiek van alledag en de frisheid van de frisdrank vallen onze kijkers op. Veel ven hen geven aan dat ze het “verfrissend” vinden en dat ze er dorst van krijgen. Deze reacties zijn een een goede samenvatting van het algemene gevoel: “ziet er rustgevend uit, lekker genieten van Rivella in alle rust” en “Rivella, heerlijke smaak”. Het lijkt erop dat Rivella het beoogde doel heeft behaald met deze commercial.

Wat we terug krijgen van de consument is dat de commercial lager dan gemiddeld scoort op onderscheidend vermogen.

Dat is een potentieel verbeterpunt en goed om in de gaten te houden: gaan de boodschap en het merk onthouden worden door de kijkers, ondanks de mooie en frisse beelden?

De commercial die bij heel veel kijkers goed valt is die van Bever, uit de koker van KesselsKramer in samenwerking met Off the Richter. De commercial heeft als thema “Buiten heb je nodig, Buiten heeft je nodig” waarbij het draait om een oproep om niet steeds nieuwe spullen te kopen, wanneer dit niet strikt noodzakelijk is. Veel dingen kunnen hergebruikt of gerepareerd worden, iets waar Bever zichzelf voor in gaat zetten met de opening van een “recyclestraat”. Elk kledingstuk of product dat bij een Bever-winkel wordt ingeleverd, wordt naar de recyclestraat naast het hoofdkantoor in Pijnacker gebracht. Daar wordt gecheckt of het hergebruikt of bijvoorbeeld gedoneerd kan worden.

Bever verwoordt deze inzet als volgt: “We weten dat wij, als winkelketen, de verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze eigen bijdrage aan een wereldwijd probleem van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten.”

Dit initiatief en de daarbijbehorende commercial worden heel sterk gewaardeerd door ons panel. Zeker ook omdat het ten koste kan gaan van de eigen verkoop van Bever. Dat blijkt onder andere uit deze reactie: “Knap dat Bever zich hiervoor inzet, terwijl dit ook minder directe verkoop voor hen kan betekenen.” We zijn benieuwd naar de resultaten van deze campagne en van de recyclestraat. De boodschap spreekt in elk geval erg aan, zeker in deze tijd.

De vierde commercial van deze maand is van BIO+, een merk van Superunie, gemaakt door Fight Club in samenwerking met Bureau Duizenddingen. Deze commercial is onderdeel van de allereerste campagne van het biologische merk BIO+ waarin de verschillende biologische producten op aantrekkelijke wijze worden weergegeven. Dit relatief onbekende merk wordt met deze campagne onder de aandacht gebracht als zijnde een aantrekkelijke optie in het biologische segment. De campagne lijkt te werken, als we naar de reacties kijken. Deze reactie vat het algemene gevoel duidelijk samen: “Leuke commercial. Duidelijke boodschap. Echt Hollands. Natuurlijk.”

Een nadeel is dat dit merk niet in alle supermarkten verkrijgbaar is maar alleen in bij Superunie aangesloten supermarkten. We verwachten dat deze commercial zeker bijdraagt aan de naamsbekendheid van het merk.

De laatste commercial van deze maand is van ANWB, gemaakt door Fitzroy. In de commercial staat centraal dat de ANWB je overal kan helpen, ook als je in een vervelende situatie komt, zoals we zien in de commercial waar wildkampeerders in aanraking komen met een plaatselijke bewoner. We zien dat de commercial goed valt bij onze kijkers, door de humor en het vakantiegevoel dat deze commercial uitstraalt. Ook lijkt de boodschap goed over te komen dat de ANWB services biedt waarvan veel kijkers nog niet op de hoogte waren. “Ik wist niet dat ANWB dit soort service aanbiedt.” Soms vindt het publiek de commercial wat overdreven en het wordt onrealistisch gevonden dat mensen de ANWB gaan bellen als er een beest aan je tent snuffelt. Toch lijkt het doel zeker bereikt te zijn en scoort deze commercial behoorlijk hoog met een 7,3.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken