9 snelle tips om pakkende inleidingen te schrijven

9 snelle tips om pakkende inleidingen te schrijven
  • Content
  • 11 mei 2015 @ 07:15
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • StorytellingJournalistiek

‘Over het schrijven van goeie koppen is al veel gezegd. Die heb je nodig om te zorgen dat mensen tenminste op je artikel klikken. Maar wat dacht je van een pakkende inleiding? Lezers zover krijgen dat ze doorlezen is een vak apart. En als je dat niet goed doet, mis je mogelijke promotors, abonnees, leads en zelfs betalende klanten. Wist je dat van alle mensen die op een artikel klikken 10 procent niet verder scrollt? Dus hoe krijg je mensen zover dat ze dat wel doen? Eén manier is een krachtige, overtuigende inleiding. Laten we daar maar eens naar kijken.’ Aan het woord is blogger Neil Patel.

Patel is mede-oprichter van Grazyegg.com. Hij blogt regelmatig op de site van Hubspot. Patel geeft negen tips om een pakkende inleiding te schrijven.

1. Houd je eerste zin kort
Ik ben dol op korte zinnen, vooral omdat mensen die makkelijk begrijpen. Korte, leesbare, begrijpelijke zinnen zijn ongelooflijk waardevol. Vooral als binnenkomer. Maar vaak schieten mensen zo in de stress van hun inleiding dat ze met lange, geknutselde zinnen op de proppen komen. Het probleem is dan dat je de lezers te hard laat werken. Dat willen lezers niet, vooral niet in het begin. Begin je inleiding dus met een of twee korte zinnetjes.
2. Zeg iets ongewoons
Je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat je je lezers ‘een haakje moet geven’, en ‘hun aandacht moet grijpen’. Maar waarmee grijp je iemands aandacht eigenlijk? Ik kan veel bedenken, maar dat is waarschijnlijk niet geschikt voor een inleiding. Waar deze vaak gehoorde zinnetjes op neer komen is dit: zeg iets ongewoons. Iets wat je niet verwacht. Als je allereerste zin intrigerend genoeg is om te zorgen dat mensen de volgende willen lezen, heb je het goed gedaan. Als je begint met iets saais dat voor de hand ligt, haken je lezers af.

3. Herhaal de kop niet
Ga ervan uit dat de lezer de kop al gelezen heeft. Je hoeft die niet nog eens op te schrijven. Hier is je kans om de kop te versterken en het podium te bouwen voor de rest van het artikel.

4. Houd de inleiding kort
Er is geen vaste regel hoe lang een inleiding moet zijn. Maar zoals je wel weet: lezers hebben een korte aandachtspanne. Ze zijn ongeduldig om te weten wat je te zeggen hebt. Ze zoeken informatie, dus verstop die niet te diep in je verhaal. Kom ter zake.

5. Gebruik minstens éénmaal het woord ‘jij’ (of u)
Het woord jij is een krachtig woord. Het vertelt je lezers dat jij als schrijver schrijft met hen in je achterhoofd. Je leeft met ze mee, je geeft om ze, en je wilt dat je artikel weerklank bij ze vindt. Een eenvoudige truc waarmee je een cruciale verbinding met je lezer aangaat.

6. Wijd één tot twee zinnen aan het beschrijven waar je stuk over gaat
Je leraar Nederlands zou dit ‘de stelling’ noemen. Hier vertel je je lezer waar je artikel om draait. Wat stel je aan de orde en in welke volgorde? Wat gaat je lezer ervan opsteken? Leg uit wat je lezer verwachten mag en laat hem beslissen of hij het artikel in zijn geheel wil lezen, scrollen naar bepaalde passages of helemaal niet.
Wees niet bang om – letterlijk - te schrijven ‘Dit artikel gaat over X’ of ‘In dit artikel ga ik in op Y’ Hier heb je een paar variaties op het thema, om erin te komen:

  • •'Je gaat er nu achter komen waarom zeeschildpadden hun eieren op het strand leggen’;
  • ‘Heb je je altijd afgevraagd waarom zeeschildpadden hun eieren op het strand leggen? Dan is hier alles wat je zou moeten weten’;
  • ‘Dit artikel legt je de 17 redenen uit waarom deze bijzondere schepsels hun eieren op stranden leggen’;
  • ‘Fascinerend, grappig en schokkend: dit zijn de redenen waarom zeeschildpadden hun eieren op het strand leggen’.

7. Wijd twee zinnen aan uitleg waarom je artikel belangrijk is
Voor jouzelf is vast wel duidelijk waarom de inhoud van je stuk belangrijk is voor je lezers, maar voor je lezers misschien niet. Vertel luid en duidelijk waarom de informatie die jij in je artikel geeft belangrijk voor ze is. Je houdt lezers binnenboord die anders zouden zijn afgehaakt. In de inleiding van dit artikel stond de volgende zin: En als je dat (het schrijven van je inleiding) niet goed doet, mis je mogelijke promotors, abonnees, leads en zelfs betalende klanten. Daarmee plaatste ik het onderwerp in het bredere verband van lezers, klanten en omzet.

8. Verwijs naar een zorg of een probleem van je lezers
Als je een van hun pijnpunten in je inleiding kunt verwerken, prima. Iedereen, in elke branche heeft zijn eigen problemen. Toen je je lijst met buyer personas samenstelde heb je er waarschijnlijk al een aantal benoemd. Laat zien dat je de problemen van je lezer kent, en ze vinden je meteen sympathiek. Mensen willen hun problemen oplossen en met artikelen die ze daarbij helpen verdien je hun waardering.

9. Maar... pas op met het vertellen van verhalen
Vaak wordt je gezegd dat je een verhaal moet vertellen in je inleiding. Dat kan werken, maar er zijn goede en slechte manieren om ze in je inleiding te vertellen. Gebruik storytelling om de nieuwsgierigheid van je lezers aan te wakkeren en met ze mee te leven. Maar laat je niet meeslepen in het schrijven van een lang verhaal waar je lezers onderweg afhaken. Weet je nog dat je je inleiding kort zou houden? Dat geldt ook als je een verhaal vertelt.Als je je artikel met een verhaal wilt beginnen, heb ik een tip voor je: geef de plot pas weg als de lezer verder in het artikel is, of liever nog: aan het eind.

Om te onthouden Patel tot slot: ‘Denk – als je de volgende keer een inleiding schrijft – wat voor inleiding jouzelf aan het lezen zou zetten. Zou een lange woordenbrij zorgen dat je meer wilt lezen? Nee. Je denkt misschien ‘Jakkes, zou de rest van het artikel ook zo zijn?’ en wegklikken van de pagina. En een verhaal of vraag dan die niet echt betrekking heeft op jou? Ook niet. Om jou over te halen meer te lezen dan de inleiding op een artikel, wil je iets lezen dat uniek is, fris en verbindend. Je wilt lezen over jouzelf en je problemen. Je wilt in het gevoel krijgen dat de rest van het artikel een ‘must-read’ is die je helpt je problemen de baas te zijn en je leven te veranderen. Inleidingen zijn moeilijk en het kost tijd en oefening om effectieve te leren schrijven. Soms merk je dat je ze een paar keer moet herschrijven voordat je tevreden bent. Maar het is het allemaal waard als je daardoor meer lezers aan je kunt binden.’ (Bron: Hubspot

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken