[Branded Content Event] 'Er blijft vaak een soort van sluimerende angst voor het onbekende'

[Branded Content Event] 'Er blijft vaak een soort van sluimerende angst voor het onbekende'
  • Content
  • 2 feb 2016 @ 08:15
  • 7326 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

‘We zijn plan om geen goed nieuws show op te voeren, maar kiezen er voor om de belangrijkste learnings en inzichten van het afgelopen jaar met het publiek te delen. We zullen niet alleen laten zien wat we hebben gedaan en wat goed gewerkt heeft, maar juist ook vertellen over de uitdagingen waar we tegen aan zijn gelopen en de praktijkervaringen die we hebben opgedaan in dit nieuwe vakgebied’, zegt Joost Geurtsen, creatief strateeg bij Endemol Beyond en spreker op het Branded Content Event donderdag 4 februari.

Wat zijn de speerpunten in je verhaal tijdens het Branded Content Event?
We zijn vanuit Endemol Shine wereldwijd nu iets meer dan 2,5 jaar bezig met het produceren van online premium (branded) content, onder de vlag van Endemol Beyond. In Nederland zijn we bijna een jaar onderweg en dit is een interessant en leerzaam jaar geweest. We hebben veel moeten pionieren, waarbij er veel goed is uitgepakt, maar waarin we achteraf ook zeker dingen anders hadden gedaan.
Uiteraard zullen we het over onze kijk op branded content hebben, waarbij we focussen op de kracht van native advertisement; content ontwikkelen voor de kijker en vanuit daar de combinatie met merken en merkwaarden zoeken. We zullen enkele voorbeelden laten zien, zowel vanuit Nederland als internationaal. Ook hier zullen we echter de andere kant van de medaille behandelen, want dit is in de praktijk niet altijd even makkelijk. Het werken met merken en jonge, talentvolle makers om premium producties te draaien, brengt nieuwe en bijzondere uitdagingen met zich mee.

Voor wie is je presentatie vooral interessant en wat wil je het publiek meegeven?
Voor iedereen die wil weten wat de valkuilen zijn en wat werkt bij online premium video en de rol van online influencers in professionele (branded) producties. Enkele jaren geleden waren wij voor het eerst op de Dutch YouTube Gathering en zagen duizenden mensen helemaal idolaat zijn van een clubje YouTubers. Hier ging een wereld voor ons open en deze zijn we dan ook gaan verkennen. Tijdens deze zoektocht hebben we vele voorbeelden gezien, bijzondere mensen leren kennen en ervaring opgedaan in de praktijk. Tijdens onze presentatie willen we de aanwezigen met terugwerkende kracht meenemen op onze ontdekkingsreis door deze wereld van nieuwe helden, online influencers en short formats. De Dutch YouTube Gathering is inmiddels qua omvang vervijfvoudigd en het vakgebied is sterk geprofessionaliseerd, maar wij kunnen ons voorstellen dat het voor veel mensen nog relatief onbekend terrein is. Die zullen naar deze wereld kijken, zoals wij enkele jaren geleden op die eerste editie.
Als we aan het publiek kunnen meegeven hoe deze wereld er uit ziet, wie er wonen, wat de wetten zijn en hoe je als merk hier kunt bewegen, dan zijn wij meer dan tevreden.

Wat is in jouw ogen goede (branded) content die bijdraagt aan de doelstellingen van het merk die tegelijkertijd relevant is voor de doelgroep?
Die content zit wat ons betreft op wat wij zelf de ‘sweet spot’ van branded content noemen: verhalen die je kunt plaatsen op het snijvlak van culturele relevantie, consumer interest, schaalbaarheid/ bereik en merkwaarden/ kernboodschappen.
Goede branded content, en content in het algemeen, moet niet draaien om het vertellen van een commerciële boodschap. Het moet verhalen vertellen die de kijker wil horen en zien. Wat vervolgens een vehikel of kapstok kan zijn om je boodschap vanuit een merk op een logische aan op te hangen. Online is dat zelfs van groter belang dan op televisie, omdat het aanbod immens groot is en de kijker kritisch. Vanuit die visie hebben wij enkele concepten ontwikkeld waarmee we starten zonder dat er een merk aan verbonden is. Het gamekanaal Koning FIFA, de realityserie World of Cinemates en het nieuwe online reisprogramma Wander zijn hier voorbeelden van waarbij we eerst een format neer zetten en waar merken in een later stadium kunnen aanhaken. Dit is vanuit internationaal oogpunt een succesvolle aanpak gebleken, omdat je het echt voor de kijker maakt.

Hoe belangrijk is het merkverhaal bij branded content?
Essentieel. En dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk zijn soms zelfs de merkwaarden, waar je meestal een merkverhaal op gaat bouwen, nog niet eens duidelijk. ‘Oh, die staan ergens in een powerpoint.’ Terwijl je deze waarden moet ademen die alles wat je doet en maakt en zegt.
En het mooie is; die verhalen zijn er bijna altijd als je zoekt en doorvraagt. Het vergt echter een andere blik en houding van brand marketeers; ze moeten zich niet afvragen wat zij aan de wereld willen vertellen, maar vooral wat de wereld van hen wil horen. Waar ze toegevoegde waarde kunnen bieden.

Hoe weten we welke (branded) content de doelgroep interessant vindt?
Het mooie van online videocontent is, dat je veel data en analyses tot je beschikking hebt. Zeker platformen als YouTube geven je als afzender veel informatie over wat mensen met deze content doen en wat niet. En hoe ze het waarderen. Zo kun je tot op de seconde zien waar en wanneer mensen afhaken, welke delen nog een keer kijken, wat hun beoordelingen en reacties zijn, et cetera. Hierdoor kun je on the go je content optimaliseren en deze vergaarde kennis direct toepassen en opnieuw meten. Zo kun je de doelgroep goed leren kennen en hun wensen en meningen meenemen in het proces. Op deze manier zoek je de juiste content voor je doelgroep, in plaats van een doelgroep voor je content.

Wat kunnen we leren van de gevestigde content makers die weten welke content de doelgroepen boeit en bindt?
Ondanks het feit dat het vaak gaat om jonge makers, velen van hen zijn al lange tijd bezig en kennen de do’s en don’ts als geen ander. Ze doen wat ze doen vanuit een passie en niet vanuit een commerciële gedachte. Hierbij geldt bovendien het idee van ‘the wisdom of the crowd’; de kijker heeft uiteindelijk bepaald dat deze makers nu boven het maaiveld uit steken. Blijkbaar raken ze een bepaalde snaar die veel marketeers nog zoeken. Je kunt van deze makers leren door ze een tijdje te volgen of beter nog, door een keer samen met ze te werken. Door ze mee te laten denken en hun visie op branded content te laten geven.

Wat heb je persoonlijk met het thema van het event?
Branded content is misschien wel relevanter en noodzakelijker dan ooit, zeker op het gebied van online video. De ontwikkelingen gaan snel en er komen meer mooie cases bij die deuren openen voor nieuwe initiatieven. Het is van belang om deze voorbeelden te blijven delen met elkaar, waarbij ik hoop dat men niet alleen de succesverhalen zal vertellen. Maar juist ook de dingen die minder goed zijn gegaan. Op dergelijke events hoor je vaak reclamepraatjes, dus ik hoop dat deze branding ook wat meer ‘native’ zal zijn.

Wat wordt volgens jou de next generation (branded) content?
Next generation (branded) content is wat mij betreft content, die als een deken over verschillende media heen ligt. Waarbij de verschillende media specifieke eigenschappen de inhoud van dat deel van het totaalverhaal bepalen, maar die tegelijkertijd naadloos op elkaar aansluiten, elkaar aanvullen en elkaar versterken. Het is bovendien content die het kernwaarden van een merk ademt en bijdraagt aan de doelstellingen van dit merk, maar vooral perfect aansluit bij wat de kijker wil zien.
In de tijd van adblockers, bannerblindheid en een alsmaar groeiend aanbod, zal de native vorm van branded content de meest effectieve manier zijn om je merkverhaal te vertellen.

Wanneer is de dag voor jou geslaagd?
De dag is voor mij geslaagd wanneer bezoekers werkelijk geïnspireerd zijn en het gevoel hebben dat dit het moment is om hier echt mee aan de slag te gaan. Er wordt in mijn ogen veel gepraat, geschreven en gedeeld over (online) branded content maar er blijft vaak een soort van sluimerende angst voor het onbekende. Hierdoor blijven structurele initiatieven vaak uit en beperkt tot wat proefballonetjes en kleine campagnes. Terwijl juist branded content-series en platformen vaak tijd nodig hebben om te groeien, maar uiteindelijk een hoop voor je merk kunnen betekenen. Het zou mooi zijn als dit event wat van deze angsten kan wegnemen en merken daadwerkelijk wat meer in beweging gaat brengen.

 

 

Wie wil weten wat de next generation van (branded) content wordt is deze dag een absolute must! Meer informatie en aanmelden kan via www.brandedcontentevent.nl

Interviews met andere sprekers van het Branded Content Event lees je hier:

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken