[Stelling van de week #15] 'Je moet altijd nieuwe content creëren'

[Stelling van de week #15] 'Je moet altijd nieuwe content creëren'
  • Content
  • 13 apr 2016 @ 09:45
  • 15241 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Dag in dag uit wordt er van alles geproduceerd. Denk aan blogs, vlogs, een wetenschappelijk artikel maar ook interviews en nieuwe campagnes of tweetjes vliegen je om de oren. Kunnen we het allemaal nog wel bijbenen of moeten we minder maken en bestaande content recyclen? Dat hangt bijvoorbeeld van de kwaliteit van de content af en hoe relevant de content voor jouw doelgroep is. Het gaat er in feite om dat wanneer je zelf iets iets toevoegt, een visie, een tip of facts & figures, dan is contentcuratie net zo zinvol als contentproductie en hoef je dus niet altijd iets nieuws te creëren. Eens kijken wat het panel er deze week van vindt.

Jasper van Zandbeek, Zandbeek: ‘Elke dag krijgen we een stortvloed aan content over ons heen. En als dat nou allemaal van topkwaliteit was... Maar nee, een groot deel van de content lijkt vaak gemaakt ‘om het maken’. Whitepapers zonder vernieuwende boodschap, blogs over uitgekauwde onderwerpen, video’s over oude wijn in nieuwe zakken. Dat maakt mensen steeds kritischer. Niemand heeft zin om zijn tijd te verspillen aan het consumeren van pulp. We zien dan ook dat de aanbevelingen van anderen een steeds grotere impact hebben. Kijk maar naar jezelf: als je iemand geloofwaardig en competent vindt, dan lees je maar wat graag het artikel dat diegene je toestuurt. Dat principe geldt ook voor merken. Je hoeft niet alles zelf te maken. Integendeel. Contentcuratie is niet alleen kostenefficiënter, het is ook de perfecte manier om volgers aan je te binden. Breng ze pareltjes en ze zien jou als dé bron voor de beste content. Bovendien kun je er volop creativiteit in kwijt. Maak een sprekende infographic bij de cijfers van een extern onderzoek, voeg je eigen commentaar toe om iets op te helderen en je visie over te brengen, of laat je goeroes uit het werkveld kort reageren. Zolang je zelf écht iets toevoegt, is contentcuratie minstens zo zinvol als contentproductie.’

 

Koen Denolf, The Fat Lady: ‘In de ideale vorm is de content die je creëert voor je merk steeds nieuw en uniek. Dat is echter niet voor elk merk mogelijk. Dit zijn een paar ideeën:
1. Content cureren: verzamel en bespreek bestaande content, de selectie en het commentaar maken het nieuw en uniek.

2. Als je ziet dat een bepaalde stuk heel goed scoort in de statistieken, kan je daar een aantal afgeleiden of varianten op maken: een andere invalshoek, een infographic, een lijstje met tips of bijvoorbeeld een lijst op Pinterest.
3. Vernieuwen: je kan ook een bestaande tekst een update geven, door hem te actualiseren met nieuwe gegevens of gewoon een beetje te herschrijven, waardoor Google hem als nieuw beschouwd en weer meer naar boven zal duwen.'

 

Al eerder werd gereageerd op de stellingen: 

1. Contentcreatie begint met een goed idee. Maar begint een goed idee bij jezelf of bij de klant?
2. Informatieve content werkt het beste als tekst
3. Het effect van storytelling is vaak niet wat het zou kunnen zijn
4. Branded content is een wolf in schaapskleren
5. Een goed idee vindt zijn publiek vanzelf
6. Met weinig budget kun je toch starten met contentmarketing
7.Contentmarketing is hetzelfde als storytelling
8. Video wordt zwaar overschat als middel in een contentstrategie
9. De samenleving heeft behoefte aan betrouwbare content, geproduceerd volgens journalistieke principes
10. Eén video die viraal gaat is effectiever voor je merk dan een jaar lang inhoudelijke blogs publiceren
11. Goede tekstschrijvers zijn onontbeerlijk voor goede content
12. De effectiviteit van contentmarketing is een kwestie van lange adem
13. Contentmarketing is geen wondermiddel
14. Hoe meet ik het succes van contentmarketing?

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken