Jongeren zijn hun telefoon de baas

Jongeren zijn hun telefoon de baas
  • Content
  • 25 nov 2019 @ 12:19
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MobileCampagnes

Tijdens de Week van de Mediawijsheid speelden ruim 181.000 middelbare scholieren de 'smartphone challenge'. Ze namen hiermee onbewust deel aan een bewustwordingscampagne van de Autoriteit Persoonsgegevens, ontwikkeld door Monty.

Doel van de challenge was om jongeren in te laten zien dat zij zelf de baas over hun telefoon zijn. In de game werden zij verleid om hun persoonsgegevens te delen, om zo het spel uit te kunnen spelen. Ze werden uitgedaagd om zo snel mogelijk hun geboortedatum in te vullen, om de perfecte selfie te maken en een Russische tekst na te spreken. Uiteindelijk doel van de campagne was om jongeren bewust te maken van het feit dat ze in hun enthousiasme vaak klakkeloos toegang geven tot privacy-gevoelige gegevens. De Week van de Mediawijsheid vond plaats van 8 tot en met 15 november.

Merel Eilander, senior communicatieadviseur bij Autoriteit Persoonsgegevens, laat weten: 'Via apps, games en websites geven jongeren veel persoonsgegevens weg. Als die in verkeerde handen vallen, kan dat vervelende gevolgen hebben. Daar wilden we jongeren bewust van maken. Niet door met het vingertje te wijzen, maar door ze te confronteren met hun gedrag.'

Voor de campagne sloeg Autoriteit Persoonsgegevens de handen ineen met 'game based campaigning bureau' Monty. Eilander: 'Hun speelse aanpak zorgde ervoor dat jongeren verleid werden om deel te nemen én door te spelen. Om tot slot te ontdekken dat ze argeloos toegang hadden gegeven tot hun camera, microfoon en soms zelfs hun vingerafdruk hadden laten scannen.'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken