Juryleden Bram en Freek: 'Grand Prix is geweldige momentopname van het vak en maakt makers trots'

Juryleden Bram en Freek: 'Grand Prix is geweldige momentopname van het vak en maakt makers trots'
  • Content
  • 4 aug 2022 @ 04:22
  • 14418 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bram Koster (Randstad r. op foto) en Freek Jansen (Philips, l. op foto) zijn de oprichters van het Genootschap voor Contentstrategen. Ze zijn dit jaar partner van de Grand Prix Content Marketing (GPCM) en daarmee ook jurylid. We spreken ze over de enige, echte awards in contentland.

Jullie zijn de oprichters van het Genootschap voor Contentstrategen. Wat behelst dat precies?

Koster: ‘Freek had vanuit zijn rol als contentstrateeg bij Philips interesse in het uitwisselen van ervaringen met contentstrategen bij andere organisaties en deed in maart 2021 een oproep op Twitter om te peilen wie daar ook interesse in had. Daarop reageerden best een aantal mensen - veel meer dan Freek verwacht had. Ik was een van hen en o.a. vanwege mijn ervaring als voorzitter van Online Tuesday stelde hij voor om samen een initiatief op te zetten. Dat is het Genootschap geworden. Concreet betekent het dat we elke twee maanden een interactieve sessie organiseren waarin contentstrategen cases en ervaringen delen met vakgenoten. Inmiddels hebben we 7 bijeenkomsten gehouden - vooralsnog allemaal online, maar hopelijk snel ook offline.’ 


Jullie zijn ook juryleden van de GPCM. Wat zijn jullie verwachtingen?
Janssen: ‘Een feest! En dan niet - of in ieder geval: niet alleen - in de letterlijke zin van het woord, maar juist ook inhoudelijk. In 2020 en 2021 kon de Grand Prix niet georganiseerd worden, dus organisaties en bureaus kunnen cases van de afgelopen 3 jaar insturen. Wij verwachten dan ook veel mooie voorbeelden van inspirerende en goed presterende content te mogen gaan beoordelen, waaruit blijkt hoe het vakgebied zich in die periode heeft (door)ontwikkeld.’

De strategische inzet van content gebeurt steeds gefragmenteerder: gericht op specifieke doelgroepen en segmenten en - mede daarom - via specifieke kanalen. Dat betekent automatisch dat veel werk jou als gebruiker niet bereikt.

Waarom moeten bedrijven/merken insturen voor de GPCM?
Janssen: ‘De strategische inzet van content gebeurt steeds gefragmenteerder: gericht op specifieke doelgroepen en segmenten en - mede daarom - via specifieke kanalen. Dat betekent automatisch dat veel werk jou als gebruiker niet bereikt. Initiatieven als de GPCM helpen om het werk zichtbaar te maken en zorgen dat contentprofessionals ook trots kunnen voelen - trots op het eigen werk, maar ook op de ontwikkeling van het vakgebied in de breedte. En daarnaast kan het als bureau natuurlijk geen kwaad om aan potentiële klanten én potentiële collega's te laten zien wat je in je mars hebt.’

Het mooie van initiatieven als het Genootschap CS én de Grand Prix Contentmarketing is dat je erachter komt hoe content tot stand is gekomen. Welke keuzes zijn er gemaakt? Welke doelstellingen zijn er gesteld en (hoe) zijn die behaald? Wat was daarvoor nodig qua creatie en distributie?

Wat vinden jullie zelf een mooie aansprekende contentaanpak – van welk merk - en waarom?
Koster: ‘Ik werk zelf de laatste jaren vooral in de interne communicatie, dus sprak een case van bol.com over een interne campagne mij aan. Die presenteerden zij recent tijdens een bijeenkomst van het Genootschap. En Freek had zelf een mooi verhaal over hoe content bij hen aantoonbaar bijdraagt aan de reputatie. Kortom, we kijken graag verder dan alleen naar de content en dat is precies waarom we graag meewerken aan de GP.’

Wat zien jullie als belangrijkste trend in contentmarketing en waarom?
Koster: ‘Freek noemde de fragmentatie al, die steeds verder lijkt te gaan. Want hoe maak je een campagne op maat voor ome Henk op Facebook, voor millennial-Demi op Instagram en voor 'Gen-Z Ties' op TikTok? Daar komt nog bij dat al die kanalen die gebruikers graag op hun platform houden, wat het lastig maakt de doelgroep naar de 'owned media' te verwijzen en prestaties te meten. Het zorgt ervoor dat contentstrategie en -praktijk complexer worden - en in onze ogen interessanter.’

Er schijnen ook alternatieve awards te zijn voor CM, wat vinden jullie daarvan?

Koster: ‘Tien jaar geleden was ik vers hoofdredacteur van Marketingfacts (net als Marketingtribune tegenwoordig onderdeel van BBP) en kregen we elke dag meerdere blogposts aangeboden over contentmarketing, terwijl er in de praktijk amper iets leek te gebeuren. Nu is het andersom: er gebeurt heel veel en de aandacht ervoor is gering, omdat iedereen nu schrijft over merken die NFT's moeten uitgeven en een metaverse-strategie moeten opstellen. Natuurlijk is dat wat overdreven, maar de Grand Prix én die andere awards vormen de spotlights waardoor mooie contentcases de aandacht krijgen die ze verdienen. Alle reden voor de professionals in het vakgebied dus om hun beste cases in te sturen!’

Cases voor de GPCM zijn van harte welkom tot 30 augustus.

Alle informatie over cases insturen en voorwaarden: zie hier

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken