Dove lanceert campagne tegen ‘toxische beautycontent’ op social media

  • Content
  • 25 apr 2023 @ 10:33
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Onderzoek van Dove toont laat zien dat meer dan acht op de tien kinderen in Europa worden blootgesteld aan toxische beautycontent op sociale media. Om het bewustzijn hierover te vergroten en sociale media veiliger te maken lanceert Dove, als onderdeel van The Self-Esteem Project, een nieuwe campagne.

Volgens het onderzoek heeft die toxische content negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van zeven op de tien kinderen. Meer dan 9 op de 10 specialisten in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren zeggen dat sociale media tot een een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren leidt. Om het bewustzijn hierover te vergroten en te pogen sociale media veiliger te maken, lanceert Dove als onderdeel van The Self-Esteem Project waar ook de lesprogramma’s onder vallen, een nieuwe campagne. In de film ‘Beautiful’, die centraal staat in de campagne ‘The Cost of Beauty’, wordt op schokkende wijze duidelijk hoe het leven van jonge mensen eruitziet, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Daarnaast zet Dove zich met Mental Health Europe in voor nieuwe richtlijnen die voor veiligere sociale media moeten zorgen en de geestelijke gezondheid van jongeren beschermen.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat:

•              Bijna de helft van de Nederlandse meisjes van 10 tot 17 jaar brengen meer tijd door op sociale media dan in het echt met vrienden.
•              Een op de drie zegt dat sociale media de eerste plaats is waar ze beauty-advies zoeken (32%).
•              59% van de meisjes die influencers volgen, doen dit om inspiratie op te doen voor hoe ze eruit moeten zien. Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs 67%.
•              Een derde van de meisjes met een laag zelfbeeld zou hun uiterlijk willen veranderen om er uit te zien zoals de influencers die ze volgen (32%).
•              Ruim een kwart bewerkt foto’s van zichelf voor sociale media (27%). Dat aantal loopt op tot twee op de vijf meisjes met een laag zelfbeeld (43%).
•              Een op de vijf meisjes is door sociale media minder gaan eten (19%). Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs een op de drie (32%).
•              Drie op de tien meisjes van 10 tot 17 jaar hebben een procedure ondergaan om hun uiterlijk aan te passen, bijvoorbeeld wimperextensions, tanden witter laten maken of gezichtshaar laten harsen (30%).
•              Twee op de vijf hadden meer informatie willen hebben over hoe ze onrealistische schoonheidsidealen op sociale media kunnen vermijden of ermee omgaan (39%).
•              Zeven op de tien meisjes zouden graag willen dat hun ouders met hen praten over hoe ze met beautycontent op sociale media moeten omgaan (73%).







Sinds 2004 probeert Dove het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde onder jongeren te vergroten via het Dove Self-Esteem Project, dat tot op heden wereldwijd meer dan 94 miljoen jongeren heeft bereikt. Door middel van campagnes als #DetoxYourFeed, Reverse Selfie/Selfie Talk en meer recentelijk #TurnYourBack to digital distortion, zet Dove zich in om de schadelijke praktijken van sociale media - die onbereikbare schoonheidsidealen in stand houden - aan de kaak te stellen. De huidige toename van psychische problemen onder jongeren die verband houden met sociale media is echter alarmerend en vraagt om meer actie volgens Dove.

Alessandro Manfredi, Chief Marketing Officer van Dove: ‘Hoewel bepaalde aspecten van sociale media de creativiteit en verbondenheid van jonge mensen kunnen bevorderen, heeft onderzoek aangetoond dat online toxische beautycontent de geestelijke gezondheid van onze jongeren schaadt. Als er geen echte verandering komt, zal dat ten koste gaan van het welzijn van jongeren. We hebben de verantwoordelijkheid om actie te nemen en een positievere omgeving op sociale media te creëren, waardoor de geestelijke gezondheid van jongeren wordt beschermd.’

Nieuwe campagne
Om het bewustzijn te vergroten en collectieve actie te inspireren om sociale media veiliger te maken, brengt Dove een nieuwe film uit: Beautiful. De film biedt op het nummer You Are So Beautiful door singer/songwriter Self Esteem, een kijkje in het leven van jonge mensen zoals Mary, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Van het overwinnen van depressies tot lichaamsdysmorfie, zien we uit eerste hand de tol die toxische beautycontent eist van hun welzijn. Daarnaast streeft Dove samen met Mental Health Europe (MHE) middels een petitie naar wetswijzigingen die de geestelijke gezondheid van kinderen op sociale media helpen beschermen. Door middel van belangenbehartiging en bewustwordingsacties dringen Dove en MHE aan op het prioriteren van wetgeving op nationaal niveau in de hele Europese Unie.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken