[onderzoek] 'Consument vertrouwt content websites het meest'

[onderzoek] 'Consument vertrouwt content websites het meest'
  • Content
  • 21 nov 2023 @ 09:40
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Volgens Storyblok, dat content management systemen levert, vindt 43 procent van de consumenten de website van een merk waardevoller dan de mobiele app (34 procent) of sociale media accounts (16 procent).

Slechts 7 procent van de consumenten zegt dat e-mail het meest waardevolle kanaal is volgens het onderzoek dat Storyblok wereldwijd heeft uitgevoerd onder 1.000 consumenten. Centrale vraag was welke content zij vertrouwen en afwijzen bij het doen van aankopen deze feestdagen.

Een ruime meerderheid (70 procent) van de shoppers gebruikt voornamelijk een smartphone voor online winkelen, wat de noodzaak onderstreept voor merken om mobiel geoptimaliseerde webervaringen aan te bieden in plaats van simpelweg te vertrouwen op apps.

Eerder onderzoek van Storyblok toont volgens het bedrijf aan dat bedrijven nog steeds niet voldoende doen om hun websites te verbeteren. Uit de gegevens blijkt dat e-commerce bedrijven miljarden aan inkomsten mislopen omdat 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop vanwege een slechte gebruikerservaring van de website. Bedrijven weten dat ze een probleem hebben: 48 procent schaamt zich voor hun website.

Consumenten vertrouwen AI hun geld niet toe
85 procent van de respondenten is niet geïnteresseerd in het gebruik van AI om hen te helpen beslissen over aankopen. Bovendien zegt 60 procent dat als ze een AI-aanbeveling krijgen, de kans niet groter is dat ze iets zullen kopen, terwijl 17 procent zegt dat de kans kleiner is dat ze iets zullen kopen.

Influencers zijn niet zo invloedrijk

Merken kunnen hun marketingbudget wellicht beter besteden aan campagnes zonder influencers. 57 procent van de consumenten gaf aan dat ze door de steun van een beroemdheid of influencer niet sneller geneigd zouden zijn om een product te kopen, terwijl een kwart (24 procent) zei dat ze er minder snel door zouden kopen. 

Consumenten vertrouwen op content om merkloyaliteit op te bouwen. Slechts 5 procent zegt dat ze eerder geneigd zijn om nieuwe merken te kopen in plaats van merken die ze vertrouwen. Tegelijkertijd zegt 90 procent dat door merken geproduceerde content belangrijk is bij het vormen van een perceptie van merken en hun producten. Prioriteit geven aan het creëren van moderne contentervaringen helpt merken vertrouwen op te bouwen waardoor consumenten klanten worden.
Dominik Angerer, CEO en medeoprichter van Storyblok: ‘Het is makkelijk voor merken om in de val te lopen van het najagen van de laatste trends in plaats van mensen te geven wat ze echt willen. Zoals deze onderzoeksresultaten laten zien, hebben consumenten deze feestdagen authentieke content en nuttige websites op hun verlanglijstje staan.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken