Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld

- Content
- 13 mrt 2024 @ 08:19
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 13 mrt 2024 @ 08:19
- Michiel van Zaane
De jaarlijkse campagne Week van het geld, die jongeren financieel wijzer moet maken, sluit dit jaar voor de eerste keer af met twee awards voor door jongeren zelf ontwikkelde campagnes.
Ieder jaar organiseert Wijzer in geldzaken de Week van het geld. Dit jaar vindt de nationale campagne plaats van 11 tot en met 15 maart. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil Wijzer in geldzaken jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. Tientallen gemeenten en ruim 6.000 scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo zetten zich tijdens deze landelijke themaweek in om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld. Met speciale themapakketten voor het basisonderwijs, VO en MBO wordt er op een interactieve manier aandacht gegeven aan financiële vaardigheden.
Rondom het centrale thema ‘Hoe blijf jij je geld de baas?’ creëerde creatief bureau Today een campagne waarbij AI werd ingezet om een complete familie aan ‘geldbaasjes’ te ontwikkelen. Elke character straalt zelfvertrouwen en controle uit, om daarmee de campagne en het lesmateriaal voor scholen kracht bij te zetten.

Awards
Koningin Máxima reikt tijdens de afsluitende bijeenkomst op 15 maart in de Beurs van Berlage in Amsterdam twee awards uit aan leerlingen met de beste inzendingen voor een jongerencampagne over goed omgaan met geld. Klassen uit het voortgezet onderwijs en het mbo hebben op basis van themapakketten van Wijzer in geldzaken voor hun leeftijdsgenoten een campagne gemaakt over geldzaken. De klassen met de genomineerde inzendingen pitchen tijdens de bijeenkomst hun campagne. De juryvoorzitter, minister Schouten, geeft een toelichting op het juryrapport.
Voorafgaand aan de uitreiking lanceert de minister de nieuwe voorlichtingscampagne ‘Je Geld de Baas – Hoe voorkom jij de Betaal Later Kater’ die jongeren tussen vijftien en eenentwintig jaar informeert over de risico’s van achteraf betalen. Het aantal jongeren met betalingsproblemen is de laatste jaren toegenomen. Dat komt onder meer door apps die het achteraf betalen van aankopen mogelijk maken. Door gebrek aan overzicht kunnen uitstaande bedragen snel oplopen en zelfs leiden tot schulden. Onderzoek van Wijzer in geldzaken in het kader van de Week van het geld 2024 laat zien dat tien procent van de jongeren tussen de zestien en negentien jaar wel eens financiële problemen heeft door kopen op afbetaling.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kennemerhart zet levenservaring centraal in nieuwe...
- Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne...
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
Laatste Nieuws
- GPCM feestavond nadert 6 november:... 30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
- Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
- Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding... 27-10-2025
- Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

