[column] Contentmarketing-trends 2020: data, beleving en meer

[column] Contentmarketing-trends 2020: data, beleving en meer
  • Content
  • 19 dec 2019 @ 10:21
  • 22506 x gelezen
  • Link
  • Ben van Bokhoven
    Ben van Bokhoven

    senior content marketeer
    PauwR Digital Marketing
  • Content

Met 2020 voor de deur vliegen de trends voor komend jaar je om de oren. En dat is in dit blog niet anders. Lees mee en ontdek hoe jij komend jaar nog meer (resultaat) uit je digital marketing haalt.

1. Data gedreven content

Data. Ook als (content)marketeer kun je er echt niet meer omheen. Al een paar jaar eigenlijk, maar goed. Ik zie het toch nog regelmatig gebeuren dat bedrijven content maken die puur op onderbuikgevoel of de tunnelvisie van een bedrijf drijft. Niet verrassend dat deze content vaak weinig presteert. Wat weer resulteert in ‘zie je wel dat content niets oplevert’. Jammer.

Gelukkig zie ik ook steeds vaker dat het anders kan. De data ligt dan ook vaak voor het oprapen. Bijvoorbeeld door je metingen goed in te stellen, databronnen te koppelen in je data management platform of gewoon fatsoenlijk onderzoek naar je doelgroep te doen. Het resultaat? Content die aansluit bij de voorkeuren en behoeften van je doelgroep en waarbij iemand denkt: hier heb ik wat aan, ik ga over tot actie. Niet alleen goed voor je resultaten, maar ook steeds meer een absolute must om überhaupt nog iets te bereiken in het overvolle digitale landschap.

Learning: onderzoek welke data jij al hebt en nog mist over je doelgroep. Vertaal deze data vervolgens naar sterke content die wél effect heeft en je zult zien dat goede contentmarketing weldegelijk werkt.

2. Slechte kwaliteit wordt afgestraft

In navolging van de vorige trend zal 2020 ook het jaar worden waarin je met slechte content gewoon niet meer weg komt. Buiten de lezers die massaal afhaken, word je ook preventief steeds vaker afgestraft door Google. Een mooi voorbeeld hiervan is de E-A-T update van afgelopen jaar die bij een flink aantal websites voor dalende posities zorgde. Borg dus die zuurverdiende posities en nog belangrijker: stel je doelgroep niet teleur. Ze klikken weg voor je met je ogen knippert.

Learning: matige content kan gewoon echt niet meer. Onderzoek dus hoe je wél het verschil maakt door in de eerder besproken data te duiken.

3. Interactieve content

Ondertussen wordt ook interactieve content nog populairder. Hierbij heb ik het over contentvormen zoals augmented reality, quizzen en zelfs themacampagnes waarbij je zelf het verhaal doorloopt. Content die uitnodigt om de interactie aan te gaan en impact creëert voor jouw bedrijf of merk. Het is niet voor niets dat afgelopen jaren het aantal Snapchat lenzen ineens sterk toenam. Evenals apps die een virtuele dimensie aan onze eigen wereld toevoegen.

Qua storytelling vind ik de NOS Lab specials erg inspirerend. Keer op keer krijgen ze het voor elkaar om een onderwerp tot leven te brengen door interactieve pagina’s die tekstuele informatie naadloos combineren met verschillende contentvormen zoals video, geluidsfragmenten en visuals. Indrukwekkend!

Learning: onderzoek de mogelijkheden van interactieve content voor jouw bedrijf. Zowel qua behoefte onder je doelgroep als de mogelijkheden qua techniek en budget. Betrek hierbij ook designers en/ of developers om meteen een helder beeld te krijgen wat wel en niet kan.

4. Beleving binnen (product)pagina’s

Een trend die we tot nu toe voornamelijk binnen de e-commerce terug zien, is het creëren van meer beleving binnen websites. De afgelopen jaren heb ik productpagina’s zien veranderen van puur informatief naar inspirerend en interactief. Dit door toevoegingen zoals roterende 3D productafbeeldingen, kleding die via tooling op verschillende figuurtypen te zien is en augmented reality koppelingen om het in real life te bekijken. Niet alleen goed voor de beleving, maar draagt ook nog eens bij aan een grotere kans dat het gekochte product ook echt aansluit bij de verwachting van de consument.

Learning: neem je eigen (product)pagina’s eens onder de loep en bekijk of je op een relevante manier beleving kunt toevoegen. Gegarandeerd dat dit positief bijdraagt aan de gebruikerservaring (en conversie!).

Ben van Bokhoven

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken