[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)

[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)
  • Content
  • 16 feb 2021 @ 09:23
  • 16811 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AppsContent

Grote kans dat je in de laatste dagen de naam van dit nieuwe social media-kanaal al hebt horen vallen: Clubhouse. De app is al een jaartje oud, maar de afgelopen week ging het aantal downloads door het dak.

Ik neem je in drie blogs mee: wat kun je precies met deze app? Wat zijn de kansen voor merken? En: zijn er ook nadelen? We beginnen met de vraag: hoe werkt Clubhouse?

Wat is Clubhouse en wat kun je ermee?

In Clubhouse kunnen gebruikers live gesprekken met elkaar voeren en volgen over uiteenlopende onderwerpen in de zogenoemde rooms. In een kleine, persoonlijke setting of juist openbaar waarbij je tot 5.000 personen uit de hele wereld kunnen inschakelen. Je leest het goed: Clubhouse is een audiokanaal. Je zou het kunnen zien als het hosten of bijwonen van een live podcast.

Een account aanmaken

Een persoonlijk account richt je vrij eenvoudig in: een naam en profielfoto voldoet. Anders dan op Twitter of Instagram, wordt op Clubhouse vrijwel door iedereen zijn echte naam gebruikt. Vervolgens selecteer je jouw interessegebieden, op basis waarvan je later relevante suggesties krijgt voorgeschoteld. Een extra - en wat mij betreft handige - optie is om de contacten uit je telefoonboek te configureren. Zo kun je zien wie van jouw contacten al een account heeft en hen eenvoudig volgen, wat de eerste stap is naar het opbouwen van een netwerk.

De app

Bij het openen van de app start je in jouw gepersonaliseerde overzicht waar alle rooms staan die op dit moment live plaatsvinden of binnenkort starten. Dit gaat om rooms die zijn gestart door mensen die jij volgt óf op basis van jouw interessegebieden, die je in jouw persoonlijke profiel kunt selecteren.  

Geen nood dat je een interessante room mist. Door op het belletje te klikken krijg je een reminder bij aanvang of je kunt in de app eenvoudig een room in je Google- of Apple agenda zetten.

Een room starten

Als gebruiker kun je zelf een room (‘praatgroepje’) starten met een willekeurig onderwerp, op een zelfgekozen tijdstip. Je hebt hierin de volgende opties:

Open Room:     een openbare room die zichtbaar en toegankelijk is voor alle appgebruikers.
Social Room:    een room die je opent met de mensen die je in de app volgt.
Closed Room:   een gesloten room die je opent met een geselecteerd clubje mensen.

Ben je van plan vaker rooms te organiseren met vergelijkbare thema’s? Dan kun je na 3 georganiseerde rooms ook een Club aanmaken. Een soort themapagina. Het voordeel hiervan is dat gebruikers deze kunnen volgen en op de hoogte worden gehouden van alle nieuwe rooms die binnen deze Club worden georganiseerd.

De rollen in een Clubhouse room

In een room heb je verschillende rollen.

  • De moderator(s): dit ben je als je een room begint. Hiermee heb jij de controle over het begin en eind van het gesprek én wie er spreekt.
  • Speakers: als moderator van een room ben je zelf speaker. Als aanwezige luisteraar kun je door een moderator ook (tijdelijk) de mogelijkheid krijgen om aan het woord te zijn.
  • Je hebt de groep ‘followed by the speakers’, dat is de groep gebruikers die aanwezig is in de room én gevolgd wordt door een van de sprekers.
  • Tot slot heb je ‘others in the room’, dat zijn de stille luisteraars.

Als moderator ben je dus volledig in controle over het verloop van het gesprek in jouw room. Als je als stille luisteraar een bijdrage wilt leveren aan het gesprek of een vraag wilt stellen, dan kun je een handje opsteken. Alle aanwezigen in de room zijn zichtbaar voor de rest. Je kunt dus gemakkelijk de profielen van medeluisteraars bezoeken en hen volgen.

De toekomst van Clubhouse

Waar gaat het heen met de app en hoelang blijft het aantrekkelijk? Blijven mensen het ook gebruiken als we weer meer sociale vrijheid krijgen? Wat we nu wél weten is dat het booming is én een tof kanaal om op een laagdrempelige manier mee te experimenteren. Ook – of juíst – op zakelijk vlak.

In mijn volgende blog uit deze reeks deel ik wat concrete ideeën om als merk mee aan de slag te gaan op Clubhouse.

Door: Sanne van Lent, social media & PR adviseur bij LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken