[interview] DDW en Renault: Visie op duurzame en gedeelde mobiliteit
- Design
- 14 okt 2019 @ 17:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - AutomotiveDuurzaam design
- 14 okt 2019 @ 17:37
- Sjaak Hoogkamer
Renault is voor de tweede keer partner van Dutch Design Week (DDW) en stelt opnieuw 35 exemplaren van de nieuwe Renault Zoe ter beschikking als ‘Renault Design Ride’ en als gratis vervoersdienst tussen de vele locaties van DDW. Renault heeft in 2018 60.000 bezoekers vervoerd en 50.000 emissieloze kilometers gereden in Eindhoven met de Zoe.
Naast de inzet van de vernieuwde Renault Zoe - die tijdens DDW zijn debuut in Nederland maakt - als transportmiddel voor bezoekers, presenteert Renault tijdens deze editie zijn complete visie op duurzame en gedeelde mobiliteit van de toekomst. Hiervoor zijn in het Klokgebouw drie conceptvoertuigen te zien, te weten EZ-GO (een voertuig voor alledaagse, gedeelde mobiliteit in de stad), EZ-PRO (een voertuig voor last mile delivery) en EZ-ULTIMO (een voertuig voor een premium mobiliteitservaring).
Renault Zoe
Thema DDW sluit aan op visie Renault
Het 2019 DDW-thema ‘If not now, then when?’ sluit aan op de visie van Renault. Er zijn ingrijpende wijzigingen op komst, zowel voor gebruikers als voor autofabrikanten. In een wereld waarin de verstedelijking zich snel ontwikkelt en 60 tot 70 procent van de bevolking rond 2030 in steden woont, wordt het volgens Renault een grote uitdaging om mensen op efficiënte, duurzame en betaalbare wijze te vervoeren. De visie van Renault is dan ook dat mobiliteit in de toekomst elektrisch, gedeeld en autonoom zal zijn.
‘If it was not for Renault, then’… waren er nu niet zoveel elektrische auto’s op de Europese wegen. Janet Richter, directeur Communicatie Renault Nederland: ‘Renault heeft met ruim negen jaar expertise een sterke positie veroverd als pionier en Europees leider op het gebied van elektrisch rijden. Met ruim 150.000 registraties is de Renault Zoe gecumuleerd de bestverkochte elektrische auto in Europa en is bijna één op de vier elektrische auto’s in Europa een Renault. Renault biedt het ruimste aanbod aan elektrische auto’s met de Renault Zoe, de Renault Twizy, de Renault Kangoo Z.E. en de Renault Master Z.E. Tegen 2022 zijn er acht volledig elektrische auto’s en twaalf geëlektrificeerde modellen voorzien.’
Nationale première drie modellen tijdens DDW
Als nu geen nieuwe vormen van mobiliteit worden ontwikkeld, wanneer dan wel? Renault vervult volgens Richter een voortrekkersrol en verkent de mogelijkheden van toekomstige duurzame en gedeelde mobiliteitsoplossingen met drie conceptuele robo-voertuigen. Richter: ‘De trilogie van conceptuele robo-voertuigen wordt gevormd door de EZ-GO, de EZ-PRO en de EZ-ULTIMO. De EZ-GO laat zien hoe gedeelde stedelijke mobiliteit er kan uitzien. De EZ-PRO vertaalt de visie van Renault op het gebied van stedelijke distributie, terwijl de EZ-ULTIMO is ontwikkeld als premium service voor gedeelde mobiliteit. De drie EZ-modellen beleven hun nationale première tijdens DDW en worden tentoongesteld in het Klokgebouw in Eindhoven, het hart van Dutch Design Week.’
Lezing Laurens van den Acker van Renault tijdens DDW
De Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 Senior Vice President Corporate Design van Renault, zal tijdens DDW op 19 en 20 oktober diverse lezingen geven over design en mobiliteit van de toekomst. Van den Acker studeerde Industrieel Ontwerp aan de TU Delft. In zijn huidige functie is Van den Acker verantwoordelijk voor het design van Renault, Dacia, Alpine en van Samsung Motors.
Bijna één op de vier elektrische auto’s in Europa is een Renault
Renault organiseert bovendien in het kader van de designweek Design de Auto van de Toekomst. Richter: ‘Heel Nederland wordt uitgedaagd om een zo goed mogelijk idee over de auto van de toekomst te delen, waarna drie finalisten hun toekomstvisie met bijpassend design mogen uitwerken met hulp van een professionele schetser. De finalisten maken bovendien kans op één jaar gratis 100% elektrisch rijden in de nieuwe Renault Zoe.’ Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury onder leiding van Van den Acker. De winnaar wordt tijdens Dutch Design Week bekendgemaakt.
EZ GO: gedeelde mobiliteit
In stedelijk gebied - waar naar verwachting in het jaar 2050 zo’n 70% van de bevolking woont - zoekt men naar manieren om zich efficiënter en voordeliger te verplaatsen, zodat minder tijd verloren gaat in files en het zoeken naar een parkeerplek. Gedeelde mobiliteit, beschikbaar wanneer die nodig is en eventueel als aanvulling op de eigen auto, spreekt steeds meer mensen aan.
EZ PRO: last mile delivery
De EZ-PRO is het tweede robo-auto concept van de trilogie uit 2018 waarin Renault moderne mobiliteitservices verkent voor flexibele, commerciële levering en bezorging van pakketten waarin het menselijke aspect behouden blijft.
EZ ULTIMO: uitzonderlijke ervaring
Dit model is gebaseerd op hetzelfde platform als de EZ-GO. EZ Ultimo is een passioneel en krachtig robo-voertuig dat een premium mobiliteitsoplossing biedt van een uitzonderlijke ervaring. Reizen krijgt met de EZ-ULTIMO een geheel nieuwe betekenis.
Win één van de acht gratis entreebewijzen voor de Dutch Design Week!
Wil je graag naar de DDW als special guest van Renault? Stuur dan voor 15 oktober een mailtje aan sjaak@marketingtribune.nl met daarin jouw verhaal waarom je heel graag naar de DDW wilt; als je er een tekening van de auto van de toekomst bij doet, maak je nog meer kans!
Dit artikel stond in MarketingTribune 17, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers