[Kerstcommercials] Sociaal opportunisme of goed voorbeeld?
- Design
- 17 dec 2015 @ 09:00
- Link
-
Aafke van Sprundel
oprichter
Awareness Initatives - Commercials
- 17 dec 2015 @ 09:00
- Aafke van Sprundel
De donkere dagen voor Kerst zijn weer het uitgelezen moment voor merken om zich te profileren met hun boodschap. Welke merken bieden echt verlichting en relevantie, en van welke commercials worden we nog somberder? Zijn het alleen maar tranentrekkers of is deze gezelligheid op de buis gewoon prima? De Coalitie Betere Reclame is op zoek naar antwoorden. Er kan weer worden gestemd. Dit keer op: Hema, Coca-Cola, AH, Apple, John Lewis en Edeka.*
Eerste resultaten
In juli lanceerde de Coalitie Betere Reclame hun initiatief om de dialoog aan te gaan rond de maatschappelijke betekenis van reclames. Voegen merken met hun commercials daadwerkelijk iets toe of hebben ze juist een negatieve impact op de samenleving? In oktober rapporteerde MarketingTribune de eerste resultaten.
Wat bleek?
Vooral voor mainstream merken, die vaak kritischer bekeken worden dan duurzame nichespelers, is het zaak de juiste nuance te vinden. Merken als Coca-Cola, Transavia en Gamma laten wel zien dat ze goed bezig zijn, maar mensen worden nog niet echt door hun verhalen aangetrokken.
Maar het stoot de stemmers ook niet af; ze krijgen het voordeel van de twijfel. Daarnaast bleek het inspelen op consumer insights erg goed te scoren, bijvoorbeeld door Vandebron en Always.
Ook andere reclamevormen
In volgende edities wil de Coalitie ook een aantal andere vormen van reclame bekijken: buitenreclame, reclame op social media, internetreclame et ceterac. Suggesties zijn welkom!
Samenspraak
De Coalitie beoogt met de antwoorden van de stemmen en de uitkomsten van diepte-interviews die nu worden gehouden, in samenspraak te gaan met de afzenders van commercials. Voor marketeers, reclamemakers, productmanagers en andere betrokkenen organiseert de Coalitie Betere Reclame in 2016 een event om met elkaar de (on)mogelijkheden te bespreken van reclame met positieve impact op de maatschappij.
-
Aafke van Sprundel
- Werkt bij: Awareness Initatives
- Functie: oprichter
- Website:http://www.AwarenessInitiatives.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

