[column] Tech om de wereld een stukje mooier te maken

[column] Tech om de wereld een stukje mooier te maken
  • Design
  • 27 jun 2019 @ 08:27
  • 12822 x gelezen
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    Trendswatcher (& eigenaar)
    GABLAB Trendscenario's
  • Maatschappij

Bedrijven die goed doen voor de maatschappij presteren beter dan bedrijven die dat niet doen. Je kunt dit op verschillende manieren doen, waarbij ‘relevantie’ een woord is dat je ter harte kunt nemen.

Gelukkig zijn er talrijke manieren om hier invulling aan te geven, dus een juiste keuze maken is niet moeilijk, wel belangrijk! In deze blog zoom ik in op technologische tools om dit mee te doen.

 

•       ‘Inclusief design’ bijvoorbeeld; productontwerp dat geschikt is om door iedereen gebruikt te worden. Dus ook door minder validen. Vaak wordt er eerst een model ontworpen voor de massa dat later in aangepaste varianten wordt gemaakt. In de basis sluit je daarmee mensen buiten. Omdat inclusiviteit relevant is, zijn steeds meer bedrijven zich ervan bewust dat het juist in de basis belangrijk is niemand buiten te sluiten. Microsoft deed dit met z’n X-box Adaptive Controller die voor iedereen is te personaliseren. En in samenwerking met Made hebben ze een AI tool ontwikkeld die mensen met dyslexie helpt om beter te kunnen lezen.

•       Je kunt je als merk ook inzetten voor een zaak als verbaal geweld tegen vrouwen. Spotify heeft dit het afgelopen jaar in Spanje gedaan met een campagne om mannen te attenderen op gedrag waarmee vrouwen seksueel worden geïntimideerd. Mannelijke premium account-leden kregen een spotje van 30 seconden te horen waarin een sensuele vrouwenstem iets zei als: ‘Kom maar hier met je worteltje, mijn konijntje heeft honger.’ Je kon het spotje niet wegdrukken. Na deze ongemakkelijke teksten zei een mannenstem; ‘Je bent zojuist lastig gevallen en kon de advertentie niet wegklikken. Vrouwen doorstaan dit gedrag doorgaans gemiddeld 1 minuut per dag. Val ze niet lastig, geef respect’. Spotify schroomde niet deze boodschap onder hun mannelijke luisteraars te verspreiden.

•       Of je zet je in voor zieke kinderen zoals Aflac – een Amerikaanse verzekeraar-  dat doet met hun Aflac Duck. Een pluchen knuffeleend die kinderen help zich een stukje beter te voelen. De eend beschikt over technologische snufjes waarmee hij kan inspelen op de verschillende emoties die jonge kankerpatientjes in het ziekenhuis doorgaan. Hij doorgaat dezelfde behandeling als de kinderen en stelt ze zo op hun gemak.

•       Tijdens CES (de Consumer Electronics Show in Las Vegas) verdrongen de zelfrijdende auto’s, spraakassistenten, game-laptops, robots en gezondheidsapps elkaar begin dit jaar om de consument te verleiden. Een mooi voorbeeld daar was die van een autonome taxi – de Elevate van Hyundai- die minder validen thuis kan ophalen waarbij het voertuig de traptreden voor het huis omhoog kan scharnieren zodat iemand met rolstoel vanaf die hoogte de taxi in kan rijden om van A naar B vervoerd te worden. Zo kunnen mensen langer zelfstandig wonen en mobiel blijven.

 

Het is goed om te zien hoe technologie een bijdrage kan leveren aan een zachtere wereld en dat bedrijven daar gebruik van maken op een manier die heel goed bij ze past.

 

Ben jij daar ook mee bezig? Of ken je andere relevante voorbeelden? Deel ze in de commentaren hieronder. Zo bouwen we met elkaar aan een mooi inspiratiedocument. Dankjewel.

 

Gaby van Gestel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken