Tesco scant gezicht van klant voor marketing
- Food-en-retail
- 5 nov 2013 @ 12:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieWinkelen
- 5 nov 2013 @ 12:22
- Redactie Food en Retail
In Engeland is veel ophef ontstaan over de plannen van retailer Tesco om in al zijn tankstations schermen te installeren die het gezicht van klanten scant, waardoor advertenties beter op maat gemaakt kunnen worden.
In de tv-schermen met advertenties achter de kassa's van de 450 tankstations worden camera’s geplaatst die het geslacht en de leeftijd van de klant bepalen en ook zien hoe lang er naar de advertentie wordt gekeken. Deze gegevens worden teruggekoppeld naar adverteerders zodat zij beter in staat zijn om hun campagnes op maat te maken, zo meldt de Britse krant The Telegraph.
Voor Tesco en zijn adverteerders biedt dit natuurlijk enorme kansen: zo schreef het dagblad de opties om Red Bull te promoten tijdens de spits en juist damesbladen aan te prijzen als de kinderen naar school gebracht zijn.
Het blijft vermoedelijk niet bij schermen in de tankstations. Topman Simon Sugar van Amscreen, maker van het systeem OptimEyes, zegt tegen The Guardian het plan te hebben om uit te breiden naar zoveel mogelijk supermarkten.
Privacy-organisaties zijn laaiend over de plannen. Zij claimen dat dit onrechtmatig gebeurt, aangezien klanten geen toestemming wordt gevraagd om hen te filmen.
The Mirror legt uit hoe de technologie van Amscreen precies werkt: als een soort Minority Report.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management