[Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - oprichters van de Buurtboer

  • Food-en-retail
  • 10 apr 2015 @ 08:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantenFood

In het 52ste deel uit onze zeer vaak geklikte en gedeelde serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Caroline van der Lande en Nikki Wiesman, oprichters van de Buurtboer. De Buurtboer wil in 2020 een kwart van alle werknemers in het MKB van een lekkere en gezonde bedrijfslunch voorzien. 'We hebben in ruim vijf jaar tijd een bedrijf opgezet dat dagelijks aan 3000 personen lunch levert en ik durf wel te zeggen dat we daarmee een gat in de markt opvullen.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van de Buurtboer?
Wij zijn Caroline van der Lande en Nikki Wiesman van de Buurtboer. Beiden hebben we een achtergrond als foodmarketeer in het bedrijfsleven, waar lange dagen worden gemaakt. In de weekenden besteedden we tijd aan gezond en goed eten maar tijdens die intensieve werkdagen moesten we genoegen nemen met belabberd kantinevoedsel. Vanuit deze verbazing is het concept van de Buurtboer ontstaan: het leveren van bedrijfslunches waar iedereen wel blij van wordt.

2. OK, verder over de Buurtboer - case, kun je het concept verder uitleggen? Hoe is het merk in Nederland gelanceerd (en sinds wanneer)? Loopt het?
Elke dag brengt de Buurtboer kratjes gevuld met goede en echt lekkere lunchproducten, vers, ambachtelijk, zoveel mogelijk van het seizoen en direct van de boer uit de buurt. Op basis van de voorkeuren van de klant en het aantal personen stelt de Buurtboer de ideale lunch samen. Dat doen we met producten als versgebakken brood, boerenkazen en ambachtelijke spreads voor op brood. We zijn in 2010 gestart en leveren nu ruim 5 jaar later aan meer dan 250 klanten en 3000 personen per dag onze lunchproducten. We zijn dus hard gegroeid en merken dat steeds meer bedrijven ons weten te vinden. Juist binnen de marketing- en communicatiebranche, waar hard wordt gewerkt en hoge uurtarieven worden betaald, weten veel bedrijven ons te vinden.

3. Hoe worden de pakketten/het assortiment ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
We leveren lunches op abonnementsbasis. Dat geeft ons de mogelijkheid de ideale lunch voor de klant samen te stellen. Op basis van een proefweek worden de wensen van de klant in kaart gebracht en doorgevoerd. Elke klant heeft immers haar eigen voorkeuren en behoeften. Ons lunchplanning-systeem faciliteert het optimaal plannen van de bedrijfslunches en door middel van een wekelijks contactmoment worden de juiste aanpassingen gedaan.

4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van Buurtboer samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
Helemaal in het begin hebben we een pilot gedraaid met een aantal bevriende bedrijven. Dat ging zo goed dat we ‘officieel’ zijn gestart, vanuit ons eigen netwerk zijn we klanten gaan werven. Inmiddels zijn onze klanten onze grootste ambassadeurs! Een groot compliment, want die zijn dus hartstikke blij met onze service! De eerste 4 jaar hebben we op deze manier weinig uitgegeven aan promotie, behalve onze social media-campagnes. Dit jaar gaan we voor het eerst investeren in onze naamsbekendheid, onder andere door een advertentie- en PR-campagne in maart/april.

5. Is de lunch / cateringmarkt in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of prijsdruk?
We hebben met de Buurtboer een nieuw segment aangeboord en behalve de supermarkt en het bakkertje op de hoek hadden we dus ook nauwelijks concurrentie. Het voordeel van de eerste in een markt zijn is natuurlijk dat je een hele grote voorsprong kan ontwikkelen, waar we nog steeds ons voordeel mee doen. We zien wel eens een concurrent/copycat opduiken, maar in praktijk blijkt dat niet veel om het lijf te hebben. Daarnaast is deze business erg complex qua logistiek en dat werpt voor veel concurrenten ook een terechte drempel op.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We hebben in ruim vijf jaar tijd een bedrijf opgezet dat dagelijks aan 3000 personen lunch levert en ik durf wel te zeggen dat we daarmee een gat in de markt opvullen. En we zijn erg trots op onze 20 werknemers die hier elke dag weer enthousiast aan werken en meebouwen.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We willen de komende jaren in de Randstad net zo hard blijven groeien en in 2020 een kwart van alle werknemers in het MKB van lunch voorzien. Gelukkig hebben we de markt mee en is iedereen zich steeds meer bewust van het belang van goed eten, en het feit dat een kroket niet de beste bodem is voor een productieve werkdag.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Voor leuke demofilm De Buurtboer scroll helemaal naar benee.



tekst: Peter van Woensel Kooy
 


Caroline van der Lande en Nikki Wiesman, oprichters van de Buurtboer


                                         Voorbeeldkrat Buurtboer




Eerdere hoogvliegers uit deze serie:


51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger


47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken