[Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten en Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

  • Food-en-retail
  • 18 sep 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

In het 69ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Kitty Smeeten en Thomas de Groen. Kitty werkte bij Sara Lee, Nestlé en Pepsico, Thomas onder andere bij Ahold. Nu zijn ze samen de drijvende kracht achter hun eigen chocoladebedrijf en merk 'Hands Off My Chocolate'. Een bijzonder merk, zo blijkt en te koop bij alle Jumbo’s, Emté supermarkten, Deen, MCD, Coop maar ook bij de Makro en Sligro. 'Ons uiteindelijke doel is: to become a worldwide icon.'

 1. Stel jullie zelf eens voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan van Hands Off My Chocolate?
Wij zijn Kitty Smeeten en Thomas de Groen en samen runnen we sinds eind 2013 ons eigen chocoladebedrijf (en merk) Hands Off My Chocolate. Zelf heb ik -Kitty- bij grote levensmiddelenbedrijven in verschillende commerciële functies gewerkt zoals bij Sara Lee, Nestlé en Pepsico. Thomas heeft een achtgrond in retail en werkte o.a. bij Ahold. Voordat we met Hands Off My Chocolate startten hebben we beiden voor innovatiebureau SunIdee gewerkt. Hier ontwikkelden we innovatieve concepten voor verschillende nationale en internationale bedrijven. Met erg veel plezier, maar op een gegeven moment wilden we graag zelf tastbare producten ontwikkelen en aan een eigen wereldmerk gaan bouwen. Een merk waarop we trots zouden kunnen zijn. Het moest iets toevoegen voor de consument, sustainable zijn en uiteindelijk zorgen voor een rendabele business. Beide zijn we echte chocoladeliefhebbers. De keuze voor chocolade was dus snel gemaakt.

2. OK, verder over Hands Off My Chocolate, kun je meer vertellen over jullie foodmerk? Wat maakt jullie uniek?
'We vinden dat in een tijd waarin iedereen het over delen heeft je juist goed aan jezelf moet denken. Dus zo nu en dan eens heel hard "Hands Off" roepen! Daarom maken we chocolade die te lekker is om te delen helemaal alleen voor jezelf. Met de allerlekkerste Belgische chocolade en in een unieke vorm: de eerste rondjesreep ter wereld. De rondjes passen perfect in je mond en smaken daardoor nog lekkerder. Op elk rondje staat "Mine". Zo ben je er zeker van dat niemand anders ‘m opeet ☺. Nou vooruit… eentje met Yours erop of toch niet? Deze positionering is ook terug te vinden in onze verpakking. Bovendien vinden we het belangrijk om de cacaoboeren te steunen dat doen we met het Quality Cocoa Program. Met dit programma worden boeren op verschillende gebieden ondersteund: ze worden opgeleid om hun oogst te verbeteren, er worden scholen gebouwd om kinderarbeid tegen te gaan en er worden waterputten geslagen om de gezondheidszorg te verbeteren.'

3. Hoe wordt het merk in Nederland uitgerold?
'Onze producten hebben we in eerste instantie ontwikkeld voor het supermarktkanaal. Het doel dat we ons in maart 2013 hadden gesteld was om in september 2013 bij Albert Heijn in de schappen te liggen. En dat hebben we zeker gerealiseerd. Het werd iets later (oktober 2013) maar we realiseerden wel direct volledige distributie en al onze smaken werden direct opgenomen. Dat was een droomstart. Inmiddels zijn we in meer en meer supermarkten te koop zoals bij alle Jumbo’s, Emté supermarkten, Deen, MCD, Coop. Maar ook bij de Makro en Sligro. En onze producten gingen ook al direct vanaf het begin de grens over omdat we bij Schiphol te verkrijgen zijn. We willen dit nog verder uitbouwen en ook andere retailkanalen gaan aanboren.'

4. Hoe zijn de verwachtingen?
'Op dit moment maken we een enorme groei door. Dat moet ook want we hebben grote ambities. We willen van Hands Off My Chocolate echt een iconisch wereldmerk maken.
Voorlopig bouwen we aan de verdere versteviging van onze positie in Nederland. Daar liggen nog veel uitdagingen. Het leuke is dat de reacties van zowel de consument als de handel, bloggers en de pers ontzettend positief zijn. Dat is echt te gek. Je bedenkt iets, test het en dan blijkt het ook echt te werken. Dat is het allerleukste van marketing. En dat dan zonder allerlei trucken want de huidige consument kijkt daar dwars doorheen bovendien willen we ook aan een open en eerlijk bedrijf bouwen.'





5. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
'Facebook is voor ons van groot belang. We hebben daar inmiddels, in minder dan 2 jaar, al ruim 22.000 fans en we groeien lekker door. Facebook is voor ons een ideaal medium om met onze ‘chocolate fans’ te communiceren zonder de grote budgetten van de grote A-merken. Hier doen we ook winacties en laten we zien waar we mee bezig zijn.'

6. Hebben jullie voor de promotie van Hands Off My Chocolate nog samengewerkt met reclamebureaus?
'Op dit moment doen we qua communicatie alles zo veel mogelijk zelf. Dit omdat we het zelf veel te leuk vinden om te doen en natuurlijk ook omdat we slim met ons geld om moeten gaan. Af en toe huren we natuurlijk wel mensen in. Als er een film gemaakt moet worden of goede foto’s. Maar het liefst doen we het zelf. We willen juist ook een creatief bedrijf blijven en snel kunnen schakelen. Omdat we een startup zijn hebben we bij de pers een grote gunfactor. We hebben dan ook heel veel freepublicity kunnen genereren. We zijn ook constant op zoek naar thema’s die ook voor de pers interessant zijn.'

7. Is de chocolademarkt in Nederland een lastige? Bv. veel concurrentie of moeite geld in te verdienen?
'In de chocolademarkt hebben we te maken met een aantal enorm grote spelers zoals Mondelez met de merken Milka, Cote D’Or, Toblerone en Oreo maar ook met Mars, Nestlé en Verkade. En natuurlijk Tony’s. Al deze merken zijn continue bezig met het introduceren van nieuwe producten en dat doen ze vaak heel succesvol. We proberen eigenlijk zo min mogelijk naar onze directe concurrenten te kijken. Voor ons is het het allerbelangrijkste dat de consument ons het allerlekkerst en meest relevant vindt en dat onze producten goed roteren. Wat consumenten daarvoor of juist ernaast ook nog kochten/kopen is voor ons niet van belang. Een consument gaat ook niet voor maar één merk. Soms kopen ze dit en dan weer iets anders. Als we daar maar regelmatig bij zitten komt het helemaal goed. Bij de grote supermarktketens hebben we het geluk dat we daar ook een hoge gunfactor hebben. Ze willen over het algemeen ook graag innovatie toevoegen. We doen hier dan ook geen grote promoties, dat kunnen we gewoonweg niet betalen. We geloven veel meer in sampling. Als je onze chocolade eenmaal hebt geproefd ben je om. Hierin moeten we slim zijn want qua budget dus we zijn constant op zoek naar slimme sampling methodes. Verder is innovatie voor ons een belangrijke sleutel. Voor het echt verdienen van veel geld zullen we dus slim en zuinig moeten zijn en doorzettingsvermogen nodig hebben.'



8. Met welke resultaten zijn jullie erg blij en waarop ben je trots?
'We hebben voordat we starten heel veel aandacht besteed om het totale concept helemaal uit te werken. De verpakking was hierbij een belangrijk onderdeel hiermee hebben we een ADCN-lamp en een Pentaward gewonnen. Daar zijn we natuurlijk erg trots op. Verder zijn we ook trots op onze brede distributie in zo’n korte tijd. Maar het allerbelangrijkste is toch wel alle positieve feedback van consumenten die we krijgen over onze chocolade. Uiteindelijk doen we het allemaal voor de consument.'

9. Wat is de smaak van je persoonlijke reep en waarom?
'Mijn persoonlijke favoriet is de Milk Meets Dark een lekkere krachtige melk met maar liefst 40% cacao. Melk met een bite. Die was er ook nog niet. Thomas’ favoriet is de Seriously Dark. Onze puurste variant met 85% maar toch nog heel toegankelijk. Het grappige is dat mensen ons vaak vragen ‘welke is het lekkerst?’. Het antwoord daarop is heel persoonlijk. Al onze chocolades zijn van een extreem goede kwaliteit. Het is dan alleen nog de vraag in hoeveel cacao of juist melk je zelf het lekkerst vindt.'

10. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
'Voorlopig hebben we in Nederland nog genoeg groeimogelijkheden. Dit gaan we verder uitbouwen. Ons uiteindelijke doel is: to become a worldwide icon. Dus dat blijven we voor ogen houden bij alles wat we doen.' 

 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy



Kitty Smeeten (rechts) en Thomas de Groen, drijvende krachten achter Hands Off My Chocolate


De merknaam op grassroot level


De bekroonde verpakking van Hands Off My Chocolate











 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota















60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger


47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail














42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'







Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken