Ikea viert 75ste verjaardag
- Food-en-retail
- 27 aug 2018 @ 10:23
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Multichannel
- 27 aug 2018 @ 10:23
- Redactie MarketingTribune
Ikea bestaat dit jaar 75 jaar en viert dat in Nederland van 1 september tot en met 31 december met verschillende feestelijke activiteiten. Ikea is uitgegroeid tot een woonwarenhuis met 420 vestigingen in 50 landen – waaronder sinds augustus 2018 in India.
Het Zweedse bedrijf werd in 1943 door de 17-jarige Ingvar Kamprad opgericht aan de keukentafel van zijn oom, met als doel om voor zoveel mogelijk mensen een beter dagelijks leven thuis te creëren. Het bedrijf blijft naar eigen zeggen groeien en innoveren, altijd met aandacht voor mens en milieu. Zo wordt onder andere geëxperimenteerd met het leasen en verhuren van meubels, en wil Ikea vanaf 2030 alleen nog gerecyclede producten verkopen.
India
In 1958 opende de eerste Ikea-vestiging in Älmhult, Zweden. Het publiek was in eerste instantie sceptisch over de grote, afgelegen woonwinkel, maar al snel bleek dat men graag de afstand wilde afleggen voor een breed assortiment betaalbare meubels en woonaccessoires. Er volgden vestigingen in de rest van Europa, Noord- en Midden-Amerika, Australië, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Een van de meest recente openingen is die van de Indiase vestiging in Hyderabad in augustus 2018, waar de beroemde Zweedse gehaktballetjes plaats hebben gemaakt voor kipballetjes en producten worden thuisbezorgd in elektrische riksja’s. Ook wil Ikea op korte termijn de Zuid-Amerikaanse markt betreden.
Meubels leasen
Ikea focust de komende drie jaar op de overgang naar een compleet multichannel bedrijf. Ook experimenteert het bedrijf met nieuwe businessmodellen zoals reparatiediensten en het leasen en verhuren van meubels - om zo de overgang naar een circulaire economie te bevorderen. Ikea wil in 2020 stoppen met plastic wegwerpproducten en vanaf 2030 enkel nog gerecyclede producten verkopen.
De eerste Nederlandse Ikea-vestiging opende in 1978 in Sliedrecht. Veertig jaar later telt Nederland 13 vestigingen en een webwinkel. Ikea ft in Nederland investeren in groei en uitbreiding, met een focus op het bieden van meer gemak, toegankelijkheid en service aan klanten. Het warenhuis denkt dan aan het uitbreiden van het serviceaanbod voor advies, montage en thuisbezorging, het uitbouwen van digitale winkelmogelijkheden en het testen en implementeren van nieuwe winkelformats en concepten met een focus op binnenstedelijk gebied. Met ruim 25 miljoen bezoekers in het afgelopen jaar blijft Ikea investeren in de al bestaande woonwarenhuizen in Nederland. Dat zijn en blijven de belangrijkste ontmoetingsplekken om inspiratie, kennis en passie voor woninginrichting met klanten te delen.
Feestelijke viering met klanten
Van 1 september tot en met 31 december 2018 staat Ikea erschillende momenten stil bij haar 75-jarig bestaan. Zo steekt het bedrijf de favorieten van de afgelopen decennia in een nieuw jasje. Deze limited Gratulera-collectie met Ikea-klassiekers wordt in Nederland van september tot en met december op drie verschillende momenten gelanceerd. Ook een grootschalige loterij met vier trekkingen speciaal voor Ikea Family leden is een onderdeel van de jubileumviering in Nederland. De hoofdprijs is een nieuwe keuken, woonkamer, slaapkamer of verduurzaming van het huis (met o.a. zonnepanelen). Vanaf 13 oktober kunnen Ikea Family leden ook met korting naar de tentoonstelling ‘Binnenkijken’ van fotograaf Thijs Wolzak in Design Museum Den Bosch. Wolzak fotografeerde voor zijn wekelijkse rubriek in NRC Handelsblad jarenlang bijzondere Nederlandse huiskamers en stelde altijd de vraag: Wat is er in uw huis van Ikea?.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




