[interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - founders en foodmarketeers Leentjes Amsterdam & Poeder Pret

[interview Marketeer 133]  Willem Kors & Marleen de Haan - founders en foodmarketeers Leentjes Amsterdam  & Poeder Pret
  • Food-en-retail
  • 4 jan 2019 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Deze week in de food&retailserie [Marketeer] een interview met Willem Kors die met Marleen de Haan founder en foodmarketeer is van Leentjes Amsterdam en het feestelijke nieuwe suiker Poeder Pret. 'Ons belangrijkste doel voor 2019 is een stayer worden in de supermarkten waar we te koop zijn.'

Voor de 132 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

1. Waar komt jullie belangstelling voor foodmarketing vandaan? Hoe ontstond het team en met welk doel?
'Mijn zakenpartner Marleen de Haan en ik hebben een achtergrond in de media- en evenementen industrie. De afgelopen 20 jaar hebben we bij verschillende mediabedrijven gewerkt zoals RTL, SBS/Talpa, MTV en Fjuze. We hebben elkaar ooit bij SBS leren kennen en 5 jaar samengewerkt voor de tv-zender Net5. Daarna is Marleen naar Fjuze gegaan (een concept- en event bureau, red.) en werkten we af en toe nog samen op bepaalde projecten zoals bijvoorbeeld The Color Run. Een hardloop evenement met kleurpoeder, dat door Fjuze vanuit Amerika naar Nederland was gehaald en waarbij Net5 de mediapartner was. Marleen en ik hebben altijd goed contact gehouden en vaak testten we tijdens een biertje ideeën bij elkaar. De ideeën waren soms best goed -en voelden na een aantal drankjes steeds beter-, maar haalden de volgende ochtend nooit. Totdat Marleen vorig jaar met het idee van gekleurde poedersuiker kwam. Inderdaad, mede geïnspireerd op de The Color Run... Wat begon als totale grap en "we kijken wel hoever we komen", is veel harder gegaan dan we hadden kunnen denken en hopen.'

2. Waar staan jullie intussen? Is de markt voor poedersuiker pittig?
'Toen we de eerste proefexemplaren gekleurde poedersuiker gemaakt hadden, zijn we gaan kijken of de kinderen van bevriende gezinnen het leuk vonden. Gewoon, door thuis bij hen pannenkoeken te komen bakken en de gekleurde poedersuiker terloops tussen de stroop en de witte poedersuiker op tafel te zetten. Vanaf het moment dat we zagen hoe de kinderen hun pannenkoek gingen versieren met de kleurtjes wisten we dat we goed zaten. Bingo! Een naam was snel bedacht: Poeder Pret. Want dat was wat de kleuren toevoegen aan de maaltijd: we gingen van het "functioneel" zoeten van een pannenkoek naar kinderen die plezier hadden in hun eten. Ook voor ons, zelf ouders, hoort plezier aan tafel tot het grootste geluk dat je met je gezin kan hebben.

We hebben Leentjes Amsterdam opgericht en zijn het product verder gaan ontwikkelen. De periode die volgde was hectisch en leerzaam. In nog geen twee maanden gingen we van prototype naar een eerste kleine productie. Wisten wij veel, als mediamensen, hoe je een streepjescode voor je product maakt? Via via mochten we bij een handvol zelfstandig ondernemers van Jumbo, Albert Heijn en Plus in het schap liggen om te testen. Wat we merkten was, dat de consument, naast de witte poedersuiker, ook geregeld onze gekleurde meenam. Er kwam uit wat we al hoopten; we waren geen concurrent van witte poedersuiker, maar werden door consumenten on top off gekocht. Dus voor de supermarkt extra omzet en marge.

Na een startperiode in circa acht winkels, kreeg het hoofdkantoor van Jumbo ons in de gaten en legde ons afgelopen zomer in al hun schappen. Daarna ging het hard. Andere supermarktketens volgden snel en sinds kort zijn we ook verkrijgbaar bij Albert Heijn. We zijn in een half jaar tijd van 8 naar 1500 winkels gegroeid. Omdat we pannenkoekenrestaurants een interessant marketing-kanaal vinden (een gemiddeld gezin eet 1 keer per jaar bij een pannenkoekenrestaurant) zijn we ook speciale verpakkingen Poeder Pret gaan maken voor de horeca. Met wat hulp van de Nederlandse Vereniging van Pannenkoekenrestaurants werden hun leden snel enthousiast en wilden de gekleurde poedersuiker bij hun reguliere horeca groothandel inkopen. En nu zijn we bij meer dan 50% van alle horeca-groothandels in Nederland verkrijgbaar met potten en emmers Poeder Pret.

3. Kun je iets vertellen over de reclame voor Leentjes Amsterdam? Hoe doen jullie aan marketing of is het vooral mond-tot-mond reclame?
'We hebben in eerste instantie veel tijd besteed aan het optimaliseren van het product en de hele supply chain. Als media mensen is de levensmiddelen industrie wennen en duurde het even voordat we bekend waren met alle processen, software en retail logica. Nu dat allemaal staat, kunnen we ons richten op datgene wat we altijd gedaan hebben… promotie maken. Met het stijgen van de distributie moesten we ook gaan werken aan de naamsbekendheid. De eerste stappen hierin werden door de supermarkten zelf gezet. De category managers van de verschillende ketens vonden Poeder Pret een dermate leuke en inspiratieve nieuwkomer, dat er uitvoerig aandacht aan werd besteed in hun eigen winkels, magazines en via social. Het feit dat Poeder Pret 100% natuurlijk is en geen kunstmatige kleurstoffen bevat heeft hier zéker bij geholpen. We merken, dat het hierdoor ook een dankbaar product is voor bloggers en vloggers om over te posten. Over de hoeveelheid gratis pr hebben we het afgelopen half jaar zeker niet te klagen. Maar, na jarenlang aan marketeers gepromoot te hebben, dat je televisie in moet schakelen voor je A-merk als je distributie voldoende groot is, is het nu dus ook zaak zelf op televisie te adverteren. Afgelopen december hebben we daarom reclameruimte ingekocht op de tv-zenders van Talpa en RTL... Practice what you preach.

Met behulp van Floating Concrete, een creatieve club van storytellers en content makers in Amsterdam (www.fcfilm.nl, red.) hebben we verschillende commercials en billboards gedraaid. Uiteraard een pannenkoeken versie en specifiek voor de laatste week van december, ook versies met oliebollen. Onze eigen kinderen en hun vriendjes spelen de hoofdrollen in de commercials en we gebruikten mijn eigen keukentafel als setting en decor. Het is toch wel erg bijzonder om dan het uiteindelijke resultaat te zien op de tv zenders waar we zelf voor hebben gewerkt! (Klik hier, red.)

Tijdens de feestdagen ontvingen we leuke berichtjes van vrienden en familie, dat ze de commercial op tv hadden gezien. Dan ben ik echt wel trots op datgene wat we samen in een jaar bereikt hebben. Voor 2019 is het belangrijk, dat we de naamsbekendheid verder uitbreiden en een stayer worden in het schap van de supermarkt en natuurlijk in het keukenkastje van gezinnen. 

4. Waarin zijn jullie uniek?
'Er bestond simpelweg nog geen gekleurde poedersuiker. Daarnaast is het conceptueel ook een heel andere invalshoek dan gewone witte poedersuiker. Door de poedersuiker te kleuren verandert het functionele "zoeten van etenswaren" in een visueel kleurenspel. "Zien" is voor kinderen jonger dan 10 jaar bijna belangrijker dan "proeven".

We doen er nu luchtig over, maar de productie van de juiste kleuren poedersuiker was zeer ingewikkeld. We wilden per se dat het 100% natuurlijk zou zijn. Zonder kunstmatige toevoegingen en kunstmatige kleurstoffen. Het is immers een product voor kinderen. Daarnaast moest de suiker makkelijk strooien, kleurvast genoeg zijn, en voldoende lang houdbaar zijn. Na veel testen is het eindelijk gelukt. De poedersuiker wordt gekleurd met fruit en planten en bevat per saldo zelfs 25% minder suiker dan reguliere poedersuiker. In onze samenwerking zijn we van de grote lijnen en van het snelle beslissen. Voelt het niet goed, dan doen we het niet. En voelt het goed, dan doen we het vandaag. We hebben korte lijnen met onze afnemers en onze leveranciers, weten wat we willen en zijn niet bang om fouten te maken. Niet wachten op perfectie, maar juist iets gaandeweg veel beter maken. Dat werkt heel goed voor ons en daar hebben we vooral ook heel veel lol in.' 

5. Wat zien jullie als belangrijke trends in de Nederlandse foodwereld voor 2019?
'Poeder Pret maakt gebruik van een aantal trends. In de eerste plaats merken we dat consumenten klaar zijn met kunstmatige toevoegingen. Toen wij in de eerste test-winkels aan consumenten vroegen wat ze van Poeder Pret vonden merkten we dat ouders maar 1 ding wilden; 100% natuurlijk. Vooral wanneer je wit verandert in kleuren heb je echt wel wat uit te leggen. En dat doen we dan ook correct. Een andere trend is, dat consumenten het zat zijn belazerd te worden met de hoeveelheid ‘sluipsuikers’ die in producten zit. Je denkt dat je gezonde ontbijtgranen koopt, maar je koopt suikerklontjes. Consumenten willen bewust keuzes maken, ook voor suiker. En dat brengt me op een derde trend en dat is, dat consumenten duidelijker kiezen wat de momenten zijn dat ze hun kinderen verwennen. Poeder Pret is 100% natuurlijk, duidelijk over het feit dat het suiker is en maakt van een maaltijd met de kinderen een feestje.'

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?
'Belangrijkste doel voor 2019 is een stayer worden in de supermarkten waar we te koop zijn. En de distributie nog verder uitbreiden. Daarnaast kijken we natuurlijk ook naar het buitenland. Nederland is niet het enige land waar de combinatie van poedersuiker, kleuren en kinderen kansen bieden. Tenslotte zijn we ook al bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten, met dezelfde uitgangspunten als Poeder Pret. Dit succes smaakt zeker naar meer en bovenal willen we, dat we het verder ontwikkelen en groter maken van Poeder Pret leuk en uitdagend blijven vinden en we leuke producten kunnen blijven maken. De payoff van Leentjes is ‘Blijmakers sinds 2017’, en dat zal absoluut het uitgangspunt zijn voor alles wat we doen en nog gaan doen!'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

 

Filmpje (10 sec) van Poeder Pret zie hier onderop

Voor de 132 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


Marleen de Haan en Willem Kors, founders en foodmarketeers Leentjes Amsterdam



Productportfolio Poeder Pret

Logo

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter en creative Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken