[interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales

[interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
  • Food-en-retail
  • 1 mrt 2019 @ 11:58
  • 10375 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Deze week in onze serie [Marketeer] spreken we Bernadette Kooijman, levensmiddelentechnologe en nu oprichter startup No Fairytales. 'Onze marketingfocus voor 2019 luidt: No Fairytales is dé groente tortilla.'

Voor de 134 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

Wat heb je met marketing?
'Mijn naam is Bernadette Kooijman en ik heb levensmiddelentechnologie aan de Landbouw Universiteit in Wageningen gestudeerd en mijn passie is innovatie in de voeding. Het is nu een geweldige tijd. Want er komt zoveel onderzoek aan en uit: hoe we gezonder kunnen leven en kunnen voorkomen dat we ziek worden.

Wat ik met marketing heb is dat wij als start-up continu op een andere manier moeten blijven proberen om klanten te laten weten dat ons product bestaat. Een andere manier is voor ons cruciaal.'

OK, jullie foodproduct No Fairytales, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn. En waar dit idee om draait? 
'No Fairytales’ missie is om zoveel mogelijk mensen te blijven verrassen met lekkere producten met net een stapje meer groenten. Het begon allemaal na het zien van de reclame na het Acht Uur Journaal van de Pizzaburger: twee op elkaar geplakte pizza’s die samen een burger vormen. Het werd gebracht als een nieuwe food innovatie. Nog meer vieze vette calorieën tot je nemen zelfs zonder het krijgen van vieze handen... Dat moest toch anders kunnen? Kunnen we geen lekkere producten op de markt brengen, welke veel gegeten worden en net een stapje gezonder zijn? Vanaf die dag besloot ik om “iets te gaan doen” en te proberen lekkere producten te maken, welke net een stap meer groenten bevatten.'

Hadden jullie al ervaring in de foodmarketing? Wat werd de USP? 
'No Fairytales had geen ervaring met food marketing. Inmiddels zijn we als bedrijf aan het testen hoe dat we met beperkt budget toch een grote doelgroep kunnen bereiken. Een ontzettende leuke uitdaging! Onze USP voor 2019 luidt: No Fairytales is dé groente tortilla.'

Is de foodmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?  Wie is de doelgroep? 
'Opvallen in de huidige foodmarkt is best een uitdaging J. Er zijn legio food merken die allemaal al jaren graag de aandacht van de consument willen en daar ook veel geld voor beschikbaar hebben. Om als start-up dus het publiek te laten weten dat je ook in het schap ligt, zul je met een beperkt budget dus én een uniek product moeten aanbieden én dat dus op een andere manier in verband met beperkt budget, moeten laten weten. De enorme concurrentie in de huidige foodmarkt is wat de uitdaging extra spannend maakt. De doelgroep is voor No Fairytales: iedereen die open staat om zijn voeding stapje voor stapje gezonder te maken.'

Moeilijk je hoofd boven water te houden in jullie branche? Of gaat het juist van een leien dakje?
'Als start up een plekje in de foodmarkt veroveren is, zoals hierboven aangegeven, een echte uitdaging. Maar we zijn er bij No Fairytales stellig van overtuigd dat als je product lekker is en je transparant blijft communiceren je de uitdaging aan kan!'

Waar komt het op aan als het om de marketing van No Fairytales gaat? Wat zijn jullie focuspunten voor het merk?   
'Dit jaar zijn wij als merk voor het eerst aan het experimenteren met verschillende kanalen van marketing. Met vallen en opstaan; trial en error, proberen we te leren: Hoe vallen we bij de juiste doelgroep op? Welke kanalen zijn daarvoor voor ons effectief? Is het een win-win om met grote merken samen te werken? En valt onze boodschap op? En het allerbelangrijkste wat vindt de consument ervan? Onze focus is nu: No Fairytales de groente tortilla. Waarbij we hopen dat we een beetje anders zijn en daardoor opvallen.'

Wat is je lievelingstortilla?  Wat maakt deze je favoriet? 
'Mijn lievelings tortilla is de wortel tortilla. Het werd mijn favoriet omdat ik twee jaar met ontwikkelen bezig ben geweest, voordat het uiteindelijk een goed product werd.'

Spelen jullie in op de gezondheids-trend? 
'Onze missie is om steeds weer de consument te blijven verrassen met nieuwe gezonde producten. Blijven innoveren is ons bestaansrecht in het schap. En wij denken dat er steeds meer mensen bewuster kiezen wat ze eten. We willen allemaal gezonder oud worden, toch?'

Hoe gaan jullie verder? Gaat No Fairytales verder Europa in? 
'Ons streven is minimaal ieder jaar met een nieuw innovatief product te komen, welke lekker is en net een stapje meer groente bevat. In week 17 lanceren we 3 nieuwe producten, bij alle Albert Heijns, welke we nog niet in supermarkten gespot hebben. Twee ervan bestonden nog nergens ter wereld en ééntje hebben we van vroeger terug gehaald en in een nieuw jasje gegoten. Helaas kunnen we pas in week 17 delen wat het is… No Fairytales is nu te koop in het koelvers schap in Nederland bij Albert Heijn, Jumbo, Deen, Plus, AH to go, Spar en Jan Linders in België bij alle Albert Heijns, in Zweden bij ICA en recent in Denemarken bij Bilka, Føtex en Netto. Natuurlijk willen we graag Europa verder veroveren.'

Nog anders nieuws over No Fairytales dat je wilt delen? 
'In de MarketingTribune staan natuurlijk vooral de grote bedrijven die veel ervaring met marketing hebben. We vinden het dan ook een eer om wat over No Fairytales te kunnen vertellen. Graag komen we ook in contact met grote bedrijven die willen teamen met ons om stap voor stap voeding gezonder te maken.'
 

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Voor de 134 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. En bekijk daaronder een video met Nutrition Greenhouse / Pepsico film Bernadette. Foto boven: YouTube-still daaruit.

Meer info over No Fairytales klik hier



Bernadette Kooijman - oprichter startup No Fairytales


Eerdere hoogvliegers uit deze serie
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] 
Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken