'Instore-vak gaat stevig veranderen'
- Food-en-retail
- 8 mei 2019 @ 11:28
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Instore marketing
- 8 mei 2019 @ 11:28
- Hugo Schrameyer
De displaybranche staat onder druk, onder andere door de opkomst van nieuwe winkelvloertechnologie. Dat is echter geen reden tot paniek, want na deze dip ontstaan er juist weer nieuwe groeikansen.
Dat zegt Johan van de Water, die als voormalig CEO van designbureau Hypsos altijd al een rol heeft gespeeld als eigenaar van PUL Instore. Nu algemeen directeur Rik Nieuwendaal van PUL ervoor heeft gekozen om een nieuwe uitdaging op te pakken, als productmanager bij IG Design Group in Heerenveen, neemt Johan van de Water zijn taken voorlopig waar. Johan begon bij Hypsos als ontwerper, groeide later door tot directeur/eigenaar en acquireerde in die hoedanigheid verschillende bedrijven, waaronder PUL Instore en Perspekt Studio’s in Haarlem.
Is dit een ad interim-functie bij PUL Instore, Johan?
‘Nou, het is niet de bedoeling dat ik dit tig jaar ga doen. Rik heeft hier 23 jaar gezeten. Toen die me te kennen gaf dat hij iets nieuws ging doen, besloot ik om tijdelijk de functie over te nemen. Ik zit hier nu nog geen drie weken, ben niet meteen actief op zoek naar een nieuwe directeur, maar wil voorlopig eerst het team van PUL Instore ondersteunen.’
Hoe staat het ervoor met de displaybranche? En met PUL Instore zelf natuurlijk?
‘Er zit hier een fantastisch team met veel kennis. We leveren kwalitatief hoogwaardige producten af. Dat willen we graag zo houden, want het is natuurlijk ook zo: de displaybranche staat behoorlijk onder druk. Deels heeft dat van doen met ontwikkelingen aan retailzijde. Er is minder budget beschikbaar voor traditionele instore-oplossingen, met name omdat nieuwe technologie, zoals virtual reality bijvoorbeeld, extra investeringen vergen. En deels zit dat ook in de branche zelf. De vijver wordt kleiner, maar in plaats van het zoeken naar samenwerking, zijn bedrijven er vooral op uit om elkaar scherper te beconcurreren. Ik ben veel meer in voor nieuwe vormen van partnerships. Ga uit van je eigen kracht en zoek daar toeleveranciers bij die meerwaarde kunnen bieden.’
Die samenwerking met andere bedrijven, denk je dan aan bedrijven in de eigen sector of ook daarbuiten, in de technologiewereld bijvoorbeeld?
‘Beide, maar ik heb nog geen namen en rugnummers voor je.’
Dat de displaybranche onder druk staat, is dat een structureel beeld?
‘Nee, juist niet. Nieuwe technologie eist meer budget op, maar als dat eenmaal op zijn plek is gevallen, dan leidt dat ook tot nieuwe groei in onze sector. Er is nu een duidelijk tendens waarneembaar waarbij on- en offline elkaar nadrukkelijker vinden. Coolblue met fysieke winkels is daar een duidelijk voorbeeld van. Een deel van het supermarktassortiment valt prima online te bestellen. Waarom zou ik met kratten bier en pakken luiers gaan sjouwen als ik het zo kan inregelen dat die elke vrijdag bij mij op de stoep komen te staan? Dat hoeft geen bedreiging te zijn voor de fysieke winkel, dat kan net zo goed een kans opleveren. Als de benodigde ruimte voor commodities afneemt, kan er meer ruimte ontstaan in de winkel voor show en beleving. Ik denk dat shoppers dat alleen maar prettiger vinden. Bij het toevoegen van beleving kunnen ook wij een rol spelen.’
Deze discussie wordt al een tijdje gevoerd, dat de verkoop van bulk online gaat, maar wanneer wordt nu eens daadwerkelijk doorgepakt?
‘Nou, dat duurt nog wel even. Nog een jaar of twee, verwacht ik. Het gaat om een omslag die behoorlijk wat impact heeft. De shopper moet eraan wennen dat die pakken luiers en kratjes bier thuis kan laten bezorgen, en ook de levensmiddelensector moet doorpakken als het aankomt op online bestellingen. En toch geloof ik wel degelijk dat daar een serieuze toekomst in zit.’
(Op de foto: een display die PUL Instore heeft ontwikkeld voor mineraalwatermerk Bar-le-Duc)
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing