Eerste vaatje haring geveild voor 95.500 euro

Eerste vaatje haring geveild voor 95.500 euro
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2019 @ 15:04
  • 11884 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe is op Vlaggetjesdag op de Scheveningse visafslag geveild voor 95.500 euro. Het vaatje werd gekocht door groothandel Makro, de opbrengst gaat naar een goed doel.

Het Nederlands Visbureau initieerde de traditionele veiling van het eerste vaatje haring. Dit jaar gaat de opbrengst naar de Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Met de veiling is het haringseizoen officieel van start gegaan. Vanaf woensdag is de haring overal in het land te koop.

Cabaretier en liedjesschrijver Claudia de Breij nam als beschermvrouwe van de stichting de cheque in ontvangst. 'Deze stichting wil bijdragen aan de veiligheid en geborgenheid van kinderen met kanker tijdens hun behandeling in het ziekenhuis. Een Nationaal Mag Ik Dan Bij Jou Fonds moet een financieel vangnet bieden, opdat ouders er zo goed mogelijk voor hun zieke kind kunnen zijn', meldt het AD.

Vorig jaar bracht het eerste vaatje Hollandse Nieuwe 78.000 euro op, aldus het Nederlands Visbureau. 'Ook toen was het Makro die het vaatje kocht. De opbrengst ging toen naar Hulphond Nederland, een stichting die honden opleidt en bij mensen met een fysieke of geestelijke beperking plaatst.'

In 2017 was het eerste vaatje haring goed voor 65.000 euro. Dat geld ging toen naar de stichting Make-A-Wish. In 2016 was het bedrag een stuk hoger: 90.000 euro, dat besteed is aan de stichting Het Vergeten Kind. Ook MarketingTribune heeft een haringparty in de steigers staan, houdt daarvoor onze website in de gaten.
(PvWK, bronnen: NVB, AD)

fotocredit boven: Nederlands Visbureau

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken