[interview] Opeetmedium Flyers2Eat trekt aandacht
- Food-en-retail
- 24 sep 2019 @ 08:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInterview
- 24 sep 2019 @ 08:02
- Peter van Woensel Kooy
Voor ondernemers en organisaties die prioriteit geven aan duurzaam en opvallend ondernemen, produceert Flyers2Eat nu eetbaar drukwerk. Het grote verschil met traditioneel drukwerk: na het lezen kan de ontvanger het bericht veilig opeten.
Het bedrijf lanceert de innovatie in de print editie van MarketingTribune die vandaag verschijnt. Hier de XL-versie van het interview met Peter Jozephs, oprichter en marketeer van het nieuwe medium.over mogelijkheden en over de levensvatbaarheid van opeetbare vakbladen. Bestellingen in hoge oplages zijn mogelijk, tekent hij direct aan, maar niet noodzakelijk: Flyers2Eat levert al vanaf 50 stuks per order. Desgewenst per stuk verpakt in volledig afbreekbare PLA-zakjes.
Wat was de marketinginsight om deze innovatie op te baseren?
Jozephs: ‘We zien dat veel bedrijven worstelen met hun communicatiemiddelen wanneer het draait om milieuvriendelijkheid. Vaak kiest men toch voor traditioneel drukwerk of ecologisch drukwerk. Bij ecologisch drukwerk wordt er bio-inkt en FSC papier gebruikt wordt wat voor het milieu beter is dan traditioneel drukwerk. De flyer zelf is dan vergelijkbaar met een normale flyer en kan gerecycled worden met het papier. De flyers belanden soms toch in de natuur waar deze pas na lange tijd of slecht afbreken. Bij eetbare flyers ben je helemaal milieuvriendelijk bezig. Het product wordt opgegeten of (biologisch) afgebroken door een natuurlijk proces, wat zorgt voor zero waste. Bij traditioneel drukwerk hebben we gemerkt dat branding, door een overload aan communicatiemiddelen, minder opvalt in de massa. Het drukwerk belandt vaak snel in de papierbak en daardoor gaat de boodschap snel verloren. Doordat ons product uniek is blijft de boodschap / de branding wel hangen bij de ontvanger. Met een bestaand product (eetbaar papier) hebben we een nieuwe toepassing bedacht waar ook vraag naar is. Bedrijven moeten alleen nog van het bestaan weten. Het traditionele eetbaar papier is neutraal van smaak. Om de eetbare flyers goed te laten smaken hebben we eetbaar papier ontwikkeld met vanille-smaak.'
Zijn er al grotere merken die ermee gewerkt hebben?
'Vaak werken we indirect voor grote merken. Veel merken maken gebruik van communicatiebureaus of wederverkopers die als bemiddelaar fungeren. Wanneer je te maken hebt met eetbaar drukwerk dan is de kans groot dat het via Flyers2Eat of ons bedrijf Cakeprint verwerkt is. We hebben natuurlijk ook enkele grote merken die producten voor verschillende toepassingen direct bij Flyers2Eat / Cakeprint hebben besteld. Dit zijn bijvoorbeeld Friesland Campina, Stichting Doen, PicNic, diverse politieke partijen en verschillende grote cateraars zoals Appèl Catering en Verhaaf Catering. Ook hebben we (indirect) eetbaar drukwerk gemaakt voor diverse universiteiten en hogescholen in Nederland en België. Vorig jaar hebben we 6.000 eetbare brieven verwerkt, die verstuurd werden naar potentiële studenten van een hogeschool. Onlangs hebben we 10.000 eetbare flyers geleverd aan een wederverkoper voor een groot merk op het gebied van afvalverwerking.'
Is de inkt niet slecht om te eten?
'De inkt is eetbaar en geheel veilig. De leveranciers van eetbaar papier en eetbare inkt komen uitsluitend uit Nederland en Duitsland en voldoen aan verschillende Europese eisen voor voedingsmiddelen. De eetbare inkt zelf bevat uitsluitend door de EU goedgekeurde ingrediënten en wordt regelmatig bij een onafhankelijk instituut getest.'
Voor welke merken zou dit geschikt zijn (en waarom), graag paar voorbeelden.
'We richten ons op merken, bedrijven en events die de meerwaarde van ons product inzien. Door het arbeidsintensieve proces en de grondstoffen is eetbaar drukwerk duurder dan normaal drukwerk. Hierdoor wordt eetbaar drukwerk vaak niet gekozen als “vervanger” voor een traditionele flyer waarmee in de stad geflyerd wordt en waar men “met hagel schiet”. De eetbare flyer geeft bij uitdelen direct de opening tot een gesprek waardoor de flyer meer waarde heeft dan een traditionele flyer. Je kunt gerichter flyeren en de doelgroep ook letterlijk aanspreken en je verhaal overbrengen. Hierdoor kunnen doelstellingen eerder behaald worden. Met minder flyers ben je dan meer effectief. Uit onderzoek onder onze klanten kan een eetbare flyer zorgen voor:
• Gemiddeld meer dan 19% hogere social media interactie voor een merk of event
• Gemiddeld 63% hogere attentiewaarde dan bij traditionele flyers
• Wow-effect met positieve merkbeleving op het gebied van duurzaamheid / milieuvriendelijkheid en innovatie.'
OK. Vaak zijn het dus merken die eetbare flyer zien als een ludieke gadget om het merk, producten of events te promoten in bijvoorbeeld de food sector, catering of onderwijs.
'Ja. Ook zou het product geschikt zijn voor bedrijven die zich bezighouden met het milieu / duurzaamheid en dit naar buiten willen uitdragen zoals diverse non-profit organisaties en milieu-organisaties.'
Wat zou u vinden van een opeetbare MarketingTribune? Kansrijk?
'In het verleden hebben we vaker deze vraag gekregen. Eetbaar drukwerk kent veel mogelijkheden maar helaas ook enkele beperkingen, waardoor het bijvoorbeeld niet mogelijk is dit als magazine te gebruiken. Naast dat het erg kostbaar zou zijn is het fysiek ook niet mogelijk, omdat eetbaar papier niet te vouwen is. Je zou eventueel wel een eetbare inleg of cover voor het magazine kunnen maken. Graag denken we ook mee over eventuele andere mogelijkheden en toepassingen voor de MarketingTribune.'
(PvWK)
Meer info: www.flyers2eat.com
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- bestellingen
- flyers2eat
- vakbladen
- zakjes
- oprichter
- opeetpapier
- flyer
- marketeer
- PLA
- papier
- opeetbaar
- : Flyers2Eat
- medium
- afbreekbaar
- marketing
- Peter Jozephs
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




